-RB- -RB- skrev:
Jeg er ikke veldig begeistret for byggskum generelt. Du ser ut til å ha et gammelt fint hus, og da synes jeg at man bruker tradisjonelle metoder med stein og mørtel. Nå er kanskje ikke Leca så tradisjonelt, men det er lett å forme sammenlignet med betongstein eller tegl. Jeg tror dessuten at det vil sprekke i sparkelen/pussen hvis du bare har byggskum bak.
Takk for forklaringen!
Tanken er å på innsiden sette fliser utenpå pussen (kanskje bør det tilføyes).

Jeg ville trykket inn en tilskåret kloss med celleplast og pusset/sparklet igjen det siste. Fugekum fungerer nok bra det også.
Hadde bilat bort gitteret på utsiden også, men mest fordi jeg synes det føles rart å la det være der.

Leca som ble foreslått ser jeg ingen som helst fordeler med.

• Liker
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Oppdatering typ ett år senere :)
Det ble byggskum fra innsiden; jeg limte først fast et nytt insektnett på innsiden av gitteret, deretter ble det teipet over med sølvteip og så ble hullet fylt med byggskum.
Så litt puss på det og fliser.
Gitteret på utsiden er fremdeles der om jeg av en eller annen ubegripelig grunn vil åpne hullet igjen i fremtiden. Har også dokumentert målene slik at det går an å finne senteret av det igjenfylte hullet fra innsiden.

• Liker
Herman85
  • Laddar…
@Rostig_9000i_-88 Har du oppmerksommet noen som helst problemer med din løsning? Vurderer å gjøre noe lignende men kommer ikke til å flislegge utenpå så er litt bekymret for eventuell sprekkdannelse som nevnt ovenfor.

@Herman85 Nei, ingen problem i det hele tatt.
For moro skyld testet jeg å ta et bilde med varmekamera på veggen (mest nysgjerrig på om jeg kunne se hvor ventilen hadde vært) og faktum er at der de gamle ventilene er blitt tettet igjen, er det 1 grad varmere enn øvrige yttervegger.
Se bildet, der korset med "Sp1" ligger er den tette ventilen.
Termisk bilde av en vegg som viser varmere område rundt en igensatt ventil, markert med "Sp1" i rødt.

• Liker
adishardis og 1 annen
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
@Herman85 Nei, ingen problemer i det hele tatt.
For moro skyld prøvde jeg å ta bilde med varmekamera på veggen (mest nysgjerrig på om jeg kunne se hvor ventilen hadde vært) og faktum er at der de gamle ventilene er blitt tettet igjen, er det 1 grad varmere enn andre yttervegger.
Se bilde, der korset med "Sp1" ligger, er den tette ventilen.
[bilde]
Vurderer en lignende løsning, å tette gamle ventilasjonshull med fugeskum. I mitt tilfelle fordi FTX-ventilasjon nå er installert. Hva for type fugeskum brukte du?

Y Yllert skrev:
Vurderer en lignende løsning, å tette gamle ventilasjonshull med skum. I mitt tilfelle fordi ftx-ventilasjon nå er installert dog. Hvilken type skum brukte du?
Vet ikke om spørsmålet var rettet mot meg eller @Rostig_9000i_-88 men jeg mistenker at du kan bruke mer eller mindre hvilken som helst. Jeg reflekterte ikke så mye over hvilken type skum jeg brukte. Eventuelt at jeg sjekket at det tåler kulde/utemiljø.

Y Yllert skrev:
Vurderer en lignende løsning, å tette gamle ventilasjonshull med fugeskum. I mitt tilfelle på grunn av at ftx-ventilasjon nå er installert dog. Hva slags type fugeskum brukte du?
Jeg brukte Byggmax billigste fugeskum.

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Jeg brukte Byggmax billigste fugeskum.
Jeg kjørte på med Biltemas vinterfugeskum. Alle hullene er nå tette, så ingen insekter kommer inn lenger i alle fall =)

• Liker
Aser og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.