18.022 lest ·
61 svar
18k lest
61 svar
Bygge inn fjellet i garasjen som vegg
Side 1 av 5
Mitt "garasje" har nok sett sine beste dager, og jeg vurderer nybygging. Arealet er svært begrenset, og i dag står den ene gavlen mot en tilnærmet loddrett bergvegg. Det er maks 30 cm mellom vegg og berg. I dette rommet samles løv, rusk og annet som man må prøve å rense bort iblant.
Tanken jeg leker med er å i neste versjon helt bruke bergveggen som gavl, dvs. den blir synlig inne i garasjen.
Er dette en dårlig idé eller går det an å få til? Er det noen som har gjort noe lignende?
Tanken jeg leker med er å i neste versjon helt bruke bergveggen som gavl, dvs. den blir synlig inne i garasjen.
Er dette en dårlig idé eller går det an å få til? Er det noen som har gjort noe lignende?
Dårlig på den måten at den vil kjøle ned + at eventuelle vannstrømmer som kommer fra fjellet vil komme inn i garasjen.
Bra på den måten at det er litt kult. Jeg hadde sikkert blitt begeistret for det.
Uansett så skal du ikke ha en slik spalte mellom garasje og fjell. Den skal fylles igjen og dreneres.
Bra på den måten at det er litt kult. Jeg hadde sikkert blitt begeistret for det.
Uansett så skal du ikke ha en slik spalte mellom garasje og fjell. Den skal fylles igjen og dreneres.
Jeg så et program om en gubbe, får man vel si, i Finland, BLIND og rundt 75-80 år, han moret seg med å sprenge en ort i berget, bare fordi han kunne....
Nå vet jeg ikke hva det svenske regelverket sier om at man går og småsprenger litt på tomten, men jeg aner at det kan stride mot dets innhold..
Nå vet jeg ikke hva det svenske regelverket sier om at man går og småsprenger litt på tomten, men jeg aner at det kan stride mot dets innhold..
Hmm, det går faktisk an å med en stor kjede sage ut helt firkantede blokker, jeg har sett slike ved boring for kulverter og lignende, da tok de ut en bit som var ca 1x1x10 meter
15 slike, og du har 5 meter bredt 3 i takhøyde, og 10 meter dypt, samt 15 Bautasteiner å selge
TGB het firmaet, de er nå kjøpt opp av Styrud, hvem vet, det kan være et alternativ til sprengning, Forslaget er å betrakte som 50/50 sprøtt/seriøst
Jeg kommer til å heie på..
(Ja, jeg kan spore ut noen ganger
)
15 slike, og du har 5 meter bredt 3 i takhøyde, og 10 meter dypt, samt 15 Bautasteiner å selge
TGB het firmaet, de er nå kjøpt opp av Styrud, hvem vet, det kan være et alternativ til sprengning, Forslaget er å betrakte som 50/50 sprøtt/seriøst
(Ja, jeg kan spore ut noen ganger
Sist redigert:
Kanon, da kan jeg smykke tomten og fikse oppkjørselen.Mäster skrev:Hmm, det går faktisk an å med en stor kjede sage ut helt firkantede blokker, jeg har sett slike ved boring for kulverter og lignende, da tok de ut en bit som var ca 1x1x10 meter
TGB het firmaet, de er nå oppkjøpt av Styrud, hvem vet, det kan være et alternativ til sprengning. Forslaget er å betrakte som 50/50 sprøtt/seriøst
Jeg har litt kontakter innen gamle televerket og Fort-F, og med tanke på de historiene de forteller om fjellhaller så skal jeg sette dem på prøve.
Dette kommer ikke til å bli populært hjemme...
De ER bra på hul i bakken ja 
Når man uten videre kjører inn en 24 meters tralle og snur inne i berget uten å rygge så er det en nokså grei "grop".
Kostnaden for sprenging varierer med hvor mange hus du har i nærheten.
Når man uten videre kjører inn en 24 meters tralle og snur inne i berget uten å rygge så er det en nokså grei "grop".
Kostnaden for sprenging varierer med hvor mange hus du har i nærheten.
"Hull i bakken", stemmer nok nå for tiden, men de historiene jeg har hørt innbefatter tunneler, atomsikre stasjoner m.mmats_o skrev:
Jeg har ingen nære i det hele tatt (ca 500m) annet enn meg selv (25 meter unna).