Vurderer å sette opp gipstak i vår lille hytte ute i skogen, og da blir vel glespanel (28x70) mer eller mindre et krav (det har sittet gulvplank rett på stolene før).
I rommet vi har tenkt å sette gipstak er det 6 takstoler med varierende CC (88, 85, 85, 85, 72). Jeg leser at for et gipstak bør glespanelet være på CC30 når takstolene er på CC120. Siden jeg har kortere avstand mellom takstolene - er det fortsatt CC30 som gjelder, eller kan jeg gå på CC40? Eller kanskje er det CC30 som gjelder uansett for at gipsen ikke skal bevege seg? Tanken er å sette opp 120-plater, så begge CC fungerer.
Jeg har laget to tegninger av hvordan det bør se ut med tanke på rommets mål og takstolenes plassering (takstoler brune, glespanel beige):
Den hendige må gjerne tegne eller beskrive hvordan jeg bør legge gipsplatene - i hvilket mønster og hvilke festepunkter!
Jeg vurderer å sette opp gipstak i vår lille hytte ute i skogen, og da blir vel spikerslag (28x70) mer eller mindre et krav (det har vært tunge lister rett på stolene før).
I rommet vi tenkte å sette gipstak, er det 6 takstoler med varierende CC (88, 85, 85, 85, 72). Jeg leser at for et gipstak bør spikerslaget være på CC30 når takstolene er på CC120. Siden jeg har kortere avstand mellom takstolene, er det fortsatt CC30 som gjelder, eller kan jeg gå på CC40? Eller er det kanskje CC30 som gjelder uansett slik at gipsen ikke gir etter? Tanken er å sette opp 120-plater slik at begge CC fungerer.
Jeg har laget to tegninger av hvordan det bør se ut med tanke på rommets mål og takstolenes plassering (takstoler brune, spikerslag beige):
[bilde][bilde]
Den som er handy får gjerne tegne ut, eller beskrive, hvordan jeg bør legge gipsplatene - i hvilket mønster og hvilke festepunkter!
Om du ikke planlegger å bruke skiveheis anbefaler jeg smalere gipsskiver.
Med tanke på at en 1200 skive koster like mye (om ikke mindre enn) som både 900 og 600 (der jeg ser) så blir det trolig å leie en lift, alternativt kløyve den 😀 Også færre skjøter å sparkle og styre med, tenker jeg. Hva har du brukt for bredde?
mexitegel skrev:
Glem ikke spikerslag eller skjøteprofil på kortsidene når du monterer gipsen.
Ah takk! Det hadde jeg ikke helt tenkt på (og ingen av de DIY-guider jeg har lest hittil har heller nevnt det). Henger dog ikke med på hvorfor det kan være nødvendig - har du lyst til å utdype? Jeg vil vel skru gipsens kortside i spikerslaget - eller mener du fordi takstolen er et stykke fra veggen?
Tanken var noe slikt, hver 30. centimeter på kortsiden og hver 20. på langsiden.
Spikerslagene jeg hadde tenkt å kjøpe er 4.2 meter og bredden på rommet er 4.25, så jeg har jo 5cm mindre spikerslag enn rombredde. Er det bedre å ha 2.5cm fritt på hver side, eller fordele det mot den ene siden? Også, hvor mye plass bør jeg ha mellom første spikerslag og langsiden av rommet?
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.