Hvordan ser du på råspont+papp konstruksjon?

Overkonstruert i dette tilfellet. Råsponten gir bæreevne og stabilitet. I din konstruksjon får du samme funksjon av terrassebordene. Dessuten bør det da ha underlagspapp og overflatepapp. Det blir mye dyrere og mer arbeid enn begge mine konstruksjonsalternativer.

Ok vurderer på plåt med påklistret kondensfilt under til. Jeg kan kjøpe slik til bra pris..

Det virker jo som en kjempebra løsning. Da slipper du å holde på og styre med board.

Du ser ut til å ha kontakter i blikkenslagerbransjen? Betyr det også at du kan kjøpe selvbærende plater til en god pris? Om du skulle ha mulighet til å bygge med slike plater så kan det kanskje være at du kan droppe takbjelker helt og holdent og kun legge terrassebord oppå platen?

• Liker
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Plast kommer nok ikke til å fungere så bra.
Dels kan intet kondensopptagende undertak brukes, og dels kommer det nok ganske raskt (5-10 år) til å gro igjen av skitt og løv etc. siden det ikke går an å rengjøre under trallen.

Plåttak med gjennomgående lekter er ikke noe jeg anbefaler. Det kommer til å komme inn litt for mye vann. Joda, et helt dekende undertak høres ut som en løsning, men med nesten ingen helling tror ikke jeg at det kommer til å fungere.
Jeg har et drivhus der plasten går opp mot mønebjelken, og der jeg har satt en terrassebord oppå mønebjelken som regnbeskyttelse, men da det stort sett regner mer eller mindre horisontalt her så kommer det inn vann som gjør at ingenting går an å vinterlagre rett under mønet i drivhuset.

Sist redigert:
Hvorfor skulle du ikke legge lektene i platens daler forresten?
På f.eks. Trapes 18?
Skulle være enklere?

Hvordan tenker du deg innfesting av platen hvis lektene legges under og på profiltopper?

Om du legger lekter under platens daler så vil du måtte legge lektene som bærer terrassebordet i dalene, noe som gjør at de utsettes for mye mer fuktighet.

Jeg tenker meg at overliggende lekt skrus/spikres rett gjennom platen. Det vil holde fast platen.

Ok med typ lange selvborende skruer?

Men noen steder er jo overliggende regel typ 195mm?

Tror du man kan bruke en fasadeprofil som tak typ Fasade 45.W.950.

Jeg ville nok valgt vanlig treskrue men forboret med metallbor gjennom øvre regel og platen. Men selvborende kan nok fungere bra også. Skruene skal jo presse ned tredekket mot platen og holde fast platen. Der overliggende regel er tykk kan man jo bore ned med en 14 mm bor så man får kanskje 5-6 cm tre å skru gjennom. Enklest er nok å gjøre det før man legger opp reglen på taket. Jeg tror at følgende prosedyre er enklest.
1) Borr gjennom reglen som skal ligge på taket helt. Typ 6 hull per regel.
2) Legg den på plass og marker på platen hvor hullene skal være
3) Flytt reglen og borr hull i platen
4) Legg en fet streng utefog under reglen og legg den på plass så den matcher hullene
5) Skru fast reglen med vanlig treskrue, typ 120mm.

Fasadeprofilen kan nok fungere. Ulempen med å ha brede åser er at det vil renne mer vann på de trykkede reglene, men velger du NTR AB så skal de jo klare minst 20 år i vann så det er kanskje ikke et problem.

Så egentlig ville vanlig trapes 20 være bedre?

Ja det er hva jeg synes. Å frese litt på reglene tar ikke lang tid.

Ok men skruvning m.m. blir et lite prosjekt men vanskelig å gjøre det enklere vel?

Hvordan ville du/dere løst stolper til gjerde..

Kan man tenke seg stolper festet i tregulvets gulvbjelker og deretter la gjerdet begynne rett over blikk bare så vann kan renne av blikket.

Tenkte meg liggende 45x45 bjelker som gjerde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.