Hei, har brukt essve plastplugg brun til betong / tegl / naturstein når jeg monterte en varmelampe på fasaden hjemme.

Vegggen er hva jeg tror laget av et lag puss ytterst & deretter noen form for betong / stein. Etter ca 3-4 cm kommer det et tomrom.

Lampen veier ca 4 kg, henger på 4 stk 4.8x45 skruer horisontalt & den sitter hva jeg opplever som ordentlig, kan rykke og dra ganske hardt uten at det rører seg.

Likevel er jeg ganske bekymret for at den skal falle etter en tid pga at veggen / pluggen & evt dra med seg deler av veggen.

Har vurdert å sette litt tykkere skruer 5.5-6 i diameter, men vil helst ikke bytte ut pluggen da jeg ikke vil risikere at passformen mellom vegg & plugg blir dårligere. Kan man gjenbruke den med en annen tykkere skrue eller blir det problemer?

Hva tror dere ellers, har jeg grunn til å bekymre meg eller er det mest hjernespøkelser? Det ser som sagt ut til å sitte som fjell for øyeblikket.

Pluggen er spesifisert for 4.8-6 i skruediameter.
 
  • Fargerike ESSVE plastplugger for innfesting i betong, tegl og naturstein, presentert på en produktoversiktsside.
Düsseldorff
Om den sitter bra så sitter den bra. En større dimensjon på skrue vil ikke gjøre noen meningsfull forskjell. Derimot vil du ha dårligere plugg i veggen hvis du bytter skrue.
 
Sist redigert:
  • Liker
Planet2 og 1 annen
  • Laddar…
Nei, tror ikke det er noen risiko i det hele tatt...
Risikoen med å bytte til en grovere skrue derimot er jo at du sprekker steinen rundt hullet når pluggen ikke kan ekspandere ...
Er du nervøs på ordentlig så bruk kjemisk anker og pinnbolter
 
  • Liker
Planet2 og 1 annen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om den sitter bra så sitter den bra. En større dimensjon på skruen vil ikke gjøre noen meningsfull forskjell. Derimot vil du ha dårligere plugg i veggen om du bytter skruen.
Yes, lar det sitte da & håper på det beste :)
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nei tror ikke det er noen risiko i det hele tatt...
Risikoen med å bytte til en grovere skrue derimot er jo at du sprekker steinen rundt hullet når ikke pluggen kan ekspandere ...
Er du nervøs på ordentlig så bruk kjemiankre og pinnbolter
yes, lar det sitte & slutter å fundere rundt det da. Takk begge for svarene :)
 
  • Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.