Så bra at jeg gjorde meg forstått. Jeg synes at du kan gå opp litt i tykkelse.
Hvis du er uvant med å male MDF (er for øvrig ikke vanskelig), er det en god idé å levere inn delene for lakkering. Sammenlign priser mellom forskjellige lakkfirmaer og se om noen kan ta inn delene dine i forbindelse med noe annet som skal lakkeres hvitt.
Når jeg tenker på lakk så tenker jeg at man ser treverket gjennom, men det er kanskje ikke sånn? Jeg vil at spaltingene skal bli dekket av hvit farge så å si. Blir de det med lakk? I så fall så gjør jeg gjerne det!
Et siste spørsmål. Kan jeg stable isolasjonen på høykant på kortsiden? Hvis jeg lager Gobos:ene akkurat like brede som platene?
Finnes det noen risiko for at de nederst blir komprimert? Fakken nærmest har to stendere som jeg fester spaltene i, men resten av gobo-en ligger de stablet fra gulv til tak.
Ok et spørsmål til. Fattern kommer snart og da skal vi kjøpe reglar og sånt.
Hjørnene i den bakre veggen kommer til å være faste. Tror du det trengs to rom? Eller hva det nå heter. Et rom nærmest der jeg fester spalting og stoff og ett 36 cm bak der jeg fester hønsenetting som hindrer isolasjonen fra å falle bakover? Eller er det overkill? Går det an å løse på en annen måte?
På de faste seksjonene trengs ingen ekstra regelverk, så det holder med ett fag. Du trenger ikke være bekymret for at isolasjonen komprimeres av sin egenvekt.
Endelig påbegynt! Dette ble utrolig robust, ikke en sjanse for at disse velter som jeg var redd for. Støter man til dem så ruller de bare av gårde. Hjulene hjelper med det! Men de hadde nok ikke veltet uansett.
Om de bare skal flyttes fram og tilbake i samme spor hele tiden, hadde jeg nok valgt faste hjul i stedet for pivotvarianten, ellers ser det mye bra ut.
Edit: om man ser etter ordentlig så ser man jo veldig tydelig at dere har brukt faste hjul på ett av parene (jeg skylder på den tidlige timen).
Men jeg ville nok uansett testet om det fungerer bra med 4 faste hjul.
Hei! Et spørsmål. Begge disse boksene (gobos) er ikke rette. Vet ikke hva som har skjedd, om det var slik fra starten eller om det har blitt slik. Uansett, når jeg stiller dem ved siden av hverandre og presser dem sammen, er de sammen i midten, men øverst og nederst er det en glippe på 4-5mm. Er det noe jeg må leve med? Jeg har prøvd å korrigere men det fungerer ikke. Har endret lengden på de tverrgående listene for å trekke dem sammen i midten, men glippen er fortsatt der. Er det jeg som er pirkete nå eller kommer det til å synes? Eller må man leve med at det ikke blir perfekt?
Det merkelige er at alle tverrgående lekter er ganske nøyaktig like lange +/- 3 mm typ. Det burde ikke være slik?
Er det mulig å få en slik konstruksjon helt perfekt, eller må man forvente at treet beveger seg og at 5 mm er ok? Det kan jo også være slik at vi har saget litt skjevt osv., og at det har bygget på.
Ja vi kryssmålte når vi produserte dem. Men nå er de litt skjeve. På vateret så er boblen akkurat slik at den berører streken.
Men jeg vurderer å gjøre dem om. Jeg har en sirkelsag nå så nå kan jeg få eksakte og helt rette kutt. Før brukte vi håndsag.
Hvis jeg skjærer alle bjelkene slik at de er nøyaktig like lange på millimeteren, da burde det bli rett, eller hva tror dere? En annen tanke jeg har er at de kanskje var rette når de lå nede, men så når vi reiste dem opp så ble de skjeve på grunn av sin egen tyngde. Så hvis jeg gjør dem om vil de bli like, altså at de skjevner litt når de står oppreist. Eller hva tror dere?
Har dere noen tips? Hvis jeg skal gjøre disse om, er det noe jeg skal tenke på for å få dem nøyaktig rette med 90 graders hjørner?