Hei!
Første post her... Jeg har fått et lite hodebry. Jeg holder på å lydisolere arbeidsrommet mitt. Den ene veggen vender ut mot en korridor. Jeg plukker ned gipsen innover i rommet mitt og monterer det på den eksisterende veggen for å få litt mer masse (kan ikke jobbe med veggen fra korridor-siden) og skal deretter montere doble gipsplater på min side, riktig utført med dempelim, tetting osv.

Jeg har kontroll på lydisoleringen, men, nå når jeg har begynt å ta ned gipsen synes jeg konstruksjonen på veggen i forhold til taket er litt rar. Kladde sammen verdens styggeste tegning:

Tegning av veggkonstruksjon mellom et rom og en korridor, med markert hammarband og tak.

Den øvre langsgående bjelken (hammarbandet altså) i veggstammen og innertaket i rommet mitt sitter ikke sammen, men det blir i prinsippet åpent ut i korridoren når jeg tar ned gipsen. Den stiplede linjen i korridoren er det nedsenkede "fusktaket" så det blir jo ikke åpent ut på en måte som kan sees, men jeg trenger å få det så tett som mulig her for lydisoleringens skyld.

Taket (det som er helt utfylt på tegningen) i rommet mitt består av bord dekket med tynne plater innvendig.

Hvordan gjør jeg dette? Jeg vil jo ikke kunne feste den nye gipsen i hammarbandet, annet enn med lim da. Gjør det noe?

Er det "feil" byggeteknisk å sette andre laget gips mot innertaket, altså kappe platene litt kortere enn første laget? Med en liten spalte for akustikkfug selvsagt. Siden det er bygget med enkelt gips fra begynnelsen får jeg ikke inn begge lagene mellom taket og reisverket. Å begynne å kappe i taket er ikke et alternativ.

Et alternativ kunne være å kappe opp biter av bjelke og sette i hvert "rom" i reisverket som et slags fusk-hammarband, slik at jeg kan komme til for å feste platene ordentlig langs øvre kortside. Og så gjøre begge lagene litt kortere enn "originalgipsen" altså...

Andre forslag?

Sist redigert:
Oi, over 60 lesere og ingen svar, er spørsmålet uklart eller bare dumt? :) Si ifra om det er noen info jeg må legge til!

Hei! Jeg synes du skal begynne med å lydisolere som du skrev, prøv også å isolere den lille spalten du kommer til i taket. Deretter pendler du ned den øvre lekten ved hjelp av mindre stående lekter som du fester med vinkler. I disse mindre lektene skrur du så en liggende lekt slik at du kan feste den nye stående gipsplaten. Husk å isolere ordentlig ettersom isoleringen lydisolerer mer enn dobbel gips. Rent bygningsteknisk ser jeg ingen problemer med at plate nummer to støter mot innertaket. Lykke til!

Med vennlig hilsen, Kristoffer

Takk for svar! Du foreslår altså at jeg gjør det første laget nytt gips i samme høyde som det gamle gipset, selv om jeg ikke kommer til å skru øverst? Skal jeg dra en limstreng der bare og være fornøyd så?

Deretter var jeg nok ikke helt med på hvordan du mente med den nye nedpendlede regelen... hvilken funksjon har de stående reglene du foreslår at jeg skal feste i? Hvorfor ikke bare skråspikre/skru den inn mellom de reglene som allerede finnes?

Ja, første laget går like høyt som den gamle platen. Limes der oppe og skrus i den nye liggende lekten. (eller i de kortsperrene som du feller inn) Funksjonen til den nye lekten som "henger" i de korte loddrette lektene er at du får noe å skru den siste gipsplaten i. Om det i stedet går an å felle inn kortsperrer (korte lektebiter) mellom eksisterende lekter er det et bedre alternativ!

Ah, din tanke var kanskje at de korte loddrette stenderne skulle gå litt utenfor de gamle, så jeg kunne trekke EN ny øvre stender, ikke småbiter... eller? På en måte litt smidigere, men da må jeg jo gjøre det samme nede ved gulvet, og jeg vil heller ikke at stenderverket i seg selv blir dypere enn det er nå.

Så om du sier at kortlinger er et bedre forslag så kjører jeg den varianten i stedet. Takk!

Hehe, det er litt tricky å skrive om praktiske ting. Det var ikke helt så jeg mente, men du virker å ha kontroll, får du inn kortlinger så er det det beste alternativet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.