pbengtsson skrev:
"Hull i bakken", stemmer nok nå, men de historiene jeg har hørt inkluderer tunneler, atomsikre stasjoner m.m :-) Jisses nå skal kortene synliggjøres.

Jeg har ingen nærliggende i det hele tatt (ca. 500m) annet enn meg selv (25 meter unna).
Programmet "hemmelige svenske rom" på mandag handler om Musköbasen. Fjellrom i størrelse med gamlebyen i Stockholm.

Kan ses via nett allerede nå.
http://svtplay.se/t/102776/hemliga_svenska_rum

Guzzi skrev:
Finnes de som betaler enorme summer for fyllmasser ;)
Plukket bort ca 8 tonn stein da jeg bygde veranda i fjor sommer, søkte på Blocket og fant en som trengte fyllmasse. Ble en såkalt Win-Win-løsning, hun trengte, jeg ville bli kvitt det. Supert.

Lykke til!

Å bygge inn garasjen i fjellet er faktisk ingen umulighet. Har sjekket omkring wire-saging og det koster kanskje 200.000 for 30m2 (svært grov anslag +-100.000).

Skal se hva kommunen sier om byggetillatelse m.m.

De problemene som gjenstår å finne ut av er hvordan man finner en kvalitetsansvarlig (hepp) samt hvor man skal gjøre av en blokk på 6x3x5m (den sages ut i ett stykke).

Det finnes ulike måter å tette taket på, en er tunnelduk.

C
Du kan nok være kvalitetsansvarlig for en garasje selv.

cheetah1 skrev:
Du kan nok være kvalitetsansvarlig for et garasje selv.
Selv når det er 10 m solid granitt over?

KA gjør ingenting, han koster penger, men dukker kun opp på ett av ti hus jeg bygger..
Fasen, jeg blir så misunnelig om du fullfører ideen..

Sist redigert:
Har selv vært "KA" (i kategorien dere nettopp nevnte :-)), men akkurat nå føler jeg at jeg er på kvikkleire.
Hvem kontakter man for å se til at fjellet ikke imploderer?
Uansett så er det gøy å utforske en helt ny måte å bygge på.

Burde ikke TGB/Styrud kunne gi en uttalelse på det? Jeg tror at Tgb ble engasjert nettopp for geotekniske undersøkelser iblant. Hvis jeg ikke husker feil, så var de med før starten av Hallandsåsprojektet, men trakk seg ut da de anså det som for dårlig fjell, eller om de bare var engasjert for å gi en vurdering.
Så noen tunnelingeniør burde de vel ha på lønningslisten?

De få kunnskapene jeg har om fjell sier at det er ingenting man tar sjanser med. Men jeg tror at hvis man realiserer det hele, så vil de som skal sage gjøre den beste vurderingen. Ut fra den infoen jeg har fått hittil fra firmaer som driver med dette, kan de "se" hva som er mulig.

Å bedømme fjell gjør en geolog fikk jeg lært i dag. Men en tommelfingerregel er tydeligvis at tykkelsen på dekket (fjell over taket) skal være 1 - 1,5x bredden.

Sprengning kan gjøres, men er dekket på grensen så gjør man oftest en sjakt og støper et tak.

Det finnes flere tetninger av tak, en er injektering der man fyller fjellet med sement og litt andre kjemikalier før. Det finnes tydeligvis også en silisiumbasert maling som tetter bra. Vil man ha rene fjelloverflater er injektering det beste alternativet (eks http://www.besab.se/Page.asp?PageId=158).

Kommunen jeg bor i krevde ikke byggetillatelse da reglene for utenfor plan er ganske sjenerøse her. Men jeg bor i et naturreservat og her er det ikke like enkelt. Så spørsmål til fylkeskommunen har blitt gjort om unntak kan gis.

Som et kirsebær på toppen ligger garasjen i dag på mark som skal undersøkes av arkeologer før man setter spaden i jorda.

Du er altså i gang med å bygge? Ville jo blitt en stencool prosjekttråd!

JLAINE skrev:
Du er altså på gang og bygge? Skulle jo bli stenkult prosjekttråd!
Nja, akkurat nå holder jeg på å finne ut forutsetninger, men det virker lovende. Men jeg tror det faller på naturreservatet (og det respekterer jeg).

Følelsesmessig er jeg gira på å gjøre det.

Hmm rent spontant kan man jo resonere som at minst mulig miljøpåvirkning burde være å nettopp sage et hull inn i fjellet snarere enn frittstående bygning som trenger vedlikehold og maling osv. I tillegg vil den knapt være synlig da det som jeg forstår det egentlig bare blir en garasjeport synlig av hele bygget; denne kan man dessuten få i en nøytral farge om ønskelig eller til og med kamuflasjefarget ;)

Aftonbladet i morgen: Batman stoppet av fylkesmannen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.