7.357 lest ·
71 svar
7k lest
71 svar
Bygge utenlands
Jeg forstår ditt poeng med varmelagringskapasitet men stein eller tegl er ikke aktuelt i dette tilfellet da det kun er tillatt å bygge med tre og visse typer fiber og gips da området regnes som jordbruksland. Fikk nok problemer med å få tillatelse for betongfundament.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De klassiske ekstremtypene for tropisk bygging er ørkenklima = tunge konstruksjoner av steinmaterialer og regnskogsklima = høyt og åpne spalter for luftbevegelse. Dette høres mer ut som den amerikanske sør, men kanskje ikke like fuktig. Man må arbeide med solskjerming/verandaer og lignende innretninger. Kunstige tunneler kan være effektive. Kanskje kan du bruke markplater til isolasjonen. De er betydelig tyngre enn vanlig mineralull.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Velg steinull med så høy volummut som mulig!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville nok unngå plasten. Den kan gjøre mer skade enn nytte. Med de små temperaturskillene som er aktuelle gjør den ingen nytte. Er det mye varmere ute enn inne kan den være direkte skadelig. Jeg tror ikke du finner noen plast i naboenes husvegger. Sammenlagt 20 cm isolasjon er sikkert tilstrekkelig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du kan bruke en variabel dampsperre f.eks. Det fungerer sikkert med vanlig vindsperre også. I Sverige bruker vi plasten for å forhindre at vanndampen i den varme inneluften skal kondensere i isolasjonen når den møter kald luft. Det vil nok ikke skje i Marokko.
tror du ikke det ville være fordelaktig å bruke plast likevel, men flytte den ut så den havner mot utsiden i stedet.J justusandersson skrev:Jeg ville nok ha droppet plasten. Den kan gjøre mer skade enn nytte. Med de små temperaturskillene som er aktuelle, gjør den ingen nytte. Hvis det er mye varmere ute enn inne, kan den være direkte skadelig. Jeg tror ikke du finner noen plast i naboenes husvegger. Totalt 20 cm isolasjon er sikkert nok.
i det klimaet vil det antagelig være motsatt når det gjelder fuktvandring
Problemene i det hele er jo under vintertiden som varer ca 5-6 måneder per år så er det på dager og kvelder kaldt og enkelte dager regn. Under den tiden er innsiden av huset den "varme" siden. Så neste periode er den "varme" siden ute. Så blir det litt feil uansett hvordan man gjør i det hele. Kanskje burde man droppe plasten og sette plywood på begge sider av isoleringen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tror at plasten er en risiko uansett hvor man plasserer den. Den forekommer ikke i håndbøker over tropisk bygging så vidt jeg kan huske (ingen garanti i og for seg). En variabel dampbrems kjenner hvilken retning fuktbevegelsen går, så den er ingen risiko. Men jeg tror ikke den trengs. Det er litt som hyttebygging, da skal man heller ikke ha noen dampsperre. Kryssfiner på begge sider tror jeg er en god løsning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mener du som isolasjon?
Nei for å holde isolasjonen på plass. Tenkte en tilsvarende bra på innsiden men billigere enn plywood inne. Akkurat nå ser veggplanene slik ut utenfra og inn:
Stående panel
40mm Spikrekke for luftsirkulasjon
3mm plywood
150mm rockwool isolasjon
3mm plywood
50mm Spikrekke for luftsirkulasjon
50mm rockwool isolasjon
12mm Byggplate lignende osb
12mm Gips / Trepanel
Stående panel
40mm Spikrekke for luftsirkulasjon
3mm plywood
150mm rockwool isolasjon
3mm plywood
50mm Spikrekke for luftsirkulasjon
50mm rockwool isolasjon
12mm Byggplate lignende osb
12mm Gips / Trepanel

