Har en fløy på husets andre etasje som er åpent til mønet, med et stort upraktisk vindusparti med trekantete vinduer. Disse skulle vi gjerne bytte ut med noe som er åpningsbart, f.eks. en fransk balkong med dobbeldør sentrert midt på gavlen.
Jeg forstår at byggetillatelse er nødvendig ved fasadeendring og har ikke kommet så langt ennå.
Jeg innser nå når jeg ser på nåværende fasade at det kan være slik at mønebjelken for takstolene hviler på en stående regel midt mellom vinduene. Finner imidlertid ingen konstruksjonstegning (huset bygget 2005).
Er det noen som kan gi innspill på hva jeg trenger å tenke på og hvordan det mest sannsynlig er bygget her?
1. Åpent til mønet, ingen synlige takstoler, kan jeg anta at ytterveggen/gavlen er bærende iom den stående regelen mellom vinduspartiet? Eller bæres hele greia av sideveggene?
2. Om jeg vil bytte gavlvinduene mot en sentrert dobbeldør, holder det da med å veksle av med en bjelke over dørpartiet og en regel opp til mønebjelken?
3. Kreves konstruksjonstegninger/beregninger, bygningsingeniør og/eller kontrollerende for en slik greie? I så fall har det en tendens til å dra av gårde ganske mye fra et "enkelt vindusbytte"...
Det måste finnas en pelare som balken vilar på.
Det är väldigt stor last på en sådan pelare, så inte bara att växla av. Dels kommer avväxlingen att behöva vara kraftig. Men även den måste vila på något stabilt. Kan behövas pelare ned till grunden, och i värsta fall förstärkning av grunden.
Det må være en søyle som bjelken hviler på.
Det er veldig stor last på en slik søyle, så ikke bare å veksle av. Dels vil avvekslingen måtte være kraftig. Men også den må hvile på noe stabilt. Det kan være nødvendig med søyle ned til grunnen, og i verste fall forsterkning av grunnen.
Ane dette. Så kanskje ikke bare å overdimensjonere en limtrebjelke over vinduet…
Er dette en type standardjobb for de fleste snekkerfirmaer, eller skal jeg regne med å trenge bygningsingeniør og annet krøll?
Men du må føre ned kreftene til grunnlaget også. Og grunnlaget skal tåle belastningen der den føres ned.
Nå er jeg ikke bygningskonstruktør, og vi vet ingenting om formatet på ditt tak. Men det kan dreie seg om 10 tonn eller mer som trykker på stolpen.