Jeg har begynt å planlegge å bygge ut huset ganske betydelig med terrassen på fundamenter som grunnlag. Jeg bygde en terrasse ganske nylig på ca. 50m2. Den vil jeg nå bygge inn 45m2 i 1,5 etasjer. Jeg bygde den ganske robust. Den er 4,5 dyp, jeg har en bjelke i ytterkant og en på midten i 195x50mm. På disse ligger det 195x50 som gulvbjelker forankret i huset, med stolpesko og franske Stående plankvegg).
Jeg har støpt fundamenter. Først har jeg gravd ut ca 0,5m2, fylt en full trillebår med betong i hullet, slik at jeg fikk en såle/klump, på denne har jeg deretter støpt fundamentet med 2 armeringsjern, som er stukket inn i bunnklumpen. Fundamenthullene er ca 80cm dype inkl. sålen. Jeg har imidlertid ganske mye plass under som jeg kan fylle inn med masse, for å få en større frostfri dybde om nødvendig. Tror imidlertid at huset isolerer såpass at det ikke blir noen større problemer med tele (Gøteborg).
Fundamentene står med knapt 2m mellom. Totalt 12 fundamenter på de 45 som skal bygges over.
Huset er et 40-tallshus med kjeller. Grunnen er hovedsakelig kompakt leire. Noen som tror dette kan være greit, eller ser dere store risikoer med konstruksjonen? Vil gjøre dette da det gir meg en relativt kostnadseffektiv løsning. Å ta ned terrassen, grave og støpe en plate fra grunnen, er ikke aktuelt, i så fall havner det nok på is.
Takk for synspunkter
Morgan