Hei.

Tenkte å bytte ytterdør i morgen fra en dårlig dør til en annen dårlig dør fra byggmax.

Jeg har aldri byttet en dør, har ingen anelse om hvor vanskelig det er, men antar at det ikke skal være så utrolig vanskelig.

Men først, fra hvilken side avgjør jeg om den er venstre- eller høyrehengt?

Jeg antar målene er på karmen?

Tenkte som sagt å kjøpe en dør fra byggmax.

Hva må jeg komplettere med?

Karmskruer eller hva det heter, og noen bits til skrumaskinen??

Jeg trenger vater, isoleringsremser, mer?

Så, hvordan går jeg fram?

MVH/

Fra utsiden avgjør du om den er høyre- eller venstrehengt.
Målene refererer til modulmål, hvilket er karmens faktiske mål + 15 millimeter. Oftest. Noen ganger er det mer.
Kompletter med karmskrue + karmhylse, fugeskum i stedet for isolering, en 14mm trebor kan være bra å ha hvis ikke karmen har hull der du trenger dem.

Kanon.
Takk!
Og så er det bare å rive ut den gamle og passe inn den nye?

Burde jo ikke være noen problemer.

om det ikke er forboret, hvor skal man sette skruene i karmen og hvor mange?

MVH/

Ola78
Vær bare forsiktig så du ikke legger i for mye fugeskum, det er en risiko for at karmen kan bøye seg da det ekspanderer ganske kraftig.

MathiasS skrev:
Ja, om døren går utover...

Ja nå er det jo ikke så mange ytterdører som går innover i Sverige så tipset funker nok...

Milkshaken
Det aller viktigste når du setter vinduer og dører er BUNNSPIREN (vinduer) TERSKELEN (dør). Det letter arbeidet utrolig mye hvis den er i absolutt vater.... all eventuell justering som må gjøres etterpå blir så mye enklere hvis nettopp bunnbiten er i vater...
En ting til... Jeg vet at mange forespråker skum som tetting, men det bruker jeg kun til ståldører.....
Når det gjelder tredører er jeg tradisjonell og bruker isolering, ikke pakk det for hardt heller, ... Etter typ 15-20 år kan du da med letthet justere karmen om det trengs... Men det går ikke med skum i tettespringene...... Visst, skum går raskt å legge ut, og det trenger inn overalt, men jeg personlig er imot det i en slik konstruksjon....

Milkshaken
ja hengsling på et vindu eller dør beregnes på den siden som hengslene sitter på,,,, altså den siden av dør/vindu som man ser hengslet.

Det finnes tråder om risikoer og ulemper med skumplast, de burde du lese før du bruker det for første gang, slik at du unngår å få en karm som buer inn på midten.
Personlig drever jeg heller som i gamle dager :)

Ellers så forstår du jo hvordan den nye døren skal sitte når du tar bort den gamle hvis du er normalt hendig. En kryssmåling skader kanskje ikke heller?

Litt OT men hvorfor bytter du ut døren hvis du likevel bare setter inn en ny dør? :)

MathiasS skrev:
Målene angir modulmål, som er karmens faktiske mål + 15 millimeter. Oftest. Noen ganger er det mer.
Kompletter med karmskrue + karmhylse, fugeskum i stedet for isolasjon, en 14mm trebor kan være greit å ha hvis ikke karmen har hull der du trenger de.
Er det ikke 13mm bor som gjelder for karmskrue?

Milkshaken
nimhed: Nei 14mm

Milkshaken
Hvordan går det Kaptein H? har du satt deg fast i drevspringan eller? :)

MathiasS skrev:
Ja nå er det jo ikke så mange ytterdører som går innover i Norge så tipset funker nok....
Opprinnelige spørsmålet - "fra hvilken side avgjør man om døren er venstre- eller høyrehengslet" kan likevel være vrient, ikke alltid klart hva "utsiden" er innendørs...

Jeg pleier i stedet å tenke - til hvilken side sitter hengslene om du står på hengselssiden av døren?

:)

Edit: Så at Milkshake allerede påpekte dette!

/A

Sist redigert:
Nja ingen fremgang.
Dørene på byggmax er jo så jævla stygge:(
Men det blir nok en sånn endå.
Forhåpning på fre.

MVH/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.