Hei!

Håper nå at det er riktig underforum. Har søkt og lett ganske grundig både her og på andre forum men har ikke helt funnet noen tråd som passer inn akkurat, så jeg lager en ny tråd. Beklager om jeg har oversett noe!

Tenkte å bygge en varmgarasje, som skal tåle snøtyngden i Nord-Norge, ca 8x10 meter, 2,5m innvendig takhøyde, og bruke så mye av egen skog og arbeidskraft som mulig på grunn av de rådende prisene og, ja, dere vet, den usikre fremtiden. (Har fordypet meg noe år i ferdige elementbyggerier osv. men det har blitt så dyrt at jeg vet ikke om jeg overlever den kostnaden).

Jeg forstår at svarene kan bli kompliserte, og hvordan jeg stiller spørsmålene her er både grovt og alvorlig overforenklet... men vi kjører:

1) Hvor mange trær (x) i størrelse (y) skal jeg felle for å få utsaget (z) materialet til bygget

...om z, bygget, er alt over den støpte platen bortsett fra takstoler. Da jeg antar at takstoler skal man sannsynligvis bestille fra noen som kan.

Finnes det noen slags likning eller mal for hvordan man omtrent kan regne ut dette? Eller er det å ansette den lokale snekkeren man stoler mest på?

2) Fungerer det med gran til alt dette? Det er mest gran jeg har å felle.

3) Avhengig av om det er gran eller furu som skal felles (håper fortsatt bare på gran) - hvilken er årstiden for momentene? (felling, saging, hvile, osv)

Beklager hvis det er en rotete post og problemstilling. Er veldig takknemlig for innspill av den minste detalj!

• Liker
cpalm
  • Laddar…
50 fullstørrelse graner.

fell og kjør ut tømmer om vinteren.
sag på våren.
tørk vår-sommer bygg på høsten.

/ATW

• Liker
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
Takk for svar ArneTW!

Finnes det noen grunn for selve tømmeret og dets kommende kvalitet å felle om vinteren? Er eneste tanken der for å redusere skade på røtter for trær som står igjen, eller er det noe mer for selve tømmeret?

Tenker om man feller typ nå, og sager neste uke, istedenfor å vente et år?

• Liker
_Tysken_
  • Laddar…
Feller man om vinteren får man lengre tid til å håndtere stokkene før mugg kommer. Så trist å stå med svartmugg på virket. Det tar en stund å sage, strølegge og tekte virket. Så avhenger det jo naturligvis av hvilke ressurser du har tilgang til, men for meg som gjør dette sjelden og amatørmessig er vinteren det eneste fornuftige alternativet.

• Liker
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Takk Bjober!

Bra info overalt av deres to svar.

Har også ute noen kroker hos lokale formågor som ser ut til å kunne dette også. Oppdaterer tråden i fremtiden, som jeg forhåpentligvis vil huske å gjøre :) - som takk for hjelpen altså. Håper det blir satt pris på som "betaling".

En slektning av meg overlot skog for hogst til et firma mot at de fikk bra pris på tømmer.

• Liker
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
En slektning av meg leide ut skog for hogst til et firma mot at de fikk god pris på tømmer.
Den avtalen er logisk og bra, men jeg har dessverre ingen post for slutthogst akkurat nå. Selv om jeg hadde det, virker det ganske vanlig for tømmeroppkjøpere/skogselskaper å skrive en flerårskontrakt på når det senest må være ferdig - så det er også der dessverre mot min tidsramme.

Vinterfeller du er trærne som tørrest. Så gjelder det å komme i gang og sage slik at man rekker med i tørkeperioden om våren.

Gran burde vel gå utmerket, panel bør være gran mener jeg.

Jeg har saget en del i vår på en logosol F2. Regnet ut ca 350 kr / t etter skatt på å sage selv mot å kjøpe.

• Liker
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Vinterfeller du er trærne som tørrest. Så gjelder det å komme i gang og sage så man rekker med i tørkeperioden om våren.

Gran burde vel gå utmerket, panel bør være gran mener jeg.

Jeg har saget en del i vår på en logosol F2. Regnet ut ca 350 kr / h etter skatt på å sage selv mot å kjøpe.
Takk for svaret. Er interessert i "tørkeperioden". Så vidt jeg forstår kan man felle og sage virket nesten direkte om våren - men hvor lenge skal det tørke før man kan bruke det?

3/4" Panel til et uthus.

Tenk gjennom det hele før du kapper så du får riktige lengder. Du vil sikkert få litt tørrsprekker i endene så litt margin En tralle med 3/4 paneler som står på en snødekt gårdsplass, klar for kapping.

• Liker
Lintto1 og 3 andre
  • Laddar…
V Vardon skrev:
3/4" Panel til et uthus.

Tenk gjennom det hele før du kapper så du får riktige lengder. Du vil sikkert få litt tørkesprekker i endene så litt margin[bilde]
Hvordan har du kappet i skogen? Kjører du 4,5m stokker hele veien?

Arvid Stålsträng Arvid Stålsträng skrev:
Hvordan har du kappet i skogen? Kjører 4,5m stokker hele veien?
Nei, jeg har ca 2,47 x2 så nesten 5 m som blir typ 2,30 panel er planen og så var de typ 3,20 til gavlene med noen litt lengre i tilfelle.

Ellers pleier jeg å ta ca 4,5 m som passer ganske bra der jeg lagrer virket osv.

Det ble panelet og ca 20 2x8,25" og typ 30 1x8,25" samt neste bilde med "spill virke" fra panelet.

Panel rekker nok våren godt. Jeg er alltid redd for å bygge inn fukt så jeg hadde nok målt og funnet ut hvor tørt det bør være.

Gulv skal man vel la ligge inne et år typ

Trestokker stablet mot en rød låvevegg, klare til å bli brukt til byggeprosjekt. Grasdekket og veien foran viser tidlig vår.
Stable med treverk stablet på sagbukk i snødekt landskap, klart for bygging eller lagring.

• Liker
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Interessant, takk! Om man tenker rent i stokklengde, når jeg skal kappe og frakte fra skogen. Ville du kjøre 4,5m lengder på alt, eller en annen lengde? Tenker mest på effektiviteten. Vet bare at skogselskapene liker 4.5m, men det betyr jo ikke at vi som "egenbyggere" må ha samme mål..

Edit: det siste bildet der med tømmer og drivsnø. Hvilket bilde!

Virkeslengde velger du etter hva du skal bygge, eventuelt legger du til 'støtfot' om du vil ha mulighet til å renkappe virket og fjerne eventuelle endesprekker. Det vil si, skal du ha 2,5m høyde på veggen, velger du minst 2,5 m stokk-lengde eventuelt 2,8m inkludert støtfoten som senere i sag- og byggeprosessen kan justeres og kappes bort (spill).

Om du er flink med avvirkning, transport og saging, tørking og lagring, kan du vurdere å redusere 'støtfoten' og dermed spillet, kanskje du kan sage stokkene til ytterpanel på 2,5m veggen 255cm i skogen.

Tenk på hvor mye kortere veggspiler enn panelvirke du trenger, om veggene skal bygges i 2 tommers grovt virke kan du eventuelt trekke fra for svill og bjelkelag tykkelse og sage stokkene for veggspiler 245cm i skogen.

Synes du at virke som er så kort som ca. 2,5m er vanskelig å håndtere, kan du overveie å doble lengdene på stokkene, det vil si sage en 51dm stokk i skogen og kalkulere med å få ut ett emne 51dm langt som du deretter deler til 255cm lange biter passende til 250cm høy ytterveggspanel når det er tid for å spikre opp den tørkede panelen.

• Liker
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trelengde velger du etter hva du skal bygge, eventuelt legger du til 'støtfot' om du vil ha mulighet til å renkappe treet og fjerne eventuelle endesprekker.
Dvs skal du ha 2,5m høyde på veggen velger du minst 2,5 m stokk lengde ev. 2,8m inkl støtfoten som senere i sag og byggeprosessen kan justeres og kappes bort (spill)

Om du er dyktig på avvirkning, transport og saging, tørking og oppbevaring kan du overveie å minske 'støtfoten' og dermed spillet, du kanskje kan sage stokkene til ytterpanel på 2,5m veggen 255cm i skogen.

Tenk over hvor mye kortere veggreisverk enn panelvirke du trenger, om veggene skal bygges i 2 toms grovt virke kan du ev regne av for svill og hanebjelke tykkelse og sage stokkene for veggreisverket 245cm i skogen.

Synes du at tre som er så kort som ca 2,5m er vanskelig å håndtere kan du overveie å doble lengdene på stokkene, dvs sage en 51dm stokk i skogen og kalkulere med å få ut 1st emne 51dm langt som du deretter deler til st 255cm lange biter passende til 250cm høy ytterveggspanel når det er tid for å spikre opp den tørkede panelen.
Det er oppfattet!
F fribygg skrev:
Trelengde velger du etter hva du skal bygge, eventuelt legger du til 'støtfot' om du vil ha mulighet til å renkappe treet og fjerne eventuelle endesprekker.
Dvs skal du ha 2,5m høyde på veggen velger du minst 2,5 m stokk lengde ev. 2,8m inkl støtfoten som senere i sag og byggeprosessen kan justeres og kappes bort (spill)

Om du er dyktig på avvirkning, transport og saging, tørking og oppbevaring kan du overveie å minske 'støtfoten' og dermed spillet, du kanskje kan sage stokkene til ytterpanel på 2,5m veggen 255cm i skogen.

Tenk over hvor mye kortere veggreisverk enn panelvirke du trenger, om veggene skal bygges i 2 toms grovt virke kan du ev regne av for svill og hanebjelke tykkelse og sage stokkene for veggreisverket 245cm i skogen.

Synes du at tre som er så kort som ca 2,5m er vanskelig å håndtere kan du overveie å doble lengdene på stokkene, dvs sage en 51dm stokk i skogen og kalkulere med å få ut 1st emne 51dm langt som du deretter deler til st 255cm lange biter passende til 250cm høy ytterveggspanel når det er tid for å spikre opp den tørkede panelen.
Tusen takk for den infoen. Det er oppfattet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.