Hei! Jeg valgte sargtyget, nesten 4 ganger så billig.
Uansett, jeg tenkte å male de horisontale stenderne øverst og nederst da eventuelle gliper mellom stoff og stender vil vises der. De vertikale stenderne dekkes jo av spaltene. Fungerer denne fargen for det?
Jeg kjøpte riktig maling i stedet. Stoffet er fremme i løpet av uken, og nå skal jeg male noen av lektene slik at eventuelle glipper mellom stoff og lekter ikke synes. Når stoffet så kommer, blir det tid for steinullen.
Stoffet var veldig lett å få på plass! Men jeg har støtt på et kjedelig problem!
Gobo:ene er nå fylt med steinull. De er 39,5 cm dype og steinullen totalt 39 cm. Likevel buler det ut som en ballong på begge sider. At det buler ut på baksiden gjør ingenting, den vil jo ikke synes, men forsiden er verre. Hva bør jeg gjøre? Skal jeg "høvle" bort litt på forsiden slik at det ligger i linje med absorbenten? Hvordan hindrer jeg steinullen fra å presse ut stoffet på forsiden? Har en ide med vinkelbeslag som jeg fester på innsiden av lektene og holder fast kantene på steinullen, så trer jeg en snor i sikksakk mellom dem, slik man snører en sko. Deretter har man stoffet på utsiden av dette. Ville det funket? Eller hva pleier du å gjøre?
Så en liten tilleggs spørsmål, den bakre veggen er dekket med steinull fra gulv til tak. 39,5 cm tykt pluss 21,5 cm luft. Den høyre veggen vender mot utsiden. Bør jeg ha en liten glippe der mellom steinull og vegg for å forhindre fuktoppbygning? Vi snakker altså om en 2,5 m høy og 39,5 cm bred del av ytterveggen som vil være dekket av steinull.
Er i full gang og bygger og tok noen egne beslutninger. Blant annet så organiserte jeg om steinullen så nå er den 2,5 cm for kort, som i praksis ble ca. 0,5 cm. Spørsmålet om avstand mellom yttervegg og steinull er fortsatt der.
Tenker at jeg tar 3tom1 planker og sager og fester horisontalt mot veggen. Altså 39,5 cm lange biter som festes mot den loddrette regelen med vinkler. Dette gjør at det skapes små kanaler bak steinullen og veggen. Kanalene er dog stengt i den ene enden av regelen. Gjør det noe? Trenger luften å sirkulere for at det skal fungere? Eller er det nok at det er luft mellom steinull og regel?
Føles som jeg snakker med meg selv her nå, men jeg løste det! Om det nå var et problem vet jeg ikke, men løst ble det. Jeg hugde ut brede spor i 3tom1 plankene, så nå kan luften sirkulere mellom rockwoolen og veggen uten problem. Da har jeg ingen flere spørsmål for øyeblikket!
Kommer funka finfint. Egentligen behöver inte isoleringen gå hele veien inn da det er 1/4 bølgelengde som absorberes.
Grymt! Takk for svar! Får jeg bare spørre, hvordan kan jeg gjøre for å holde steinullen på plass så den ikke trykker ut stoffet? Har lykkes med å redusere tykkelsen på ullen, men til tross for dette så buler det på enkelte steder. Funker det å sette vinkelbeslag på innsiden av reggelrammen og spenne snorer i disse sikk sakk? Eller hvordan pleier du å gjøre det?