Hei!
Jeg holder på med mitt prosjekt med å gjøre om stuen min til et musikkstudio. Bakveggen skal ifølge akustikeren for best resultat være 36 cm rockwool + 24 cm luft med vertikale spalter på forsiden. Det blir ganske mye av rommets overflate som forsvinner, og jeg har brainstormet rundt det og kommet på en idé.

Ville det være mulig å konstruere veggen slik?
Rendring av et rom med en flyttbar vegg i tre seksjoner, hver med vertikale spalter og støtføtter, står på et tregulv foran en grønn vegg.
3D-modell av en stue omgjort til musikkstudio, viser en flyttbar vegg med rockwool og vertikale spalter, med kontorstol og skrivebord.
I tre seksjoner som står frittstående og er skyvbare. Da kan jeg skyve den mot veggen når jeg vil ha mer plass. Hele konstruksjonen vil veie 200 kg pluss. Så rundt 55-75 kg per seksjon, typ. Er det en helt sprø idé, eller vil det fungere? Er det mulig å legge noe under som gjør at det ikke blir riper i gulvet? Hvor stor er risikoen for at den vil velte? Det vil være noen cm mellom vegg og tak slik at jeg ikke skraper dem. Min design med støtteføtter som er festet med grove konsoller er et forslag. Jeg er ingen snekker, og hvis dere har bedre forslag, så si fra.

Er det her mulig å gjennomføre, å ha en vegg som går an å skyve? Eller må jeg akseptere at jeg må bestemme en posisjon og deretter bygge veggen der? Min opprinnelige idé var å skru fast veggen i sideveggene og dermed hindre den fra å tippe over. Er det mulig å droppe skruene og gjøre den flyttbar?

/Jens

Den der cm mot vegg og tak kommer til å lekke en masse lyd, men så forstår jeg ikke hvor studioet kommer til å være, er det bak veggen? Det kommer til å være 5 sider som er "vanlig" vegg og hvordan kommer man inn i rommene, døren til venstre surrer vel det til?

Protte

Hei!

Takk for svar!

Veggen er til for å absorbere lyd og forhindre at den spretter rundt inne i rommet. Lekkasjer til omkringliggende rom er ikke noe problem. Studioen kommer til å være i rommet du ser på bildet. Her er et bilde av hele rommet:
3D-modell av et studio med parkettgulv, en rød kontorstol, skrivebord, to høyttalere, en grønn sofa, og et rektangulært bord.
Døren blir ikke noe problem heller og kan åpnes. Spørsmålet er om det går an å konstruere en frittstående, flyttbar innervegg uten at det blir riper på gulvet og som ikke risikerer å velte?
/Jens

Det går absolutt an å gjøre det på denne måten. Det kalles for "Gobos". Bygger du disse med spaltpanel (lydreflekterende) på den ene siden og kun stoffkledd på den andre siden (bare absorpsjon) får du mulighet med variabel akustikk avhengig av hvordan du vender dem. Veldig nyttig hvis du for eksempel bruker rommet både som innspillings- og kontrollrom. Google gobos så ser du hvordan du kan lage føtter med hjul.

Åh faen det går altså!

Men tåler gulvet det? Fire hjul per seksjon blir det vel. 12-20 kg per hjul kanskje som mest. Det er ingen risiko for at det riper opp gulvet?

Så vil jeg kunne skyve inn veggen klos-an den eksisterende veggen, da kan jeg ikke ha føtter som stikker ut på den siden. Men det kan jo bli et kompromiss. Føttene kan stikke ut litt på begge sider. Så kan jeg skyve inn veggen et stykke. Stikker de ut mer enn 24 cm derimot så blir det jo ingen forbedring.

Men disse blir jo 2,50 meter høye og kun 36 cm brede, eksklusive føtter. Ingen risiko for at de velter?

Går det an å konstruere uten hjul? Med noen slags underlag? Møbelknotter?

Fant disse. De ser ut til å være lavere enn mine, men smalere. https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/698601-trh-gobo-build.html
De står jo fritt uten hjul. De ser også ut til å være laget av mdf eller plywood.

Hvis jeg skal lage gobos i mdf, hvor tykk mdf trenger jeg? Regnet ut at hvis jeg bruker 22mm tykk, så blir den totale vekten for å dekke hele veggen 209 kg, kun for mdf-en. Dette med denne enkle designen. (uten spaltene på forsiden, som jo også veier litt)
3D-modell av hyllesystem, 250 cm høy, 124 cm bred, 36 cm dyp. Består av tre hyller med støttebraketter.
3 av disse dekker hele veggen.

Dette blir jo tyngre sammenlignet med bare lekter. Bruker jeg 12 mm mdf blir vekten 105 kg for hele veggen. Altså rundt samme vekt som med lekter.
Hvor tykk mdf trenger jeg tror dere? Hvor tynn kan jeg slippe unna med? 8 mm?

Selve ullen vil veie 114 kg totalt (3,825 m3 ull á 30kg/m3)

Totalt vil hver gobo veie rundt 80 kg med spalter og ull, dette med 12 mm mdf. Fungerer dette å skyve langs gulvet? Eller blir det for tungt? Med 22 mm mdf blir hver gobo 107 kg.

Eller hvordan ville dere ha konstruert gobosene? Ville ovenstående design fungere?
/Jens

Altså mitt spørsmål er vel egentlig:

Er det mulig å bygge gobos, 250 x 124 x 36 cm med spalter på den ene siden, på en sikker måte som ikke velter og som kan skyves på gulvet uten riper som resultat og som ikke har føtter som stikker ut, i alle fall ikke på baksiden sånn at de kan skyves helt inntil veggen?

Om ja, hvilket materiale ville dere anbefale? Hvilken tykkelse/størrelse?
/Jens

For at de ikke skal velte utover så holder det jo å forankre med noen tau på 24cm i den ekte veggen. De kan da fortsatt velte innover, men det er kanskje ikke hele verden? For å få dem til å stå stødig når man har flyttet dem ville jeg sett på laststøtter (brukes for å få lasten til å stå stille på lastebilflak)

Hei alle!

Kanskje blir det i helgen at jeg begynner å bygge. Farsan foreslo at han kommer opp i helgen og hjelper til. Så jeg må få til en design snart! Hva tror dere om denne designen med hjul?
3D-design av en høy reol med hjul, 250 cm høy, 124 cm bred, og 36 cm dyp i MDF-materiale.

Farsan snakket med en snekker han kjenner og han foreslo 20 mm MDF for å gjøre det mer stabilt. Da blir hele konstruksjonen rundt 100 kg.

Hva tror dere? Ville dette funket?
/Jens

Og forresten, Lostmoose. Bra idé med tauet!

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
Tenker på material for platene. Det finnes jo flere alternativer. Hva tror dere blir best? OSB plate, kryssfinér eller MDF?

Valg av materiale avhenger av hvordan du vil at det skal se ut. Hvis du f.eks. lager spaltpanelet av lakkert MDF, vil det se best ut å lage dekkplater av lakkert MDF. Siden det ikke er en helmholtzkonstruksjon med lukket volum, er det ikke så kritisk med tykkelsen på panelet.

Siden du trenger et opplegg for panelene og noe å klamre fast stoffet i, er det enklest å lage konstruksjonen i trevirke som du deretter skiver med MDF. På den måten trenger du ikke så tykke skiver. Tenk på plateformatene så du slipper å skjøte.

Penest blir det hvis spaltepanelet "flusher", dvs er på linje med MDF-kanten. Da må du altså ha lekter med et innrykk tilsvarende panelens tykkelse. Husk at den konstruksjonen på GS som du lenket til, har to funksjoner i ett, både lydabsorpsjon og lydreduksjon med en plate i midten. Den platen stabiliserer hele konstruksjonen. I ditt tilfelle skal du jo ikke ha noen plate, så da blir det panelene som låser konstruksjonene. Kryss derfor baksiden under monteringen.

Takk for svar! Virkelig veldig snilt at du hjelper meg med dette, utrolig verdsatt!

Ok en ny design. Hva tror du om dette?
Et nettverk av reglar med MDF-plater kun som hylleplan for å legge isolasjonen på. På hjul. Baksiden krysses med sånt her. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Montageband-galvaniserat-2000017277/ Sidene kan jo stabiliseres med en diagonal regel i hvert rom, eller hva tror du om det?
3D-modell av en reol med tre hyller laget av MDF-plate, støttet av et nettverk av rammer. Reolen har hjul og er vektoptimalisert.
Så stoff rundt om.
3D-modell av en smal, svart rektangulær struktur med hjul, som kan være en del av et modulært byggesystem med hyller og isolasjon.
Ettersom bare forsiden vil synes, trenger jeg jo ikke MDF-plater på sidene. Det holder med å ha hylleplan. Denne designen veier 70 kg sammenlignet med den tidligere varianten med MDF rundt om som veide 100 kg.

Hva tror du om dette?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.