Jeg forstår ditt poeng med varmelagringskapasitet men stein eller tegl er ikke aktuelt i dette tilfellet da det kun er tillatt å bygge med tre og visse typer fiber og gips da området regnes som jordbruksland. Fikk nok problemer med å få tillatelse for betongfundament.
 
De klassiske ekstremtypene for tropisk bygging er ørkenklima = tunge konstruksjoner av steinmaterialer og regnskogsklima = høyt og åpne spalter for luftbevegelse. Dette høres mer ut som den amerikanske sør, men kanskje ikke like fuktig. Man må arbeide med solskjerming/verandaer og lignende innretninger. Kunstige tunneler kan være effektive. Kanskje kan du bruke markplater til isolasjonen. De er betydelig tyngre enn vanlig mineralull.
 
Mine valg av isolasjon som finnes her for øyeblikket er:
Steinull
Glassull
Cellplast
Spray isolasjon (husker ikke navnet)
 
Velg steinull med så høy volummut som mulig!
 
Ok takk for hjelpen. Neste spørsmål bare om noen har informasjonen. Synes dere størrelsen isolering er bra og ikke for mye eller for lite? 15cm så plast så 5cm?
 
Jeg ville nok unngå plasten. Den kan gjøre mer skade enn nytte. Med de små temperaturskillene som er aktuelle gjør den ingen nytte. Er det mye varmere ute enn inne kan den være direkte skadelig. Jeg tror ikke du finner noen plast i naboenes husvegger. Sammenlagt 20 cm isolasjon er sikkert tilstrekkelig.
 
Så skippa plast? Er vant til bygging i Sverige så for meg er plasten viktig. Hva kan jeg bruke i stedet?
 
Du kan bruke en variabel dampsperre f.eks. Det fungerer sikkert med vanlig vindsperre også. I Sverige bruker vi plasten for å forhindre at vanndampen i den varme inneluften skal kondensere i isolasjonen når den møter kald luft. Det vil nok ikke skje i Marokko.
 
H
J justusandersson skrev:
Jeg ville nok ha droppet plasten. Den kan gjøre mer skade enn nytte. Med de små temperaturskillene som er aktuelle, gjør den ingen nytte. Hvis det er mye varmere ute enn inne, kan den være direkte skadelig. Jeg tror ikke du finner noen plast i naboenes husvegger. Totalt 20 cm isolasjon er sikkert nok.
tror du ikke det ville være fordelaktig å bruke plast likevel, men flytte den ut så den havner mot utsiden i stedet.
i det klimaet vil det antagelig være motsatt når det gjelder fuktvandring
 
Problemene i det hele er jo under vintertiden som varer ca 5-6 måneder per år så er det på dager og kvelder kaldt og enkelte dager regn. Under den tiden er innsiden av huset den "varme" siden. Så neste periode er den "varme" siden ute. Så blir det litt feil uansett hvordan man gjør i det hele. Kanskje burde man droppe plasten og sette plywood på begge sider av isoleringen?
 
Jeg tror at plasten er en risiko uansett hvor man plasserer den. Den forekommer ikke i håndbøker over tropisk bygging så vidt jeg kan huske (ingen garanti i og for seg). En variabel dampbrems kjenner hvilken retning fuktbevegelsen går, så den er ingen risiko. Men jeg tror ikke den trengs. Det er litt som hyttebygging, da skal man heller ikke ha noen dampsperre. Kryssfiner på begge sider tror jeg er en god løsning.
 
Ellers et annet valg for innsiden er noe fra et selskap som heter polyjumbo det er Polyetenskum om det er til noen hjelp laster jeg opp bilde
 
  • Rull med polyetenskum på blå bakgrunn, brukt til isolasjon eller beskyttelse.
Mener du som isolasjon?
 
H
K Killerbee skrev:
Ellers et annet valg for innsiden er noe fra et selskap som heter polyjumbo det er
Polyetenskum om det er til noen hjelp laster jeg opp bilde
hvordan skal man bruke de tenkte du?
føles ikke i det hele tatt som et bra materialt iom at de har en lukket cellestruktur
 
Nei for å holde isolasjonen på plass. Tenkte en tilsvarende bra på innsiden men billigere enn plywood inne. Akkurat nå ser veggplanene slik ut utenfra og inn:
Stående panel
40mm Spikrekke for luftsirkulasjon
3mm plywood
150mm rockwool isolasjon
3mm plywood
50mm Spikrekke for luftsirkulasjon
50mm rockwool isolasjon
12mm Byggplate lignende osb
12mm Gips / Trepanel
 
  • Liker
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.