14.305 lest ·
20 svar
14k lest
20 svar
C14 eller C24 45x120 til garasjestamme?
Side 1 av 2
Hei,
Jeg holder på å planlegge en garasjebygging og har forstått at det ikke skal være noen problemer med å bruke 45x120 til stenderverket (gir god mulighet for isolasjon, 120+45). Bredden blir 4,8 meter og lengden 9 meter med saltak på 27 grader.
Spørsmålet er om det er greit fra et bærekraftighetsperspektiv å bruke korttregel 45x120x2500 c14 i stedet for f.eks. 45x120 c24 som må kuttes minst en gang.
Det ville blitt noen tusenlapper dyrere, men spare noen timers arbeid. Totalt blir det ca. 50 regler (25 til 50 kutt).
Noen tanker eller erfaringer rundt dette?
Jeg holder på å planlegge en garasjebygging og har forstått at det ikke skal være noen problemer med å bruke 45x120 til stenderverket (gir god mulighet for isolasjon, 120+45). Bredden blir 4,8 meter og lengden 9 meter med saltak på 27 grader.
Spørsmålet er om det er greit fra et bærekraftighetsperspektiv å bruke korttregel 45x120x2500 c14 i stedet for f.eks. 45x120 c24 som må kuttes minst en gang.
Det ville blitt noen tusenlapper dyrere, men spare noen timers arbeid. Totalt blir det ca. 50 regler (25 til 50 kutt).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er helt OK å bruke C 14 virke til stående stendere i en vegg. Stiver du dem på halve høyden med losholter klarer en slik stender ca 16 kN (1,6 tonn) i sentrisk last. Til bjelker, takstoler mm bør man alltid velge C 24 virke der betyr forskjellen mye mer.
Forstår ikke helt hvordan det kan spare noen timers jobb? Selv kappet jeg alltid til reisverket, og jeg ville ikke stolt på at de er nøyaktig 2500mm.
Erfaringsmessig sparer man mest tid på å jobbe med rette reisverk når man bygger veggstammer. Hvis reisverket er skjevt blir det alltid mye vanskeligere å få en plan og rett vegg. C24 reisverk pleier å være litt bedre i denne sammenhengen enn C14.
Styrkemessig er jeg helt enig med det ovenstående. Det holder i massevis med C14 også.
Erfaringsmessig sparer man mest tid på å jobbe med rette reisverk når man bygger veggstammer. Hvis reisverket er skjevt blir det alltid mye vanskeligere å få en plan og rett vegg. C24 reisverk pleier å være litt bedre i denne sammenhengen enn C14.
Styrkemessig er jeg helt enig med det ovenstående. Det holder i massevis med C14 også.
Hvis man uansett må renkappe så sparer man selvfølgelig ingen tid. Det er kanskje jeg som tenker helt feil.V vectrex skrev:Forstår ikke helt hvordan det kan spare noen timers jobb? Selv renkapper jeg alltid bjelker, og jeg ville ikke stole på at de er nøyaktig 2500mm.
Erfaringsmessig så sparer man mest tid på å jobbe med rette bjelker når man bygger veggstammer. Er bjelkene skrudd blir det alltid mye mer knølete å få en plan og rett vegg. C24 bjelker pleier å være litt bedre i denne henseende enn C14.
Styrkemessig er jeg helt enig med det ovenstående. Det holder og blir over med C14 også.
En annen tanke jeg hadde var at kortregelen på 2500 mm gir minst svinn. Kutter man en 4800 mm i to får jeg ikke noe svinn, men 100 mm lavere takhøyde. Velger man en enda lengre bjelke blir det mye svinn hvis jeg ikke bygger en høyere garasje, noe kommunen kan ha litt å si om.
En kappe- eller gjærsag på stilling og en liste med alle lengder du trenger så sager du det til der på nulltid.E earlo skrev:Om man ändå må merke opp så sparer man så klart ingen tid. Det er kanskje jeg som tenker helt feil. En annen tanke jeg hadde var at kortregelen på 2500 mm gir minst svinn. Kapper man en 4800 mm i halv får jeg intet svinn men 100 mm lavere takhøyde. Velger man en enda lengre regel blir det masse svinn om jeg ikke bygger en høyere garasje, hvilket kommunen kan ha litt å si om.
Skal reglene være nøyaktig 2500 hadde jeg kjøpt 5400 reglar og fått ut 2 på hver. Litt svinn blir det jo, men det er ubetydelig nesten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mye henger på trevarehandleren og deres sortering. Trenger man 2,5 m lengder, bør materialet helst være 5,1 m. Det er en viktig del av planleggingen å regne ut hvor mye materiale og hvilke dimensjoner man trenger. C 24 trevirket er tatt fra bedre sortering, noe som først og fremst betyr mindre kvistmengde. C 14 på kortlengder kan være dyrere enn C 24 på normale lengder. For en regelramme til en garasje er det ikke en stor sak.
Jeg bygger garasje nå og brukte 45x145 bjelker samt 45x45 i veggene.E earlo skrev:Hei,
Jeg holder på å planlegge et garasjebygg og har forstått at det ikke skal være noen problemer å bruke 45x120 til stenderverket (gir god mulighet til isolasjon,120+45). Bredden blir 4,8 meter og lengden 9 meter med saltak på 27 grader.
Spørsmålet er om det er greit fra et holdfasthetsperspektiv å bruke kortstender 45x120x2500 c14 i stedet for f.eks. 45x120 c24 som deretter må kuttes minst en gang.
Det ville bli noen tusenlapper dyrere, men spare noen timers arbeid. Totalt blir det ca 50 stendere (25 til 50 kutt).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Takets spennvidde samt stedets snøson har selvfølgelig stor betydning. Dobbeltgarasje i Norrland gir andre forutsetninger. For en enkeltbilgarasje i sørlige Sverige er det nok med slankere treverk.
Garasjen min er bygget i Örebro
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En fordel med 45x145 trelast er at det tåler en større last uten kortlinger. Kortlingene fungerer som avstiving i trelastens svake retning. Jo mindre dimensjon man jobber med, desto mer må man tenke på avstiving i sidelengs retning.
Hobbysnekker
· Hanaskog
· 346 innlegg
Sparer tid.... Ja det er hvordan du ser på det. Jeg hadde nok brukt i hvert fall 170 x 45, for å sikre seg, med eventuelle snørisikoer. Bor selv i Skåne, med det resonnementet. Synes personlig at det er dumt å spare inn på takkonstruksjonen. Materialet man får i kortstendene, er oftest av dårligere kvalitet, de bedre emnene ligger akkurat i fulle lengder.E earlo skrev:Hei,
Jeg holder på å planlegge et garasjebygg og har forstått at det ikke skal være noe problem å bruke 45x120 til stommen (gir god mulighet til isolasjon, 120+45). Bredden blir 4,8 meter og lengden 9 meter med saltak på 27 grader.
Spørsmålet er om det er greit fra et holdbarhetsperspektiv å bruke kortstender 45x120x2500 c14 i stedet for f.eks. 45x120 c24 som deretter må kappes minst en gang.
Det ville bli noen tusenlapper dyrere, men spare noen timers jobb. Totalt blir det ca. 50 stendere (25 til 50 kappinger).
Men da blir det mer bry med transporten. Men dette er mine meninger, finnes sikkert noen som ikke er enige i dette.
Lykke til!
Hobbysnekker
· Hanaskog
· 346 innlegg
Selv bygde jeg min dobbeltcarport med 220 x 90 som bjelker. Med 170 x 45 som takstoler. Men så er bygget 25 x 8m i areal.
Men altså man kan bygge en ganske solid garasje. Eller bolighus for den saks skyld, med 95x45 i veggene. Normalt har man spikerlekter på utsiden og plate materiale på innsiden. Noen ganger også liggende 45x45. Alt dette stiver opp mot knekk i den svake ledden.
Veggereglenes dimensjon styres normalt altså ikke av holdfasthet, men av mengden isolasjon man vil få inn.
Veggereglenes dimensjon styres normalt altså ikke av holdfasthet, men av mengden isolasjon man vil få inn.