14.305 lest ·
20 svar
14k lest
20 svar
C14 eller C24 45x120 til garasjestamme?
Hvorfor spare på dimensjoneringen av treverket? Tenk på at garasjen skal stå i mange år fremover
Ja det er nok ganske garantert OK. Du bor vel ikke i snøsoner 6 og pleier å få drivdannelse på taket ...E earlo skrev:
Jeg vet ikke om det finnes noen steder i Sverige som ikke tåler 45x120 i 2,5 meters lengde som veggregler, det må i så fall være blant de verste snøforholdene ...
Når platekledningen er på plass så er reglene avstivet i den svake retningen.
Jeg regnet på garasjen min, med 120x45 og 4 meters spennvidde, og hadde veldig gode marginer med min snøsone 2,5.
Takk for alle svar og tanker rundt dimensjonering.
Tanken er at veggene innvendig skal kles med OSB og gips.
Snøsone er 2,5.
Ifølge byggbeskrivningar.se er egenvekten fra taket (betongpanner, isolasjon) 0,9 kN/m2.
Dette gir da ca 3,5 kN/m2.
Tanken er at veggene innvendig skal kles med OSB og gips.
Snøsone er 2,5.
Ifølge byggbeskrivningar.se er egenvekten fra taket (betongpanner, isolasjon) 0,9 kN/m2.
Dette gir da ca 3,5 kN/m2.
Det står ikke i færre år fordi man bruker tynnere trevirke. Eller ja, om det ikke vedlikeholdes i det hele tatt så det begynner å lekke inn vann, så tar det jo lengre tid for en kraftigere bjelke å råtne, for så vidt.P Putte 9497 skrev:
Jeg er alt for å bygge solid, men i tilfeller hvor det ikke trengs eller engang gjør noen merkbar forskjell, så er det bare sløsing med penger, ressurser og plass.
Selvfølgelig gjør det forskjell på 45x120 eller 45x145 eller høyere
Klikk her for å svare