Vi har en fritidsbolig bygget i 1911. Ikke vinterisolert, brukes bare om sommeren og trenger oppussing. Innvendige tak og vegger er fremdeles originalt papptak og tapeter. Taket malt papir (limfarge) og veggene som sagt tapet på oppstrammet papir (originaltapeter fra den tid men nå malt). Har funderinger på hvordan gjøre best for å friske opp litt. Det som alle sier er "sett opp renoveringsgips på både tak og vegger. Mal deretter taket og tapetser eller mal deretter veggene". Så kan man jo gjøre, men dels er gips tungt som f-n å dra med seg og vanskelig å transportere (vi bor høyt oppe på en øy i skjærgården. Alt materiale fraktes med båt ut og bæres for hånd opp en bratt, bergete skråning), dels synes jeg at lignende hus fra den tiden som er gipst på vegger og tak gir et "dødt" inntrykk etter renovering. Fundet derfor mer og mer på en mellomvei: For veggene tenkte jeg å sette opp brystpanel i perlestaff ca. 120 cm høyt, deretter papirstrukket tapet opp til taket. Blir håndterbart både frakt- og monteringsmessig. Tak funderer jeg på å sette opp takplater i MDF bord og bare legge monteringslister over eksisterende papptak å skru fast bordene i. (enig i at taket blir et kompromiss som delvis vil gi samme triste inntrykk som gips..)
Nå til mine spørsmål der jeg trenger råd: Perlestaff finnes jo dels som "falsk perlestaff" i større MDF-plater som går raskt å montere og også smidige å frakte. Ved diskusjon med selgerne var de tvilende til å sette opp disse i et fritidshus som står uoppvarmet under vinteren pga det blir for fuktig. Risiko for mugg og at de slår seg. De mente man burde satse på konvensjonelle bord i perlestaff i stedet. Tar jo litt lenger tid å montere men gir kanskje et mer "ekte" inntrykk. Hva sier dere, noen praktisk forskjell i fuktfølsomhet mellom de to alternativene? Fundering også på hvordan jeg bør gjøre på de veggene som er yttervegger: Bør jeg sette opp noen vindsperre eller annen isolasjon mellom innerveggen og perlestaffen? Innerveggen (bak papirstrukket tapet) er en ren plankevegg i dag.
Når det gjelder innertaket, tenkte jeg å spikre bærende lister i taket direkte over gammelt papptak. Deretter MDF bord takplater på listene. Samme spørsmål her, risiko for problemer med taket under vinteren når fuktigheten i huset stiger? Har også sett et alternativ i noen form for treetex plater som monteres på samme måte som MDF boarden. Kan det være et alternativ? Et tredje alternativ som dog virker arbeidskrevende er å rett og slett bytte ut nåværende papptak med et nytt av samme utførelse. Virker mer vanskelig dog og vanskeligere å gjøre alene.
Trenger også tips for den papirstrukne delen av veggen. Noen som har peiling på hvordan man gjør dette og hvilken papir man skal bruke? Limer man sammen skjøtene mellom papirveggene eller spikrer man bare fast respektive skjøt i veggen?
Dette innlegget ble langt, men håper likevel at noen med kunnskap orker ta seg tid til å lese igjennom og komme med litt tips!