M MackanM skrev:
Aha okej. Dilemmaet vi har er at vi vil ikke ha ballast synlig, bare slipet betonghud.
Da synes jeg du skal ta kontakt med et gulvslipingsfirma og spørre hvilken betong de anbefaler for ditt formål.

Du bør også snakke med din konstruktør og spørre hvorfor han har anbefalt den betongblandingen.

Hva skal du støpe?
Det har ingen betydning om det er midt på sommeren eller vinteren, det går an å støpe året rundt om man har riktig verktøy.
Luft brukes i betongen for at den ikke skal sprekke om vinteren da fukt går inn i betongen og ekspanderer.
Om du støper en plate til et hus så trenger du ikke bruke luft men om du støper f.eks. en carport så vil det kunne komme kulde på den og derfor vil du ha luft.

B Bubbenb skrev:
Hva skal du støpe?
Det har ingen betydning om det er midt på sommeren eller vinteren, det går an å støpe året rundt om man har riktig verktøy.
Luft brukes i betongen for at den ikke skal sprekke under vinterstid når fukten går inn i betongen og ekspanderer.
Om du støper en plate til et hus, trenger du ikke bruke luft, men om du støper for eksempel en carport, kan det jo komme kulde på den, og derfor vil du ha luft.
Ja har googlet hele natten om det og kommet frem til at det ikke trengs. Vi kommer til å dekke med plast direkte ved støping, så helle og spraye membranherder og så dekke igjen med vanlig plast.

Det jeg lurer på er om jeg trenger å bekymre meg for at vi ikke kommer til å ha tett tak under vinteren, men vi vil bygge hele tiden i stedet. Vi bygger med blokk.

Sist redigert:
M MackanM skrev:
Ja har googlet hele natten om det og kommet fram til at det ikke trengs. Vi kommer til å dekke med plast direkte ved støping, så glatte og spraye membranherder og så dekke igjen med vanlig plast

Det jeg funderer på er om jeg trenger å bekymre meg for at vi ikke kommer til å ha tett tak om vinteren, men vi kommer til å bygge hele tiden i stedet. Vi bygger med block.
Du trenger ikke å bekymre deg for det.
Vi hadde ikke tak eller vegger på vårt hus hele vinteren.

• Liker
MackanM
  • Laddar…
Hvis det er fare for frysing, bruker man varmekabel i den ytre delen av platen.

Ingen minusgrader på 4 uker. Bare pluss 8 i snitt

Altså du trenger ikke xf3 til en villaplate simple as that. Det er helt utrolig overseriøst. Så lenge du ikke har uttørkingskrav så bruk en k30.
Om du skal i nærmeste fremtid ha f.eks. bad så kan du trenge å tenke på uttørking ellers kjør på.

B Bubbenb skrev:
Altså du trenger ikke xf3 til en villaplate simple as that. Det er helt utrolig overseriøst. Så lenge du ikke har uttørkingskrav så kjør en k30.
Om du skal i nærmeste fremtid ha f.eks bad så kan du måtte tenke på uttørking ellers kjør på.
Det drar bort på mandag når jeg ringer inn. kommer dog til å legge til for Raskere glatting og ekstra varme accelerator.

M MackanM skrev:
Det drar bort på mandag når jeg ringer inn. kommer dog legge til for Snabbare glättning og ekstra varme accelerator
Accelerator er ikke supernødvendig når det er så varmt om du ikke vil glatte ultrasnabbt.

Været vil være som nedenfor. Vi støper første bil kl 7:30

• Værmelding for 4. til 5. november med temperaturer, vindhastighet og nedbørsmengde. Gjelder tidspunkter fra kl. 01 til kl. 19. Soloppgang og -nedgang inkludert.
Ja den vil nok ikke fryse, nå kan ikke jeg svare for alle som produserer betong men jeg ville aldri anbefale en lettbetong til en villa plate, nå vet jo jeg at konstruktører pleier å ta i med belte og seler.

Helt riktig . Også min armering er overdimensjonert men det kan jeg leve med .

kommer være uten luft og må tenke om jeg skal ha hurtigglattende . Skal nemlig ha ferdig betong som gulv . Det kanskje holder at vi dekker som gjør at vi kommer raskere frem

Hvis du skal ha ren betonggulv vil du ha så treg betong som mulig og så lite sement som mulig samt krympreduserende tilsetningsstoffer for å forhindre sprekker, gjerne stor stein

M MackanM skrev:
Helt rätt. Også min armering er overdimensjonert men det kan jeg leve med
Virker vel dumt å betale for en konstruktør når du selv allerede har kontroll på hvor mye armering som det skal være?!

Holder absolutt med om at det er å ta i med luftinnblanding. Er du bekymret kan du alltid dekke platen for å minimere mengden nedbør som blir liggende på platen. Dobbeltsjekk også med konstruktøren om du må ha c30/37, for som nevnt reduseres krympingen med mindre mengde sement og som følge også armeringsbehovet i forhold til sprekker. Har forresten konstruktøren blitt informert om at platen skal være ferdig gulvoverflate?
At konstruktører bare tar i med belte og bukseseler er dessverre uttalelser som viser at man ikke helt vet hva man snakker om.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.