Leste at en trapp kan koste rundt 40 tusen, føles litt dyrt synes jeg. Kan vel ikke være så vanskelig å bygge en trapp, det er jo bare litt planker, limtrebjelker og bolter. Kan man ikke gjøre det selv?
" det er jo bare litt planker, limtrebjelker og bolter. Kan man ikke gjøre det selv? "
selvfølgelig kan du gjøre det selv, men husk at det krever stor nøyaktighet, hvis det er noen mm forskjell i høyde, samt en ° mellom trinnene vil trappen føles ubehagelig å gå i.
selvfølgelig kan du gjøre det selv, men husk at det krever stor nøyaktighet, hvis det er noen mm forskjell i høyde, samt en ° mellom trinnene vil trappen føles ubehagelig å gå i.
Bygde min av stål og trinn i ask, ca 10.000.
Skal du bygge i tre så er det dessverre de pengene du har nevnt.
Skal du bygge i tre så er det dessverre de pengene du har nevnt.
Mjaa...avhenger selvfølgelig av hvilken type trapp du skal lage... Et rett løp, L-form, repos, U-form...finnes mange. Er det snakk om en basic rett eller L-formet trapp - så kan du absolutt gjøre det selv. Sett deg en dag foran Google SketchUp eller lignende og ruste med tålmodighet for en hær.
Jeg er selv i startfasen på mitt trappebygging - SketchUp tegningen er klar og plan/steg er tilpasset.
Jeg lager en L-formet trapp. Jeg vet med meg selv at det kommer til å bli en skikkelig smerte i ræv-a å få det til eksakt, men det kommer til å fungere.
Prislappen for materiale er like under 3000kr, bygger med massiv furu gjennomgående. Så kommer etterbehandling i tillegg da...si en tusenlapp til - 4000kr pluss noen dagers egen tid.
Jeg er selv i startfasen på mitt trappebygging - SketchUp tegningen er klar og plan/steg er tilpasset.
Jeg lager en L-formet trapp. Jeg vet med meg selv at det kommer til å bli en skikkelig smerte i ræv-a å få det til eksakt, men det kommer til å fungere.
Prislappen for materiale er like under 3000kr, bygger med massiv furu gjennomgående. Så kommer etterbehandling i tillegg da...si en tusenlapp til - 4000kr pluss noen dagers egen tid.
"Kan vell ikke være så vanskelig å bygge en trapp"
Er det ironi eller? Haha. Min pappa er innredningssnekker og har laget trapper i hele sitt yrkesliv (40+ år). Han har et snekkerverksted med maskiner for noen millioner, dog ingen CNC. Han synes nok det er lett å lage en trapp dog, for han klarer det på en arbeidsuke.
Hva inngår i de 40' du har fått pris på? Håndlist, gelender, rekkverk på overetasjen, montering etc? En trapp holder dessuten i 100 år. Hvor mange år tar det for en bil å minske 40' i verdi?
Er det ironi eller? Haha. Min pappa er innredningssnekker og har laget trapper i hele sitt yrkesliv (40+ år). Han har et snekkerverksted med maskiner for noen millioner, dog ingen CNC. Han synes nok det er lett å lage en trapp dog, for han klarer det på en arbeidsuke.
Hva inngår i de 40' du har fått pris på? Håndlist, gelender, rekkverk på overetasjen, montering etc? En trapp holder dessuten i 100 år. Hvor mange år tar det for en bil å minske 40' i verdi?
Jeg vil jo ikke gå inn her og lese at det er vanskelig å lage en trapp.
Vår trapp opp til loftet er livsfarlig å gå i siden den er så bratt, og da en venn var her, sa han at det var plætt lett å snekre sammen en ny.
Vår trapp opp til loftet er livsfarlig å gå i siden den er så bratt, og da en venn var her, sa han at det var plætt lett å snekre sammen en ny.
Av alt som har med trebearbeiding (snekkeri) å gjøre, så er trappebygging det absolutt vanskeligste man kan gjøre.AnneFi skrev:
Selv synes jeg fremdeles etter så mange år i betongbransjen at det er litt klurigt å forskale en trappeform. Det er ikke helt enkelt å forskale og støpe en trapp - til tross for det så er det enklere enn å snekre en trapp.
Visst klarer nok de fleste å snekre sammen en trapp som ser ut til å være skapt av klovnen Manne og apen Coco - men hvem vil ha en sånn stygg trapp?
Det er ikke i det hele tatt så vanskelig som noen prøver å få det til.lordmetroid skrev:
Kan du bare regne og måle og være nøye så klarer du det fint.