Min kjellertrapp heller i 45 grader og hvert trinn er bare 20 cm dypt. I tillegg har den tidligere eieren limt fast vegg-til-vegg-teppe på trappetrinnene.
Har sklidd og brukket tåneglene når jeg har sklidd i trappen fordi nesten bare halve foten får plass på trinnene. Det er nesten umulig å gå i trappen hvis man skal bære noe opp eller ned når man ikke har støtte for hele foten.
Vurderer om man kunne rive trappen og montere inn en heis.
Tilgjengelig bredde er 97 cm. Er det noen som vet om det finnes passende heiser som man kan montere selv. Har tenkt meg noe i glass som man bare kan sette på kjellergulvet.
Hvor mye kan man regne med at en slik heis vil koste og hvilke leverandører finnes det i Sverige?

Et annet alternativ er å bygge om trappen?
Nå kan jeg ingenting om heiser, men jeg har en forestilling om at slikt er dyrt, og dessuten kan det bli vanskelig å få inn større gjenstander i en liten heis hvis man vil ha muligheten til å oppbevare møbler eller andre større ting i kjelleren.

Jeg bor i en villa, så jeg kan gå rundt huset hvis jeg skal bære ned store ting.
Problemet er at høyden mellom trinnene er større enn vanlige trapper, så når man skal ned må man bøye knærne ordentlig. Har vurdert å fjerne delen mellom trinnene slik at man får plass med hælen når man skal gå opp trappen. Da slipper man å gå på tå når man skal opp og gå på hælene når man skal ned.
Problemet er at hullet for kjellertrappen er ca 90 x 2,5 meter, så hvis jeg skulle ha en slakere trapp ville jeg slått hodet.

Vet ikke om det går å løse i din trapp, men jeg har sett en smart løsning på bratte trapper der man vinkler eller sager ut trinnene annenhver gang så føttene får plass bedre.

Trapp med tretrinnsdesign hvor annenhver trinn er saget for å gi bedre fotplass, i et moderne interiør med kontorstol og skrivebord ved siden av.

• Liker
datja og 3 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Smart konstruksjon! Men jeg ville nok ganske raskt gjøre det til en sport å sette første foten på høyre side.

N nallepu skrev:
Jeg bor i en villa, så jeg kan gå rundt huset om jeg skal bære ned store ting.
Problemet er at høyden mellom trinnene er større enn vanlige trapper, så når man skal ned må man bøye knærne skikkelig. Har vurdert å fjerne delen mellom trappetrinnene slik at man får plass til hælen når man skal gå opp trappen. Da slipper man å gå på tå når man skal opp og gå på hælene når man skal ned.
Problemet er at åpningen for kjellertrappen er ca 90 x 2,5 meter. Så skulle jeg ha en slakere trapp ville jeg slått hodet i taket.
"Det er nesten umulig å gå i trappen om man skal bære ned eller opp noe når man ikke har støtte for hele foten."

"Jeg bor i en villa, så jeg kan gå rundt huset om jeg skal bære ned store ting."

Om du selv mener at det bare er å gå rundt huset når du skal bære ting til kjelleren, så blir det første innlegget litt motstridende.
Legg ut et bilde, så kan vi komme med gode forslag.
Eller så går du bare rundt huset når du skal ned til kjelleren.

nikasp
T Trrttsch skrev:
Vet ikke om det går å løse i din trapp, men jeg har sett en fiffig løsning på bratte trapper der man vinkler eller sager ut trinnene annenhver gang så føttene får plass bedre.

[bilde]
Sånne der er ikke morsomme synes jeg. Samboerens søster byttet raskt ut en slik de hadde i sitt torp, og jeg har testet på et annet sted også. Føles veldig unaturlig for meg. Vi har også en riktig bratt trapp i vårt 1800-talls torp. Har krasjet skikkelig der en gang, så det blir ny etter hvert.

T Trrttsch skrev:
Vet ikke om det går å løse i din trapp, men jeg har sett en fiffig løsning på bratte trapper der man vinkler eller sager ut trinnene annenhver gang så føttene får bedre plass.

[bilde]
Spartrapp kalles det for de som vil google.

nikasp nikasp skrev:
Sånne der er ikke morsomme synes jeg. Sambos søster byttet raskt ut en sånn de hadde i sitt torp og jeg har testet på et annet sted også. Føles veldig rart for meg.
Det var ganske forvirrende i starten men når man har blitt vant til det syntes jeg det gikk bra.

Freestyler
N nallepu skrev:
Min kjellertrapp luter i 45 grader og hvert trinn er bare 20 cm dyp. I tillegg har den tidligere eieren limt fast heldekkende teppe på trappetrinnene.
Har sklidd og brukket tåneglene når jeg har sklidd i trappen fordi nesten bare halve foten får plass på trinnene. Det er nesten umulig å gå i trappen hvis man skal bære noe ned eller opp når man ikke har støtte for hele foten.
Vurderer om man kunne rive trappen og montere inn en heis.
Tilgjengelig bredde er 97 cm. Er det noen som vet om det finnes passende heiser som man kan montere selv? Har tenkt meg noe i glass som man bare kan sette på kjellergulvet.
Hvor mye kan man regne med at en slik heis vil koste og hvilke leverandører finnes det i Sverige?
Hei Nallepu, Løste du problemet med trappen? Vi har nemlig det samme problemet.

Lyktes ikke å løse problemet uten å måtte gi meg i kast med bærende deler av huset. Beholdt rekkverket på den ene siden og så tok jeg bort det heldekkende teppet. Fjernet også den delen mellom trappetrinnene slik at jeg slipper stå på tærne og hælen når jeg skal opp eller ned for trappen. Kjøpte ti stykker håndtak av den typen man pleier å ha ved badekaret. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...VzlKRBR3tuwFQEAQYCCABEgJOefD_BwE&gclsrc=aw.ds så når man skal opp eller ned for trappen får man et bedre grep om disse hvis man skulle skli i trappen siden jeg har disse på begge sidene av. Holder man i med begge hendene og sklir i trappen, tror jeg at man kan holde imot så man ikke sklir og faller i trappen.

Freestyler
N nallepu skrev:
Lyktes ikke løse problemet uten at jeg skulle gi meg på bærende deler av huset. Beholdt rekkverket på den ene siden og så tok jeg bort den heldekkende matten. Tok også bort den delen mellom trappetrinnene så jeg slipper stå på tærne og hælen når jeg skal opp eller ned for trappen. Kjøpte ti stykk håndtak av den typen som man bruker ved badekaret. [lenke] å skal man opp eller ned for trappen får man et bedre grep om disse om man skulle skli i trappen siden jeg har disse på begge sider. Holder man i med begge hendene og sklir i trappen tror jeg at man kan holde igjen så man ikke sklir og faller i trappen.
Ja, ok alle små forbedringer betyr mye med sånne trapper. Jeg har sjekket med byggere om å sette inn en ny trapp og sage opp i stua og plassere den på et annet sted, men det blir ikke bra uansett hvordan jeg snur og vender på det. Det stikker av en bit over 100K og det er ikke helt sikkert at alt blir bra likevel.

Jeg har vurdert en plattformheis i stedet som kan bli bra, men det koster 150-200K å få en sånn installert.
Jævla trapp som man må krongle seg ned i hver morgen for å dusje osv.👎

Slik ser den ut forresten.
Takk for at du svarte!

• Trapp med brune tepper, tre rekkverk på begge sider, fører ned til en vegg dekorert med blomster og sommerfugler. Veggene er panelerte.
  • Innendørs trapp med tre rekkverk og tepper på hvert trinn. Trappen er plassert mot en vegg i et rom med tregulv og dør.
  • Grå sokker på en spiraltrapp med mørke trinn og blå bukser i et hjemlig miljø.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.