Hei, har et hus med kjeller bygget -73 med selvtrekk og har tilluftsventiler på begge sider (ytterveggene). Nå ønsker jeg å få tilluften bare fra én retning, dvs. inn i vaskerom og bad fra en annen retning (ikke gjennom veggen i samme rom). Dette for å få riktig type luftstrøm.

På min skisse vil jeg altså beholde tilluften fra de blå pilene og at avtrekksluften går ut i de røde til den eksisterende kanalen som i dag (men med hjelp av for eksempel paxvifter) og tette hullene ved de lilla pilene. Ventilene ser ut ifølge bildene.

Mitt spørsmål er hvordan man best tetter de gamle hullene i ytterveggen?
-betonghullstein på begge sider med isolasjon mellom disse to og deretter pusse på begge utsider eller hvordan gjør man dette best?

• Ventilasjon på murvegg, brun med noen planter nederst. Ventilristen er montert i veggen.
  • Rund ventil i en treramme med slitte, hvite panelplater på veggen.
  • Hull i kjellervegg fylt med plast, omgitt av isolasjon og betong.
  • Skisse over husplan med BAD/WC og vaskerom. Blå piler viser ønsket tiluft, røde piler viser avtrekk, lilla piler viser hull som skal tettes.
En tanke som slo meg er fugeskum!?
-Hva tror ekspertisen om å fylle hullet med fugeskum og deretter pusse utside og innside med puss?

Hvorfor?
Problemet med å stenge av ventiler er at det kan bli noen mm vannsøyle undertrykk i huset, og da kan lukt fra isolasjon i vegger finne veien inn gjennom sprekker.
Dette har rammet mange hus bygget mellom slutten av 50-tallet til 1978 da asfaboard ble forbudt i vegger. Huset har klart seg fram til man installerte avtrekksanlegg!
Nå suser man inn bitumen lukten i huset gjennom små sprekker.

Om du kan tenke deg å ha ventilene på utsiden så kan du jo kjøpe en lecablokk i passende størrelse som du deler og trykker inn fra innsiden. Så litt puss på det. Hvis ikke, så kjøper du to blokker, hugger til så det passer og pusser på begge sider ;)

• Liker
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Hvorfor?
Problemet med å stenge av ventiler er at det kan bli noen mm vannsøyle undertrykk i huset, og da kan lukt fra isolasjon i vegger lete seg inn gjennom sprekker.
Dette har rammet mange hus bygget mellom slutten av 50-tallet til 1978 da asfaboard forbys i vegger. Huset har klart seg frem til man installerer avtrekksventilasjon!
Nå suger man inn bitumen lukten i huset gjennom små sprekker.
skulle asfaltboard utvendig yttervegger ha forbys 1978 ?

Hvorfor stenge disse?
-Jo jeg vil ikke risikere å få ut fuktig luft fra disse rommene i resten av huset.
Jeg har holdt disse tallerkenene stengt i de 10 år som vi har eid huset på råd fra takstmannen som gjorde vår overtakelsesbesiktigelse.
Han anbefalte å enten stenge tallerkenene eller mure dem igjen da de ikke fyller riktig funksjon for vår ventilasjon.

Fordi ingen ser ut til å ha protestert, tror jeg at jeg kjører på med byggskum og en eller annen form for puss utenpå det.

Protest!

Men du gjør som du vil...

Ikke for at jeg har forstått hele situasjonen, men du skulle ikke montert inn en fuktstyrt pax vifte eller lignende i stedet? Føles feil å lukke ventiler.

Beste svar

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Eftersom ingen verkar ha protesterat så tror jag att jag kör på fogskum och någon form av puts utanpå det.
Jeg ville nok gjort det samme.
Men latt ventilgallrene på utsiden være som de er, og skummet fra innsiden.
Samt litt sparkel for å jevne ut innsiden + male.

• Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg ville nok gjort det samme. Men latt ventilgitteret på utsiden være som det er, og skummet fra innsiden. Samt litt sparkel for å jevne ut innsiden + male.
Akkurat min tanke.

P
Skum i omganger, tykt skum herder dårlig og kan bli hullete. Alternativt fyll ut med frigolit først.

• Liker
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ikke for at jeg har forstått hele situasjonen, men skulle du ikke ha montert inn en fuktstyrt pax vifte eller lignende i stedet? Føles feil å lukke ventiler.
Det er bare det byggetekniske hvordan jeg mest hensiktsmessig lukker ventilene som jeg lurte på. Hvorfor har jeg forklart tidligere i tråden, pax på avtrekk vil bli montert uansett.

-RB- -RB- skrev:
Protest!

Men du gör som du vill...
OK, du anbefaler LECA men forklarer ikke fordeler/ulemper kontra skum?!

Jeg er ikke veldig begeistret for fugeskum i det hele tatt. Du ser ut til å ha et gammelt fint hus, og da synes jeg man bør bruke tradisjonelle metoder med stein og mørtel. Nå er kanskje ikke Leca så tradisjonelt, men det er lettere å forme sammenlignet med betongstein eller teglstein. Jeg tror dessuten at det vil sprekke i sparkelen/pussen hvis du bare har fugeskum bak.

• Liker
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.