Hvis det var mitt, hadde jeg forsøkt å kappe dem på plass, for eksempel vinkelsliper med diamantblad 115 mm eller mindre.
Har man bare fått et spor i flisene, er det lett å kappe treet.

Det viktigste er at flisene sitter godt, og du nevner toalett, så antar jeg at det ikke er et våtrom.
 
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Jo, dette er våtrom så det finnes antagelig en gummiforsegling under, men selv om den skulle bli litt til dels over døren, så vil det neppe spille noen rolle, dusjen er i det andre hjørnet der det også finnes luftutsug.

Så da høres det ut som at jeg bør sage opp hullene da.

Verdt å kjenne til er at det finnes 4 dører som skal byttes, disse sitter alle nederst i gangen. Så finnes det da en ytterdør og 2 åpninger, 1 mot stue og 1 mot kjøkken. De 2 åpningene vil fortsatt ha den lavere "standardhøyden" for huset, og det vil skille seg 7,5 cm typisk, men de er som sagt plassert i den andre delen av gangen. Hva tror dere om det? Kan man la det være slik?

Her er litt bilder : http://imgur.com/a/uCVQn
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om det var mitt, hadde jeg prøvd å kappe dem på plass, f.eks. vinkelsliper med diamantklinge 115 mm eller mindre.
Har man bare fått et spor i flisen er det lett å kappe treet.

Gjelder at flisen sitter bra og du skriver toalett, så formoder intet våtrom.
Ja vinkelsliper høres ut som en plan, den rykker imidlertid sykt mye men det går kanskje å håndtere på noen måte med masse plast og greier.
 
Det finnes jo også diamantskive til dremel/multiverktøy. Avhengig av hvor døren sitter kan man jo også sette inn en lavere dør direkte. Tror jeg hadde forsøkt ta veggen med en klinge om den ikke er veldig solid. Risikoen er at når stikksag/tigersag setter seg fast, kan veggen bevege seg og flisene sprekker. Er det en trevegg er det stor risiko for at du ikke kommer til å sage i en stender.
 
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Har nå byttet 2 dører og akkurat som larry78 skriver så vibrerer veggene fryktelig mye med stikksag og tigersag! Den vibrasjonen vil aldri toalett veggen tåle uten at flisene får sprekker dessverre.

Jeg har også merket at eksisterende dørkarmer er innebygd i veggen på følgende måte:

Tverrsnitt av vegg med dørkarm, kakel, regel og masonitt illustrert i forskjellige farger.
Karmen sitter fast med mengder med små doble heftestifter som først må ut før karmen kan tas av.

Jeg har måttet kappe bort masoniten til samme nivå som bjelken. Det er jo mindre moro å gjøre dette på toalettet der det sitter fliser.

Et alternativ er å ta karmen og masoniten på utsiden kun, og så la den nye karmen stikke litt ut på utsiden. Dette kan man så bruke noen lister på for å få pent. På den måten slipper man å sage flisene på innsiden. Likevel må vi fortsatt kappe av ca. 6-7 cm øverst.

Dere foreslår å bruke vinkelsliper, hva er det da for skive man skal ha til dette? Noe som kan skjære både flis og tre? I dag har jeg 1 diamantskive til den store 230 mm maskinen og til den lille 125 har jeg bare skiver for metall, dvs. slike som ikke er tannede og som trolig fungerer mer som slipeskiver.
 
Har en multimaskin men tilbehørene jeg har er bare til for tre og metall. Så er min erfaring at multimaskin er til for små enkle jobber, i lengden tar de fryktelig lang tid og de vibrerer veldig mye.
 
Ifølge butikken kan man ikke sage med vinkelslip i tre da den snurrer for fort?
 
Okay, nå er det gjort, her er noen bilder av det: http://imgur.com/a/PzX5J

De som hadde bygd baderommet hadde faktisk gjort det riktig, altså tatt bort sponplatene (som vi ellers har i veggene) og satt OSB, GIPS og vårtumsskydd. Flisene så imidlertid ikke ut til å sitte så fullt dekkende, men det holdt i det minste for multimaskinens vibrasjoner, som det ble en god del av.

Jeg måtte sage bort en hel del, både treverk og spiker. Når det kommer til selve flisen, så gikk det ikke noe særlig med multimaskinen, så der måtte jeg bruke den store vinkelsliperen, og da var det gjort på et par minutter. Dog ble huset fullt av støv siden man glemte å plastre inn toalettet ;) ikke kjempe gøy.

Jeg måtte montere dørkarmen et ganske stykke ut da det vannbårne flisegulvet lå i veien, så det kommer til å bli en hel del lister for å dekke opp. Det betyr at jeg også må sette lister på utsiden av døren, men forhåpentligvis blir det rimelig diskret.

Man må jo si at multimaskin er et skikkelig godt verktøy når det kreves forsiktighet og lure løsninger.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.