7.373 lest ·
35 svar
7k lest
35 svar
C30/37 vct 0,5 xc4+xf3 Må ikke glattes ?
Om jeg stiller det spørsmålet til konstruktøren så kommer han sannsynligvis til å svare ja du trenger og ikke gi etter fordi han mener det skal være den sorten. Det trengs en til som gransker hans arbeid om jeg skal få riktig svar.
Er c30/37 dårlig for betonggulv eller?
Er c30/37 dårlig for betonggulv eller?
Du skal ikke stille et ja/nei spørsmål. Du skal be han motivere sitt valg.M MackanM skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
C30/37 er trolig en "sterkere" betong enn nødvendig. Likevel kan det være at det trengs med hensyn til strukturell bæreevne. Be gjerne om en begrunnelse og ikke bare et ja. Du trenger ikke følge konstruktøren angående luftinnholdet, men hvis det mot all formodning skulle oppstå noen problemer med uventede sprekker i platen, kan det bli litt vanskelig å få ut noe siden man ikke følger dokumentene. Men man bør ikke fravike styrken uten å rådføre seg.
Sist redigert:
Hei, nå er det sikkert for sent.
Er betongen en innendørskonstruksjon trenger man absolutt ingen luft i den. Luft bruker man i konstruksjoner som utsettes for kulde over lange perioder (permanent eller syklisk). Vi snakker år etter år. Det dannes et mikroskopisk poresystem som det bundne vannet kan ekspandere i når det fryser.
Skal ikke forveksles med luften som man bruker vibben for å bli kvitt.
Man trenger absolutt ikke ha luft for å støpe en konstruksjon som skal være innendørs (type bunnplate i en villa).
Betongen må beskyttes mot tidlig frysing. Dvs. at betongen må ikke fryse før den oppnår en trykkfasthet på 5MPa. Da dannes det iskrystaller i betongen og videre fasthetsøkning kan utebli.
Dette oppnås ganske raskt om man har varme i betongen og dekker overflaten med f.eks. betongherdingsmatte.
Husk at betongvinteren regnes fra +5 grader. Lavere utetemperatur enn det fører til at fasthetsveksten går utrolig langsomt hvis man ikke isolerer betongen eller tilfører varme.
At sliping ville ødelegge poresystemet er muligens korrekt (jeg vet ikke).
Er betongen en innendørskonstruksjon trenger man absolutt ingen luft i den. Luft bruker man i konstruksjoner som utsettes for kulde over lange perioder (permanent eller syklisk). Vi snakker år etter år. Det dannes et mikroskopisk poresystem som det bundne vannet kan ekspandere i når det fryser.
Skal ikke forveksles med luften som man bruker vibben for å bli kvitt.
Man trenger absolutt ikke ha luft for å støpe en konstruksjon som skal være innendørs (type bunnplate i en villa).
Betongen må beskyttes mot tidlig frysing. Dvs. at betongen må ikke fryse før den oppnår en trykkfasthet på 5MPa. Da dannes det iskrystaller i betongen og videre fasthetsøkning kan utebli.
Dette oppnås ganske raskt om man har varme i betongen og dekker overflaten med f.eks. betongherdingsmatte.
Husk at betongvinteren regnes fra +5 grader. Lavere utetemperatur enn det fører til at fasthetsveksten går utrolig langsomt hvis man ikke isolerer betongen eller tilfører varme.
At sliping ville ødelegge poresystemet er muligens korrekt (jeg vet ikke).
Skal du støpe en bunnplate i et hus så er det ofte vct-tallet som styrer fastheten i betongen. Vann-sement-tallet styr forholdet mellom vannet og sementen i betongen. Jo mindre vann det er, jo større blir styrken i oppskriften.
Man pleier å ønske å ha lav vct <= 0,50 for uttørkingens skyld. Spesielt i baderom.
I prosjektet jeg jobber med nå, er kravet til fastheten c30/37 fra konstruktøren på bjelkelagene. Men vi vet av erfaring at vi må ned til vct 0,40 i baderommene for å nå ned til 85% RF før tettesjikt. Med vct 0,40 øker fastheten i betongen til c40/50.
Man pleier å ønske å ha lav vct <= 0,50 for uttørkingens skyld. Spesielt i baderom.
I prosjektet jeg jobber med nå, er kravet til fastheten c30/37 fra konstruktøren på bjelkelagene. Men vi vet av erfaring at vi må ned til vct 0,40 i baderommene for å nå ned til 85% RF før tettesjikt. Med vct 0,40 øker fastheten i betongen til c40/50.
Klikk her for å svare