Hei,

Etter å ha hatt håndverkere til å bytte 2 dører i huset, sikter jeg nå på å prøve å bytte ut de resterende 4 dørene.

Håndverkeren har satt inn 8x21 dører som er 25 mm høyere enn dørhullet. Dette har han kappet med stikksag, men jeg vet at han bannet en del over spiker. Han måtte også sette inn ekstra skruer for å holde toppregelen på plass etter saging.

Så nå når jeg skal ta meg av dette jobben, hva tror dere om å bruke en bajonettsag med metallblad i stedet? Finnes det noe annet man bør tenke på ved innsatte av dør? Holder det med et vater på 60 cm, eller må jeg kjøpe noe større? Og det er vel karmeskruer man skal bruke og ikke spiker?
 
Vi sagde døren nede i stedet for fire dører på fire timer uten stress med riving og montering
 
Du mener at dere beholdt gamle karmen og bare byttet selve bladene som dere da saget av nederst? I vårt tilfelle er karmene fra 70-tallet så de må byttes, og dessuten er det ingenting som stemmer når det kommer til hengsler eller smekk med det som finnes å kjøpe nå.
 
Nei komplette dører så vi sagde ned karmen også
 
Vi sagde opp døråpningen med tigersag med tre/metallblad, fungerte kjempebra. Anbefalt med karmskruv, ja! Avhengig av veggens konstruksjon så kanskje du må felle inn reglar i veggen på sidene...
 
Et lengre vater er nyttig. Man kan bruke det for å sjekke nivå men også for å sjekke om karmesidestykker er rette eller om du har dratt dem skjevt med karmeskruene.
Hvis du har Swedoor-karmene sørg for å bore gjennom de forborede hullene, ellers når ikke karmeskruene bunnen der og det blir feil.
Start med sidestykket der hengslet sitter. Da kan du henge inn døren midlertidig og rette til de andre bitene slik at sprekken blir jevn rundt døren.
 
  • Liker
Sucasa
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vi sagde døren nede i stedet for fire dører på fire timer uten stress med riving og montering
Aha, så kan man jo også gjøre, gjelder dog å få fint snitt når man kapper døren. 2,5 cm er jo ikke så mye egentlig. Mye enklere å kappe karmen og døren egentlig.

Får fundere på dette litt.
 
Ja, den normale prosedyren er jo at man kapper nede på både karm og dørblad.
Det beste å kappe dørbladet med er jo en senkesag med linjal.
 
  • Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
L
J Jörgen Ö skrev:
Ja det normale forfarendet er jo at man kapper nede på både karm og dørblad.
Det beste å kappe dørbladet med er jo ei dykksag med linjal
Og med fintannet blad ett j--la omdreining på den , så blir det finnes snitt
 
Eller så kanskje man kan få byggvarehuset til å kappe, de har jo ganske bra maskiner til det der =D Har jo ellers en sirkelsag med rettskive som sikkert kan få jobben gjort men hvor fint det blir er en annen femmer.

Jeg får fundere litt på det, høres jo helt klart enklere ut å sage av karmene og døren. Da hadde jeg dessuten sluppet å gi meg på flisene på toalettet.
 
Om det er moderne dører med en ramme fylt med papir og deretter en board utenpå kan du måtte legge inn en list som støtte etter at du har saget (dvs. om du sagar bort hele bunnstykket i rammen).

For en annen som er 203 cm lang er dører som er kappet ned 25 mm lavere enn standard en dødsfelle :)
 
H
S snowjim skrev:
Eller så kanskje man kan få byggevarehuset til å kutte, de har jo ganske bra maskiner til det der =D Har jo ellers en sirkelsag med rettholt som sikkert kan få jobben gjort men hvor fint det blir er en annen sak.

Jeg får fundere litt på det, høres jo helt klart enklere ut å sage av karmene og døren. Da hadde jeg dessuten sluppet å gi meg på flisene på toalettet.
tenkt litt før du velger å kutte dørene, hvilken type dører er de?
Massive?
 
Det går bra å gjenbruke den listen som sitter i døren nede bare lime og bank tilhanda den
 
De er billige formpressede med speil.
 
Har tenkt litt nå og spørsmålet er om det likevel ikke er bedre å sage opp og få standardhøyde på det. Dog viste det seg å ikke være 2.5 cm men 7.5 cm som må sages opp.

Spørsmålet er dog hvordan man gjør det med toalettet, der sitter det jo fliser på innsiden, se her: http://i.imgur.com/szfGl2R.jpg

Mistenker at man ikke bare kan sage opp det med noe, så jeg må sannsynligvis slå bort 3 stykker og finne erstatningsfliser.
 
  • Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.