Hei!

Kjøpte en fin hattehylle fra 50-/60-tallet nylig, og nå har vi hatt malerne på besøk så den gamle er vekk og den nye skal opp - helst før svigerfamilien kommer til julen.

Innså dog nå litt sent at de tidsriktige skruene som fulgte med er for korte til at jeg skal kunne plugge i betongveggen i gangen på en bra måte. Virker vanskelig å finne nye i rett stil blant de nærmeste byggevarehusene.

Så til mitt amatørspørsmål: Kan jeg bruke moderne skruer og plugger og deretter bytte ut skruene i etterkant, når jeg har fått tak i finere saker. Eller er pluggene forbrukt når jeg har skrudd ut den gamle skruen?

Takk på forhånd for svar!

RoTe
Pluggene forbrukes ikke gjennom å bytte skrue en gang.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Pluggene forbrukes ikke ved å bytte skrue en gang.
Takk! Amatørfølge spørsmål, har spikerplugg hjemme, fant jeg ut. Går det likevel bra å skru inn skruer senere?

F FunkishJonny skrev:
Takk! Amatørfølgeoppgave, har spikplugg hjemme, fant jeg. Går det likevel bra å skru i skruer senere?
Jeg måtte løsne en oppvaskbenk som var festet med spikplugg i veggen. Helt umulig å skru ut, måtte ta brekkjernet og dra til så spikeren brast inne i veggen.
Kommer selvfølgelig an på veggmateriale, i mitt tilfelle var det betong.

/Høghus

• Liker
FunkishJonny
  • Laddar…
N
F FunkishJonny skrev:
Takk! Amatørfølgespørsmål, har spikplugg hjemme, fant jeg ut. Går det likevel bra å skru inn skruer etterpå?
Kommer an på hvilken spikplugg det er, ville nok sagt nei.
Har du ingen vanlige plugger og skruer?

• Liker
FunkishJonny
  • Laddar…
D
F FunkishJonny skrev:
Takk! Amatørfølgeoppgave, har spikplugg hjemme, fant jeg. Går det fortsatt bra å skru i skruer da?
Spikplugg bør du betrakte som engangssaker (og noe som jeg selv aldri ville stole på for å bære en hattehylle).

Vår hattehylle er festet med fransk treskrue i enorme plugger. I slike tilfeller liker jeg redundans.

Har en bekjent hvis datter ble alvorlig brannskadet da det med spikplugg opphengte ventilatorskapet raste ned over komfyren og tømte innholdet i gryten over henne.

Jeg kan bruke spikplugg til lister i pussvegg.

• Liker
FunkishJonny og 1 annen
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Takk! Amatørfølgjeforståelse, har spikplugg hjemme, fant jeg ut. Går det fortsatt bra å skru inn skruer etterpå?
Nei!
Vær nøye med hulltaking og plugg, man har ett forsøk på å henge opp ting i betong. Blir hullet/hullene feil må man flytte seg et par cm-en dm avhengig av hvor tungt det er det som skal opp.

• Liker
FunkishJonny
  • Laddar…
Takk! Jeg hadde mine anelser om spikplugg, men tenkte at jeg spør siden jeg har det hjemme fra enklere opphengsprosjekter tidligere.

Hvilke dimensjoner på plugg bør jeg bruke for en hattehylle? Har forsøkt å google men blir ikke helt klok. Det er 6 stykk festepunkter (3 oppe, 3 nede), spredt på en 120 cm lang hattehylle.

Har også universalplugg på 6 x 45 med passende skruer hjemme. En plugg skal tåle 30 kg i betong, mistenker at matematikken her ikke blir 30 x 6, men kanskje i alle fall 30 x 3 pluss litt ekstra for den nedre raden med innfestninger?

I så fall kunne jeg henge meg selv i hattehyllen, og lille gutten også om han får for seg noe dumt når han blir større. Og om han blir så stor at hyllen ikke holder burde han vite bedre på det tidspunktet (det burde selvfølgelig jeg også, men men...).

Burde ikke det holde?

D
F FunkishJonny skrev:
Har også universalplugg på 6 x 45 med passende skruer hjemme. En plugg skal klare 30 kg i betong, mistenker at matematikken her ikke blir 30 x 6, men kanskje i alle fall 30 x 3 pluss litt ekstra for den nedre raden innfestinger?

I så fall kunne jeg henge meg selv i hattehyllen, og småen også om han får for seg noe dumt når han blir større. Og om han blir så stor at hyllen ikke holder burde han vite bedre på det tidspunktet (det burde selvfølgelig jeg også, men men...).

Burde ikke det være nok?
Dra til et sted som har et godt utvalg av skruer og plugg. Jeg liker Hornbach. Det finnes for eksempel en skikkelig bra plugg med utstikkende utskudd om man har dårlige vegger (slagvegger) som jeg har her og der. Om du har hardbetong holder det med normale plugg. Spør i butikken.

P
Fotografen Fotografen skrev:
Nei!
Vær nøye med hulltaking og plugger, man har ett forsøk på å henge opp ting i betong. Blir hullet/hullene feil må man flytte seg et par cm-en dm avhengig av hvor tungt det er det som skal opp.
Nja, man kan jo alltid ta ut pluggen og bruke kjemisk ankermasse i samme hull.
Bare gjør rent i hullet så det ikke finnes løst grus der.
Gjengestang og en kuppelmutters fungerer veldig bra til hattehyller.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.