Hei
Jeg holder på å bygge til huset mitt og har støtt på noen bekymringer som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Jeg bygger med plate på mark og platen ble støpt i slutten av september i fjor. Siden jeg bygger selv går det ganske sakte. Taket og veggene kom på plass i november og en kald dag i begynnelsen av januar satte jeg inn vinduer. Når vinduene kom på plass begynte jeg å varme opp med byggvarmer og forrige uke koblet jeg inn gulvvarmen. Hele tiden har jeg vært nøye med å ikke bygge inn fuktighet, og jeg tror jeg har klart det. Problemet jeg ser nå er at etter at gulvvarmen ble slått på ser jeg at det blir litt fuktig på noen steder i veggenes nederkant. Hva tror dere det kommer fra? Er det fuktighet fra platen som avgis nå når varmen slås på? Kan det være fuktighet fra lektene som kommer frem når varmen startes? Noen andre ideer? Det har også vært et betydelig værskifte i dag. Fram til i går har det vært jevnt under -5 en lang tid og i dag har det plutselig vært noen plussgrader.
Jeg holder på å bygge til huset mitt og har støtt på noen bekymringer som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Jeg bygger med plate på mark og platen ble støpt i slutten av september i fjor. Siden jeg bygger selv går det ganske sakte. Taket og veggene kom på plass i november og en kald dag i begynnelsen av januar satte jeg inn vinduer. Når vinduene kom på plass begynte jeg å varme opp med byggvarmer og forrige uke koblet jeg inn gulvvarmen. Hele tiden har jeg vært nøye med å ikke bygge inn fuktighet, og jeg tror jeg har klart det. Problemet jeg ser nå er at etter at gulvvarmen ble slått på ser jeg at det blir litt fuktig på noen steder i veggenes nederkant. Hva tror dere det kommer fra? Er det fuktighet fra platen som avgis nå når varmen slås på? Kan det være fuktighet fra lektene som kommer frem når varmen startes? Noen andre ideer? Det har også vært et betydelig værskifte i dag. Fram til i går har det vært jevnt under -5 en lang tid og i dag har det plutselig vært noen plussgrader.
Jeg har åpnet inn til eksisterende hus så ventilasjonen henger sammen med den mekaniske avtrekks-ventilasjonen. Jeg har dog ingen separat "byggventilasjon" akkurat nå. Jeg har ingen fuktighetsmåler for tre, men en hygrometer som står der og den viser 42%.ordain skrev:
Da jeg så fukt i nedre kant plukket jeg fra hverandre litt (jeg har ikke sparklet ennå) for å se om jeg kunne finne kilden. Når jeg stikker hånden inn i veggen, føles det som det er litt rimfrost på innsiden av vindsperren. Veggene består av gips-sponplate-diffusjonssperre-145mm stående isolasjon-45mm liggende isolasjon-vindsperre-luftspalte-panel.
Min egen teori er at det er fukt fra betongen/byggematerialet som kommer ut når jeg skrudde på varmen og som deretter danner rimfrost på innsiden av vindsperren. Når det så ble mildere vær smelter rimfrosten og det blir fukt i veggen. Kan det stemme og i så fall burde det vel forsvinne så snart jeg har klart å lufte bort all fukt. Hva tror dere om å dra på gulvvarmen på maks for å bli kvitt fukten?
Klikk her for å svare