H hul skrev:
3mm plywood hva er det? er det masonite du mener?

deretter er det ikke nok med 40mm spikerlekt du trenger også sløyfer for å få godkjent ventilasjon
3mm plywood finnes her men det finnes ikke masonite. Da hadde jeg ikke hatt dette problemet da vi tidligere brukte masonite plater før ytterpanel i Sverige. Men bransjereglene endres jo mer og mer så jeg er kanskje ikke oppdatert til 100 med tanke på nye regler for Tretak.
 
J justusandersson skrev:
Det høres ut som et spennende prosjekt. Hva slags tilknytning har du til Marokko?
Jeg har ikke noen spesiell tilknytning til Marokko bortsett fra at jeg nå bor der da klimaet er mer behagelig for leddene mine.
 
Har en slektning som nå holder på å bygge et hus i tre i Tunisia som er nabolandet og der støter de tydeligvis på samme problemet med tilgang til materialer og uvanlige størrelser på treverket så han valgte å importere alt direkte fra Sverige.

Men han bygger uten vindsperre og plast på denne måten fra utsiden og inn
Ytterpanel stående
Spikrekke 45mm × 70mm med dryppnese
Ventilasjonslist 20mm × 45mm
Kryssfinerplate
Isolasjon med Rockwool kraft
Spikrekke 45mm × 45mm
Doble kryssfinerplater
OSB 10mm
Gips 12mm
 
Han anbefalte at når jeg ikke bruker den der Ventilationsregel på utsiden, så kan jeg forskyve annenhver spikrekke med noen cm så det finnes sirkulasjonsrom.
Hva tror dere?
 
P
K Killerbee skrev:
40mm Spikläkt for luftcirkulasjon
3mm plywood
150mm rockwool isolering
3mm plywood
50mm Spikläkt for luftcirkulasjon
50mm rockwool isolering
12mm Byggplate lignende osb
12mm Gips / Trepanel
Legg et par distanser mellom plywooden og spiklekten for å få litt ventilasjon. Da kjøles panelet av ved hjelp av luftbevegelsene varme, solrike dager.
 
Material for Trebygging her er lik null. Så distanseklosser må jeg lage selv. Har du noen idé om dimensjoner og materiale?
 
Hva tror dere om denne metoden i stedet for distanseklosser for ventilasjon under fasaden -se bilde
 
  • Tegning av en trevegg med avstandsstykker for ventilasjon, piler viser luftstrømning bak panelet.
P
Noen strimler plywood burde rekke. 6 eller 9mm.
 
H
K Killerbee skrev:
Hva tror dere om denne metoden i stedet for distanseklosser for ventilasjon under fasaden - se bilde
Ifølge svensk forskning i svensk klima er de ikke tilstrekkelig.
I fullskala tester har strø- samt spiklekter vist seg overlegent.
 
Jeg forstår. Har imidlertid ikke nok lekter i begge retninger for øyeblikket. Så mine valg er enten distansekloss eller å la det være en åpning på 1 - 2 cm mellom spikerlektene. Eller bestille mer treverk kun for strølekter, og det forsinker byggetiden med 60 dager.
 
Skal jeg tape skjøtene på kryssfinerplatene med isolasjonstape, eller la dem være, synes dere? Unnskyld for alle spørsmålene, men det er første forsøket på bygging i dette klimaet.
 
H
K Killerbee skrev:
Jeg forstår. Har dog ikke nok lekter i begge retninger for øyeblikket. Så mine valg står enten avstandsklosser eller å la 1 - 2 cm mellomrom mellom spikerlekt. Eller bestille mer virke kun for strølekter og det skyver byggetiden med 60 dager.
nei da ville jeg nok gjort som på bildet.
hva slags fasade har du, tømmerpanel etc.?
 
Stående panel med overligger
 
H
K Killerbee skrev:
Stående panel med lockläkt
de er jo veldig bra for ventilasjonen.
da skapes en innebygd ventilasjon via lockläkten om du forstår hva jeg mener.

jeg hadde gjort etter ditt bilde om jeg også hadde lockläkt, du får en ekstra sikkerhet da.
 
Beklager min nysgjerrighet men hvorfor bygger du ikke som de lokale tradisjonene?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.