Hallo!
Jeg har begynt på en baderomsrenovering og har nettopp revet all gips fra veggene. Da la jeg merke til at stenderne i en av innerveggene kun er 45x45mm. Spørsmålet mitt er om det finnes en måte å bytte ut/forsterke veggen med 45x70mm stendere uten å måtte rive veggen?
Jeg har begynt på en baderomsrenovering og har nettopp revet all gips fra veggene. Da la jeg merke til at stenderne i en av innerveggene kun er 45x45mm. Spørsmålet mitt er om det finnes en måte å bytte ut/forsterke veggen med 45x70mm stendere uten å måtte rive veggen?
Det kommer jo litt an på hvilken vegg du har på den andre siden og hvordan den er festet.
Altså, gips, planker, betong, noe annet? Spikret, skrudd?
Hva slags overflate har du på den andre siden? Malt/tapet som uansett er på tide å bytte, fliser, eller en ny dyr tapet?
Det enkleste er kanskje å komplettere eksisterende lekter med 28x45 eller lignende på begge sider som du skruelim fast?
Altså, gips, planker, betong, noe annet? Spikret, skrudd?
Hva slags overflate har du på den andre siden? Malt/tapet som uansett er på tide å bytte, fliser, eller en ny dyr tapet?
Det enkleste er kanskje å komplettere eksisterende lekter med 28x45 eller lignende på begge sider som du skruelim fast?
Hvordan blir det da ved bunnen og toppen av veggen? Da jeg trenger å ha veggen 70mm dyp, vil stenderne i så fall stikke ut 25mm fra de horisontale stenderne ved gulv og tak?
O olofh skrev:
Det er ok om badet krymper litt ettersom riving av veggen på den andre siden ikke er et alternativ. Det jeg helst vil da er jo å på en eller annen måte bygge inn 70 stendere i den eksisterende 45 veggen. Slik at jeg kun mister 25mm i badet.O olofh skrev:
Det er dessverre ikke et alternativ å rive veggen på andre siden.Dowser4711 skrev:
Det kommer litt an på hvilken vegg du har på andre siden og hvordan den er festet. Altså, gips, planker, betong, noe annet? Spikret, skrudd? Hva har du for overflate på andre siden? Malt/tapet som uansett må byttes, flis, eller en ny dyr tapet?
Den enkleste løsningen er kanskje å komplettere eksisterende stendere med 28x45 eller lignende på begge sider som du skrulim fast?
Ah, forstod det som at du ville beholde veggens dybde men øke stabiliteten, er du bare ute etter dybden trenger du jo bare å montere 25/28x45 utenpå de 45x45 som du har nå og se bort fra de som jeg foreslo før.W William1234 skrev:
Og som sagt, legge en nederst og en øverst.
Da kan du vel bare sette 70-reglene ved siden av 45-ene. Eller så må du forlenge 45-ene eller bruke en fein og sage av 45-ene fra innsiden, så å si. Men da blir det jo litt sparklejobb på den andre siden.W William1234 skrev:
Har man bare skrudd gips med maling/billig tapet så går det jo å skru av (etter litt sparkel-jobb) og deretter skru tilbake en 45x70 uten å rive veggen. Men den vil se ut som dritt før den er sparklet og malt/tapetsert igjen.W William1234 skrev:
Det hadde jo vært en bra løsning! Gjør dette at veggen blir like stabil som om det var en 70 mm regel fra begynnelsen? Er det en ”godkjent” måte å bygge vegg på?Dowser4711 skrev:
Skruvlimmer du på dem så vil det bli mer stabilt enn en enkelt 45x70.W William1234 skrev:
Med ”godkjent” mistenker jeg at du mener med hensyn til BKR, sikker vatten eller lignende.
Da er det viktigste at din håndverker godkjenner det, det er jo deres sertifisering som gjelder til slutt.
Klikk her for å svare