v-g skrev:
Aftonbladet i morgen:
Batman stoppet av fylkesmannen
..fann levninger av caveman

Har fått svar fra fylkesmannen og de gir ingen avgjørelser på forhånd, men er tydelige på hvordan prosessen foregår. Man leverer ganske enkelt inn en søknad om tillatelse fra forskriftene. Deretter vurderes denne.

Jeg kommer til å sende inn en søknad der jeg ganske enkelt redegjør for det jeg ønsker å gjøre.

For kulturminner er det litt mer komplisert, men dette skal jeg finne ut mer om.

Blokken de sager ut, kan du grave ned foran,
Så har du platting til den synlige delen av garasjen. ;)

Mäster skrev:
Blokken de sager ut, kan du grave ned foran,
Så har du plater til den synlige delen av garasjen. ;)
Tanken har slått meg, kruxet er at da skal det begynnes å lete etter Hedenhös når jeg graver i bakken 3 meter ned.

En annen idé jeg har er å sage opp blokken til vegger og tak til "utsiden".

Hva jeg følger dette! Lurer på hva Stockholms stad ville synes. Man kunne kanskje kjøre egen sjakt til T-banen! :D

C
Tenk litt på premien for din sprengningsforsikring avhengig av hva du har i nærheten pluss besiktigelsen av disse eiendommene og om noen eventuelt vil selge en forsikring til deg og hvilken egenandel du vil bli tilbudt. Det er nesten som å prøve å forsikre et hus som allerede brenner.....

Du kommer sannsynligvis ikke til å få noen forsikring....

:cool: .cool:

Wiresaging, ikke sprenging ;) Forsikring er nok et ikkebekymmer.. :)

Selskapet man tar inn har vel nødvendige forsikringer. Bare å kjøre på! Kommer til å bli det kuleste byggeprosjektet på lenge!

Problemet med et skåret garasje er vel å få til tverrhullene lengst inn, det krever jo at hull tilsvarende bakveggen kan sages utenfra.

Jeg har sett en del når nordmenn i "stenprospekteringsformål" har saget store blokker ut av en fjellside, da boret de et vannrett hull kanskje 5-6 meter rett inn i fjellet, så boret de ytterligere et hull fra venstre, ca 4 meter.
Deretter bygde de en jordrampe så det gikk an å klatre opp på fjellknatten med boreutstyret, der boret de et hull rett ned som traff de øvrige to i møtestedet.
Alt dette med vater og lodd, ingen laser eller slik.

En vanlig tynn svart hageslange ble tredd igjennom, en nylonsnor ble festet i slangen og denne ble trukket tilbake, sagvaieren ble festet i snoren og trukket ved hjelp av snoren gjennom fjellet og koblet sammen.
På denne måten kunne de sage ut store blokker rett ut av en fjellside.
Når et kutt nesten var ferdigsaget stoppet de og byttet til en "skrotvaier" fordi belastningen når man i slutten av kuttet sagde i en veldig tett radius ofte fikk vaieren til å ryke.
Akkurat på slutten så sa de "pass opp, gå unna" og akkurat etterpå så røk vaieren og pisket i toppen av en stor osp.
Vaieren sa de gikk i ca 100 km/t.

Ved denne sagingen var det en naturlig sprekk i bunnen så blokkene ble sprengt løs med "blikputer" koblet til høytrykksvasker, i stedet for å sage løs med et bunnsnitt.

Helt klart er teknologien interessant, det er litt som den magiske bananen, den med ferdige skiver innenfor skallet.

Jeg har ikke hatt noen på plass for å konkret komme fram til hvordan man gjør, bare funnet ut at det er mulig. Det ovenfor høres logisk ut, men jeg fikk også beskrevet en metode der man jobber med 250mm hull.

Jeg sitter og pusser på en søknad til fylkeskommunen om unntak fra forskriftene.

Hvorfor har denne tråden stoppet opp? Hvordan går det? Når kan man komme og se hvordan grotten ble? :wow:

Prosjektet lever, men jeg har akkurat nå for lite kunnskap for å ta neste steg.
1) Det er ikke komplisert å wiresage, men hvem skal man stole på som leverandør, de fleste leverandørene ser ut til å prioritere større prosjekter, og det er for meg et helt uprøvd område.
2) Hvor gjør man av det man har saget ut?
3) Holder fjellet over?

Jeg kommer til å ta tak i saken litt mer etter sommeren, men helt klart er at kostnaden vil ligge i planleggingen og etterarbeidet, og ikke i selve sagingen.

Jeg krysser fingrene for at dette prosjektet vil kunne gjennomføres. Det ville blitt veldig gøy å følge med på.

Du nevnte tre punkter som jeg oppfattet som hindringer for å gå videre. Jeg har selv null kunnskap om et slikt prosjekt, men prøver å lære, så vær overbærende med mine spørsmål. :)

1) Styrud som nevnt tidligere i tråden, er ikke de til å stole på? Eller synes de at prosjektet er for lite?
2) Kan du ikke sprenge blokken i småbiter og selge som fyllmasse?
3) Utfører ikke sagfirmaet beregningen av om fjellet holder?

1) Disse er absolutt til å stole på, men det kommer flere selskaper som gjør det samme. Dette er en teknikk som er meget nyttig i mange sammenhenger. Men prisen fra Styrud er bare en vurdering, de må se objektet i detalj før de mer nøyaktig kan se hva de havner på.
2) Å sprenge er vel det man er ute etter, men en fin granittblokk vil man ikke bare male ned. En tanke er å grave den ned foran som innkjørsel.
3) Vet ikke, det er ikke helt enkelt å beregne berg, og jeg har en annen kontakt som hjelper meg med første tanke. Men jeg tror ikke at disse firmaene har denne detaljkunnskapen.

Problemet som jeg ser det er at dette ikke er et "kosnument"-produkt, hvilket gjør at man som bestiller må være betydelig mer innsatt da mye kan gå galt. Ellers tror jeg prisen ville blitt mye høyere. Jeg tror at de som i dag bestiller denne teknikken vet hva de går inn i og har mye klart på forhånd i form av beregninger og logistikk.

S
Går det ikke an å selge blokken til et steinhuggeri?
Alternativt sage opp til et stilig gjerde eller noe? :) eller som du sa, hvilken oppkjørsel!!! Eller hvorfor ikke en veranda med "solid granittfliser" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.