18.022 lest ·
61 svar
18k lest
61 svar
Bygge inn fjellet i garasjen som vegg
Skaff sprenglisens og passende utstyr bare så fikser du det under 100k garantert, granitt er lettskutt med (relativt)
Men diamantwiresaget er jo iof kulere, tenk hvilke vegger! Der kan naboene kaste seg i veggen med sitt biltemaklinker
Men diamantwiresaget er jo iof kulere, tenk hvilke vegger! Der kan naboene kaste seg i veggen med sitt biltemaklinker
Sprengte gjorde jeg i militæret, men da var ikke tanken at man ikke skulle bruke tingene etterpå.Tossegubbe skrev:
Hvor "fint" kan man sprenge? Er det gjennomførbart på en mindre sjakt uten at det ser ut som en mindre ulykke?
Søkte litt rundt på internett og tydeligvis finnes det en teknikk der man borer hull rundt, et stykke ut fra sjakten. I disse hullene sprøyter man inn fin sement som deretter tetter sprekker. Da ser det ut som man ikke trenger å behandle den synlige delen av fjellet.
Om jeg går tilbake til opprinnelig spørsmål, hvordan tetter man taket mot berget?
Dvs man bruker bergveggen som gavl.
Freser man ut et spor i berget og feller inn en plate med tetningsmasse?
Dvs man bruker bergveggen som gavl.
Freser man ut et spor i berget og feller inn en plate med tetningsmasse?
Til mine flate tak brukte jeg en armert EPDM gummimatte som varmsveises (varmluftspistol). Kanskje kan bruke samme teknikk til tetting mot berget. Gummimatten var helt utrolig, dessverre var den 3mm tykk (myk) ellers hadde jeg nok hatt den til baderom som tetting. Den tåler singel i stedet for terrassebord om man vil.raveper skrev:
Sist redigert:
Mja, man kan vel sprenge ganske nøyaktig med riktig kunnskap og utstyr, men det avhenger selvfølgelig av forutsetningene også. Jeg så når de tok opp et "dørhull" i 40cm armert betong med en RSV-ladning, men det blir jo forskjell med en massiv fjellmasse.pbengtsson skrev:
16mm hull veldig tett og klenhullsdynamitt ville jeg nok testet i stedet, men spørsmålet er om ikke saging blir billigere uansett? og definitivt penere!
Blikk høres mer fornuftig ut.
Lønnvegg planlegges dersom jeg skjærer opp fjellet (jeg skal finne ut om det er rimelig). Ellers får batmobilen bli en Zündapp og skurkene får kjøre Puch Dakota.
Lønnvegg planlegges dersom jeg skjærer opp fjellet (jeg skal finne ut om det er rimelig). Ellers får batmobilen bli en Zündapp og skurkene får kjøre Puch Dakota.
Det jeg lurer på med saging er om etableringskostnaden er den store og sagingen den varierende.Tossegubbe skrev:Mja nok kan man vel sprenge ganske nøyaktig med riktig kunnskap og utstyr, men det kommer såklart an på forutsetningene med.
Jeg så når de tok opp et "dørhull" i 40cm armert betong med en RSV-ladning, men det blir jo forskjell med et massivt fjell.
16mm hull veldig tett og klenhulls-dynamitt ville nok jeg ha testet i så fall, men spørsmålet er om ikke saging blir billigere uansett? og definitivt penere!