Veldig solide luftspalter for svenske forhold, men det er nok ingen ulempe.
 
H
K Killerbee skrev:
Nei for å holde isoleringen på plass. Tenkte en likeverdig bra på innsiden men billigere enn plywood inne. Akkurat nå ser veggplanene slik ut fra utsiden og inn:
Stående panel
40mm Spikläkt for luftcirkulasjon
3mm plywood
150mm rockwool isolasjon
3mm plywood
50mm Spikläkt for luftcirkulasjon
50mm rockwool isolasjon
12mm Byggbräda lignende osb
12mm Gips / Trepanel
3mm plywood hva er det? er det masonit du tenker på?

deretter holder det ikke med 40mm spikläkt du trenger også ströläst for å få godkjent ventilasjon
 
H
J justusandersson skrev:
Veldig solide luftspalter for svenske forhold, men det er nok ingen ulempe.
blir jo ingen luftspalter i det hele tatt slik han har tenkt seg konstruksjonen
 
Valget av virke er ikke så stort her i Nord-Afrika. Så har måttet kløyve selv det meste.
Så det ble 40mm x 40mm for luftspalte.
Veggstenderne er 150mm x 55mm satt sammen med 120mm fransk galvanisert skrue.
 
Man får ha forskjøvne "slipp" i den horisontale lekten, ellers blir det ingen ventilasjon
 
H
J justusandersson skrev:
Man får ha forflyttede "slipp" i den horisontale lekten, ellers blir det ingen ventilasjon
jo jeg vet, men de er for lite. den løsningen du nevner er i prinsippet lik null ventilasjon.

finnes massevis med studier og forskning på dette området, vi leste masse om dette når jeg studerte. må ha doble for å få fullgod ventilasjon viste alle tester.

de fleste produsentene anbefaler det nå.
 
Du har sikkert rett, men det avhenger også av hva man skal ventilere mot. I Sverige i dag handler det mye om å kompensere for problemene med diffusjonstette farger, og at man bruker virke som ikke er tørt. Jeg forestiller meg at forholdene i Marokko er litt annerledes. Men det vet jeg jo ikke. Jeg synes KillerBee skal sjekke ut sine naboers byggemetoder.
 
Hehe mine "nabos" byggemåte er teglhus med fake plank og har ingen som helst isolasjon. Verken for varme eller de kalde dagene.

Hva er feilen med min byggemåte?
En gang i tiden ble verken brukt luftspalte inne eller ute. Nå anbefales 45mm x 70mm mens mange bedrifter i Sverige bruker 45mm x 35mm.
Så hadde jeg tenkt panelen. Det høyre bildet
 
  • Diagram av konstruksjon med spikerlekt, bunnbord og lekter. Viser hvordan panelen er montert med 20 mm mellomrom mellom lekter for isolering.
H
K Killerbee skrev:
Hehe mine "naboers" byggemåte er teglhus med fake planker og har ingen som helst isolasjon. Verken for varme eller de kalde dagene.

Hva er feilen med min oppbyggingsmåte?
En gang i tiden ble verken luftspalte inne eller ute brukt. Nå anbefales 45mm x 70mm mens mange bedrifter i Sverige bruker 45mm x 35mm.
Så hadde jeg tenkt panelet. Det høyre bildet
du får ingen eller minimal ventilasjon, noe som er hele greia.
særlig da om du har stående panel så må du ha både spik- og lekt
 
  • Liker
Deathtrip2000
  • Laddar…
Jeg setter pris på svarene dere gir, de er til stor hjelp så ikke misforstå meg nå.
Men da jeg jobbet innen bygg i Sverige ble aldri strølekt brukt i vegg, kun i tak?
 
Nei, fram til 70-tallet forekom det ikke luftspalter i noen større utstrekning i forbindelse med trefasader overhodet. Det er diffusjonstette farger og forekomsten av ikke-snekkerørt virke som har drevet på denne utviklingen. Det er alltid bra å ventilere fasaden, men vet man hvilken farge man skal bruke og at virket er tørt er det ikke så viktig.
 
Reglene er første sortering svensk importert virke som ifølge stikkprøver har en fuktighet på ca 10%. Og fasadefarge er ikke bestemt. Jeg vurderer å Lasera den
 
Det høres jo bra ut. Sjekk bare at det ikke finnes andre ubehageligheter, f.eks. små gnagere, som vi ikke har i Sverige.
 
Resterende virke for panelet er godt emballert med original emballasje og værbeskyttet under skur med fuktisolert hevet plate, også disse har jeg importert fra Sverige.

På denne tiden av året er det ikke så mye til insekter eller gnagere, og alle åpne emballasjer kontrolleres og legges om.
 
Det høres ut som et spennende prosjekt. Hva slags tilknytning har du til Marokko?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.