6.862 lest ·
25 svar
7k lest
25 svar
Bygge garasje fra egen skog
Hei, det er flott at du håndterer hele prosessen med egen skog. Det er mye arbeid, men også virkelig tilfredsstillende. Du spør om hvor mange stokker du trenger. Dette avhenger av toppmålet i hvert tre, det vil si den enden som har den minste diameteren som bestemmer hvor mye trevirke de gir. Du ser hver stokkende i firkant; dette gir godt trevirke uten vankant. Du må bestemme noen ting, for eksempel hvilken stamme du vil ha. 45x145 mm er en vanlig stolpe, og 45x45 mm som liggende eventuelt på utsiden eller også på innsiden. Jeg tenker nå kun på stående panel, for eksempel 120+120 mm låspanel; dette avhenger kanskje av hvordan huset ser ut. Mange har jo også 145 mm lås og 45 mm ribb.
Du spør om tabeller; de finnes på nettet, søk på "bygge i tre". Standard ved cc 60 cm er det vanligste når man bygger for eksempel garasje, formelen er 1,67 løpemeter per kvm. Hvis en vegg er 10 meter lang og 250 cm høy:
10 x 1,67 = 16,7 stykker + en ekstra i begynnelsen, og ta gjerne en ekstra til slutten/hjørnet = 19 stykker. Multipliser med vegghøyden = 2,5 meter, så får du mengden i meter. Du trenger til 10 meter vegg også 10 meter syll (bunn) + 20 meter bjelkelag på de veggene som skal bære takstolene. Gavlene pleier jeg ikke å lage "bjelkelag" på.
Det trengs litt ekstra lengde på trevirket du hogger selv, for å kompensere for skråkutting, tørkesprekker mm. + 15 -20 cm ekstra er nok et bra mål. En ferdig vegg som skal være 250 cm kappes den tørkede ferdige regelen 240 cm, men da får du ikke en ferdig takhøyde på 250, så du vet det. Taket bygges nedover fra takstolene, for eksempel 35x70 mm taklekter pluss 12,5 mm gips, som utgjør nesten 50 mm som senker innertaket. Den største gleden med egen saget trevirke er at du kan planlegge og sage de lengdene du selv trenger. Lykke til!
Du spør om tabeller; de finnes på nettet, søk på "bygge i tre". Standard ved cc 60 cm er det vanligste når man bygger for eksempel garasje, formelen er 1,67 løpemeter per kvm. Hvis en vegg er 10 meter lang og 250 cm høy:
10 x 1,67 = 16,7 stykker + en ekstra i begynnelsen, og ta gjerne en ekstra til slutten/hjørnet = 19 stykker. Multipliser med vegghøyden = 2,5 meter, så får du mengden i meter. Du trenger til 10 meter vegg også 10 meter syll (bunn) + 20 meter bjelkelag på de veggene som skal bære takstolene. Gavlene pleier jeg ikke å lage "bjelkelag" på.
Det trengs litt ekstra lengde på trevirket du hogger selv, for å kompensere for skråkutting, tørkesprekker mm. + 15 -20 cm ekstra er nok et bra mål. En ferdig vegg som skal være 250 cm kappes den tørkede ferdige regelen 240 cm, men da får du ikke en ferdig takhøyde på 250, så du vet det. Taket bygges nedover fra takstolene, for eksempel 35x70 mm taklekter pluss 12,5 mm gips, som utgjør nesten 50 mm som senker innertaket. Den største gleden med egen saget trevirke er at du kan planlegge og sage de lengdene du selv trenger. Lykke til!
Hei, morsomt at du kjører hele veien med egen skog. Det er mye, men også svært tilfredsstillende. Du spør om hvor mange stokker du trenger. Det er jo toppmålet i hvert tre / dvs. den enden som har minst diameter som bestemmer hvor mye virke de gir. Du ser hver stokk ende i firkant = det blir bra virke uten vankant. Du må jo bestemme noen ting, f.eks. hvilken stamme du har 45x145 mm er jo en vanlig stolpe og 45x45 mm som liggende ev på utsiden eller el også på innsiden, jeg tenker nå kun stående panel f.eks. 120+120 mm lukkepanel dette avhenger kanskje av hvordan huset ser ut, mange har jo også 145 mm lukk og 45 mm ribb.
Du spør om tabeller det finnes på nettet søk etter ”bygge i tre” regelen ved cc 60 cm som er det vanligste når man bygger f.eks. garasje, formelen er 1,67 løpemeter per kvm. Hvis en vegg er 10 meter lang og 250 cm høy. 10 x1,67 = 16,7 stykk + en ekstra i starten og ta gjerne ev. en ekstra til slutten / hjørnet = 19 stykk multipliser med vegghøyden = 2,5 meter da får du mengden i meter. Du trenger til 10 meter vegg også 10 meter syll (bunnen) + 20 meter gesimsbånd på de vegger som skal bære takstolene, gavlene pleier jeg ikke å lage ”gesimsbånd” på. Det trengs litt ekstra lengde på virket du hugger selv for, snedkapping, tørkesprekker mm + 15–20 cm ekstra er nok et riktig bra mål. En ferdig vegg som skal være 250 cm kappes den tørre ferdige regelen 240 cm men da får du ikke en ferdig takhøyde på 250 så du vet det. Taket bygges nedover fra takstolene f.eks. 35x70m. takregler pluss 12,5 mm gips gjør jo nesten 50 mm som senker innertaket. Den største gleden med eget saget virke er at du kan planlegge og sage de virkeslengder du selv trenger. Lykke til!
Du spør om tabeller det finnes på nettet søk etter ”bygge i tre” regelen ved cc 60 cm som er det vanligste når man bygger f.eks. garasje, formelen er 1,67 løpemeter per kvm. Hvis en vegg er 10 meter lang og 250 cm høy. 10 x1,67 = 16,7 stykk + en ekstra i starten og ta gjerne ev. en ekstra til slutten / hjørnet = 19 stykk multipliser med vegghøyden = 2,5 meter da får du mengden i meter. Du trenger til 10 meter vegg også 10 meter syll (bunnen) + 20 meter gesimsbånd på de vegger som skal bære takstolene, gavlene pleier jeg ikke å lage ”gesimsbånd” på. Det trengs litt ekstra lengde på virket du hugger selv for, snedkapping, tørkesprekker mm + 15–20 cm ekstra er nok et riktig bra mål. En ferdig vegg som skal være 250 cm kappes den tørre ferdige regelen 240 cm men da får du ikke en ferdig takhøyde på 250 så du vet det. Taket bygges nedover fra takstolene f.eks. 35x70m. takregler pluss 12,5 mm gips gjør jo nesten 50 mm som senker innertaket. Den største gleden med eget saget virke er at du kan planlegge og sage de virkeslengder du selv trenger. Lykke til!
Jeg har en hytte fra 1860-tallet med furupanel som så vidt jeg vet er original. Jeg vet at ytterveden på furu under visse omstendigheter kan være svært forgjengelig, vet ikke om det skyldes moderne tørkeprosesser, feil hogsttid eller "umodne" trær. Nevnte panel er ukantede bord så ytterveden er med. Til saken hører også at veggene beskyttes av et solid takutstikk. Har snakket med en gammel snekkar, nå over 90 som var enig i at furu ofte er mer holdbar og at det er problemer med byggevarehussens ensidige fokus på gran.V Vardon skrev:
Hvis du skal ha 8-10 m spennvidde uten støtte og med nordnorsk snølast må du sørge for å få tak i en pålitelig konstruksjonsbeskrivelse for takstoler (og trolig for de bærende veggene). Må kanskje bli fagverkstakstoler som forvansker utnyttelsen av loftsrommet.
Jeg har lest at det skal gå bra å felle under senhøst også. Kan sikkert være praktisk iblant om man ikke er avhengig av vinterføre eller kan vente litt med selve utkjøringen. Man trenger nok ikke vente t våren med saging, snarere er det vel så at den skal gjøres senest om våren.Arvid Stålsträng skrev:
Inne i isolerte vegger må virket være helt tørt, gran og furu tørker ca. 1" per år, dvs. en planke som er vinterhogd og saget nå kan være tilstrekkelig tørr til å bygges inn om ett år, en 2" regel burde tørke to vårer før man kan bruke den i et tett isolert hus.Arvid Stålsträng skrev:
Det som jeg har saget 2" forrige måned kan jeg i beste fall bygge inn i tette hus i mai/juni neste år hvis det går bra med lufttørkingen.
Om man bygger uisolerte uthus og som bunnplanker til luftede fasader på bolighus kan man ofte bruke virket samme høst om man feller i jan/feb, sager i mars (senest april) og legger med grovt tørt strø og lufttørker på et vindfullt sted i smale høye stabler under enkelt tak fra april til sept.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 333 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.333 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 333 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.333 innlegg
Har bare ønsket meg et eget sagbruk og ofte havnet på skogsforumet.
Har absolutt null erfaring med å sage eget virke.
Mer enn det jeg har saget til hus/garasje bygg, kjøpt fra trelast: D
Fant en tråd her https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11151
+ deres forside har en søkefunksjon
Har absolutt null erfaring med å sage eget virke.
Mer enn det jeg har saget til hus/garasje bygg, kjøpt fra trelast: D
Fant en tråd her https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11151
+ deres forside har en søkefunksjon
Sist redigert:
Ber om unnskyldning for sent svar. Takk alle for svarene og innsiktene, veldig god info og ting som får en til å stille flere relevante spørsmål.
Har snakket med et lokalt sagbruk, og de tar 1000 pix i timen ekskl. mva. Der kan de kjøre "10 kraftige stokker i timen". Det, vs. om jeg kjøper en egen liten minisag for 60-70 tusen, føles kanskje verdt det. Må dog regne med transportkostnad 2 mil til/fra sagbruket.
Jeg har også fått inntrykk av at gran er utmerket å bygge stamme med. Det er visstnok toppvalget, noe som er gøy.
Det er nå klart for meg at trærne kan felles alt mellom høst og vår – deretter skal de sages. Hvor jeg befinner meg oppe i Norrbotten, stopper tørketiden omtrent på slutten av juni. Skal det bygges og "innelukkes" skal treverket ikke ha mer enn 13% i fukt absolutt maks.
Så, for mitt nybygg er planen nå:
1) Vente på snekkeren som jeg har sendt tegning til, for å få en kalkyle for alt jeg trenger
2) Regne ut fra dataen i #1 hvor store og mange trær jeg trenger
3) Felle, kappe, transportere til sagbruk
4) Sage i henhold til plan fra #1
5) Transport hjem for tørk og chill
6) Bygg!
Synspunkter?
Har snakket med et lokalt sagbruk, og de tar 1000 pix i timen ekskl. mva. Der kan de kjøre "10 kraftige stokker i timen". Det, vs. om jeg kjøper en egen liten minisag for 60-70 tusen, føles kanskje verdt det. Må dog regne med transportkostnad 2 mil til/fra sagbruket.
Jeg har også fått inntrykk av at gran er utmerket å bygge stamme med. Det er visstnok toppvalget, noe som er gøy.
Det er nå klart for meg at trærne kan felles alt mellom høst og vår – deretter skal de sages. Hvor jeg befinner meg oppe i Norrbotten, stopper tørketiden omtrent på slutten av juni. Skal det bygges og "innelukkes" skal treverket ikke ha mer enn 13% i fukt absolutt maks.
1) Vente på snekkeren som jeg har sendt tegning til, for å få en kalkyle for alt jeg trenger
3) Felle, kappe, transportere til sagbruk
6) Bygg!
Synspunkter?
Du trenger å avvirke og sage mer enn hva "kaplisten", tegningen og snekkeren sier, alt lykkes ikke og det blir alltid noen feilmåling eller feilsaging i både delingsfasen og i byggefasen. Skal du tørke virket selv må du regne med at en del slår seg.Arvid Stålsträng skrev:
Ber om unnskyldning for sent svar. Takk alle for svarene og innsiktene, mye bra info og ting som får en til å stille flere relevante spørsmål.
Har pratet med en lokal sag og de tar 1000 pix i timen ekskl. mva. Der kan de kjøre "10 skikkelige stokker i timen". Det, vs. om jeg kjøper en egen liten minisag for 60-70 lax føles kanskje verdt det. Må dog regne med transportkostnad 2 mil til/fra sagen.
Jeg har også fått klart at gran er ypperlig til å bygge ramme med. Det er tydeligvis toppvalget, noe som er gøy.
Er nå klart for meg at trærne kan felles alt mellom høst og vår - deretter skal de sages. Hvor jeg befinner meg oppe i Norrbotten stanser tørketiden omtrent i slutten av juni. Skal det bygges og "innesluttes" skal virket ikke ha mer enn 13% i fuktighet absolutt maks.
1) Vente på snekkeren som jeg har sendt tegning til, å få en kalkyle for alt jeg trenger
3) Felle, kappe, transportere til sag
6) Bygg!
Synspunkter?
Klikk her for å svare