Medlem
· Västmanland
· 10 innlegg
Hei, jeg skal bygge rupanel-vegg i vårt hobbyrom.
Fungerer det med vanlig 17x95 eller bør man gå opp til 20-22 mm?
Skal rupanelen spikres med to spikerrader eller holder det med en?
Eller kan man alternativt skråskru som når man legger gulv?
Fungerer det med vanlig 17x95 eller bør man gå opp til 20-22 mm?
Skal rupanelen spikres med to spikerrader eller holder det med en?
Eller kan man alternativt skråskru som når man legger gulv?
Medlem
· Västmanland
· 10 innlegg
Takk Huggan!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Dette må være en misforståelse. Hvorfor skulle veggpanelet "bøye" seg?huggan skrev:
Jeg har en liten stall som innvendig er panelt med vanlig 22x95 mm råspont.
Den er spikret i sponten, altså en spiker per bord og regel.
Man kan svakt ane spikeren (eller rettere sagt dykkerten) der råsponten har tørket litt fra hverandre.
Å spikre med to spikre er unødvendig og blir dessuten stygt.
At jeg har 22 mm råspont er fordi hestene ikke skulle kunne sparke i stykker veggene,
ellers hadde 17 mm vært utmerket.
Å skru skjult i sponten går også utmerket.
Jeg anbefaler denne skruen:

http://www.gunnebofastening.se/sv-SE/Fastening/Produkter/Skruv/Listskruv/Golv-sockelskruv/
42 mm er passe.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er ingen konkave bord i min stall i alle fall.huggan skrev:
Dette burde i så fall gjelde for hvert eneste tak også.
Hvor kjøper du ditt virke?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja.
Snarere +30°C nå om sommeren
Snarere +30°C nå om sommeren
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Det er klart at de kan tørke litt når de kommer innendørs så de blir enten konkave eller konvekse. Sagbruket har ikke tid til å svare bordene før de går inn i høvelen så kjernesiden kan komme hvordan som helst.
95mm er imidlertid så smale bord at det kommer nesten garantert ikke til å synes. At to spikre skulle holde bordet så det ikke trekker seg sammen tror jeg heller ikke helt på. Jeg synes absolutt du skal bruke noten når du har mulighet til å skjule innfestingen. To store spikerhoder i hvert festepunkt blir jo stygt. Jeg skrudde min veggpanel 18x145 i noten og den har ikke bøyd seg så det synes i hvert fall ikke.
95mm er imidlertid så smale bord at det kommer nesten garantert ikke til å synes. At to spikre skulle holde bordet så det ikke trekker seg sammen tror jeg heller ikke helt på. Jeg synes absolutt du skal bruke noten når du har mulighet til å skjule innfestingen. To store spikerhoder i hvert festepunkt blir jo stygt. Jeg skrudde min veggpanel 18x145 i noten og den har ikke bøyd seg så det synes i hvert fall ikke.
Klikk her for å svare