Nå er jeg skikkelig irritert! Ulike byggere gir ulike svar og alle er like sikre på det de sier. Dessverre er det vel slik at mange byggeres teoretiske kunnskaper skiller seg fra hverandre og mange har vel ikke åpnet et fagtidsskrift på mange år for å ta til seg de siste nyhetene.

Hva gjelder for dampsperre når man etterisolerer innvendig? Jeg vet at man helst skal gjøre det utvendig men nå ser situasjonen ut som det gjør. Noen sier at dampsperre stenger inne fuktigheten og noen sier at den må finnes. Min egen oppfatning er at det bør se ut som vedlagte skisse nedenfor.

Luftspalten er luftet til det fri på de delene jeg tenker å isolere, på øvrige deler med dobbel stein er den ikke det. Det som har skjedd er at jeg har åpnet opp til mønet i et gammelt hus der innerveggen i teglstein kun dekket de varme delene.

• Diagram av veggstruktur som viser lag: tegl med puss, luftspalte, vindsperre, steinullisolasjon, plastfolie og gipsplate.
Sist redigert:
Riktig tenkt, dampsperren, skal sitte nærmest gipsskiva, men påstanden om at den stenger inne fuktigheten er også riktig, det er selve poenget, den skal hindre fukt fra å vandre ut i veggene. Den stenger altså inne fuktigheten i rommene, og skal derfra ventileres ut på passende måte, selvtrekk eller varmevekslersystem, f.eks.

Men hvordan det blir når man etterisolerer et gammelt hus vil jeg ikke gi meg inn på, egentlig skal vel hele huset være "tett", plastlegger man bare visse deler, vandrer nok desto mer fuktighet på andre steder.

Sist redigert:
Akkurat! Jeg var kanskje litt uklar i teksten min, men spørsmålet handler om hvorvidt dampsperren skal være der eller ikke. At den skal sitte innerst i en konstruksjon er jeg helt sikker på, men ifølge disse snekkerne var den ikke nødvendig, og vindsperren kunne ligge tett mot ytterveggen.

Hva mener dere ellers om de lektene som finnes på bildet og som ligger direkte mot teglveggen? Er det risiko for at disse tar opp fukt, eller er faren løst ved at det finnes en luftspalte som bryter fuktvandringen?

Fant litt i en annen tråd:

tartan skrev:
Thomas_P. Dessverre så har mange snekkere oppfatningen at man ikke skal sette opp plast i gamle hus. Dette skyldes at snekkere vanligvis ikke er oppdatert i ventilasjon og fuktvandring og hva som skjer når husets forutsetninger endres. Jeg er selv snekker men har videreutdannet meg i fuktproblematikken, og vil nok påstå at dine snekkere tar feil. Men deres meninger får stå for dem og du må selv ta ansvaret for ditt hus. Jeg synes du skal ringe kommunens bygningsinspektør og rådføre deg. Disse personene er alltid oppdatert og skal ses som en ressurs dit våre skattepenger går. Det ville forundre meg mye om de har en annen mening enn meg.
Tartan

Hvorfor bruke et materiale som ikke tåler fukt? jeg tenker på gullfiber og steinull. For meg er det rart at man velger det!?

Da ville man jo aldri bygge med disse materialene om man fører det resonnementet. Ikke tre heller, men kun stålstendere og celleplast.

Hvorfor gjør vi det ikke da. Foruten at det brenner bra. Vi alle vil jo bo i sunne og velfungerende hus!?

Det er en overveielse man kan fundere på. Problemet som jeg ser det er at fuktigheten alltid er til stede, uavhengig av materialet, og det som kan vokse og skape problemer kan komme inn via luften, som sporer og annet. Hva er egentlig et velværehus? Finnes det med dagens krav til isolering?

Fant ytterligere info i dette emnet. Ser ut til å ha blitt debattert heftig gjennom årene.
pleximaster skrev:
Verdt å tenke på i gamle hus

Om man skal bruke seg av glassull/rockwool skal man ha
plast/dampsperre da disse materialene ikke er hygroskopiske dvs kan
binde vannmolekyler, hvilket organiske isolasjonsmaterialer typ
sagflis kan. Er vannmolekylene kjemisk bundet til et materiale,
om enn løst, så er det ikke tilgjengelig for for eksempel
muggvekst. I moderne isolasjonsmaterialer som ikke kan binde fukt
faller fuktigheten ut (Kondenserer) og tillater dermed muggvekst.
Det finnes alltid organisk støv og annet som kan mugne i de
uorganiske isolasjonsmaterialene. Det er derfor man har plast i
moderne hus, isolasjonsmaterialene krever dette. Setter man plast i
hus med organiske isolasjonsmaterialer kan dette hindre
vannmolekylene i å luftes bort da de kjemiske bindingene
slipper ved endringer i temperatur og luftfuktighet. Da kan
vannfordampningen eventuelt kondensere i materialet og dermed
også mugne.

Summa summarum det er forskjell på vann, vanndamp og
vannmolekyler bundet til andre molekyler. Det er kun i
vannfasen som det kan bidra til mugg.

Kan man ikke sikre en tilstrekkelig tett dampsperre, hvilket kan være vanskelig i gamle hus, bør man avstå fra uorganiske isolasjonsmaterialer og bruke organiske hygroskopiske isolasjonsmaterialer.

Glassull/Rockwool - må ha dampsperre (plast)
Organiske isolasjonsmaterialer - bør ikke ha dampsperre

mvh plexi

ta bort cellplasten og erstatt den med foamglas så har man nok en optimal byggemåte mot fukt og brann

Ja. Enig. Riktig material i riktig hus. Gamle hus skal ikke ha plast i vegger og tak. Slik jeg ser det, er det bare ekofiber av alle slag som fungerer i gamle hus.

Kan noen da forklare for meg hva som menes med et "gammelt hus" som det så fint heter. Hva er forskjellen mellom et nytt hus og et renovert eldre? Menes det at husets sjel på et vis avgjør hvor fuktskader oppstår eller ei, eller er det rett og slett sånn at byggemåter før tålte litt mer fukt uten at de tok skade?

Hovedspørsmålet lyder: På hvilken måte kan en riktig plassert dampsperre gjøre mer skade enn nytte?

Om ikke dampsperren er tett rundt husets fire vegger og tak, vil fuktigheten søke seg ut desto mer intenst der du ikke har fått på plast,

Eneste måten å få til det (nesten) er å rive ut alle innervegger og innertak, slik at alt som gjenstår er et isolert skall, uten engang gips..

Da kan du begynne å plastre, og sørge for å ha overlapp, skjøten bør gjerne komme ved en regel, da kan du klemme den sammen med gipsen, i tillegg til byggfolie-teipen du har brukt,

Den setter du selvfølgelig også i plastfilmsskjøten mellom vegg og tak,

Huset skal være like tett som en ballong, ikke et hull eller noen åpning skal finnes i plasten,

Da har du gjort rett, deretter gjelder det å ikke skade den når du setter tilbake gipsen, og begynner med innervegger og tak...

Men det ble litt mye jobb......

Men ellers er risikoen at du får konveksjonsskader, tror jeg ordet var, jeg småduppet litt under "plastkurset", som mest behandlet nybygg,

Men prinsippet er jo det samme for gamle hus også, å ikke få det helt tett hvilket er vanskelig, (når det oftest sitter innervegger i veien)..kan føre til skader

Svaret er vel at det ikke går å plassere dampsperren riktig på et gammelt hus....

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.