Jeg forstår ikke helt hvordan du har tenkt deg fortsettelsen på konstruksjonen. Jeg bygger sånt her dagligdags og som jeg skrev tidligere bør du bygge en ramme av trevirke. Hvordan skal du montere stoffet?
Stoffet tenkte jeg stable i MDF-endet. Den idéen til konstruksjon som vi brukte kom pappa på, med litt hjelp av en snekker på hans jobb. Men da finnes det bedre måter altså? Jeg vet at du sa det om ramme tidligere i tråden. Mener du slik da?
Pluss MDF på sidene.
Jeg har to spørsmål. Hvordan kunne de velte og hvordan reiste du dem? Ble de virkelig montert på bakken som de ser ut på bildet? Bør ikke diagonalen på boksen være mer enn høyden på taket? Så tror jeg riper alltid vil kunne komme så lenge det er sand i veien. Det baseres på mitt eget vitrineskap med oppbevaring bak, de har ca 5mm friluft før plastmatten kom. Man hører når det er noe under
Så støvsug før du flytter dem er mitt tips, et par børster i forkant kan fungere men ikke så pent.
Nå har jeg tatt fra hverandre den ene gobo:n. Jeg gjør om dem. Drar inn til Byggmax og kjøper ekstra lekter. Tror du designen min funker Bjørn? Eller hvordan ville du gjort det?
Nå har jeg allerede begynt. Er ferdig med en side. Tar veldig lang tid... Måler og sager hver regel med millimeterpresisjon. Bruker en gjærsag for å få det eksakt rett. Så setter jeg det sammen med vinkel og målebånd med millimeterpresisjon der også. Vet ikke om det er overkill men nå SKAL det bli rett og i vinkel. Kryssmålte og det var 0,3 mm forskjell mellom hjørnene. Det må jo telles som godkjent. Jeg blir nok ikke ferdig i helgen uansett. Har fått sammen en side på en gobo bare, og det tok sju timer. Føles som at jeg er for nøyaktig, men jeg vil ikke at det skal bli skjevt eller at det blir en glippe et sted. Så jobber jeg også alene, da tar det jo lengre tid.
Uansett vil jeg nok bli ferdig med en gobo før helgen er slutt i alle fall.
Litt bilder!
Nå skal det søren meg være 90 grader, rett, og ingen sprekker!
Kvar å gjøre er hjulene og å kryssmåle. Tenker at jeg gjør ferdig begge gobosene og stiller dem ved siden av hverandre og presser dem fast i hverandre og så krysser dem med stålbåndene. Da minsker jeg sjansen for sprekker enda mer, tenker jeg.
Et spørsmål til deg Bjørn. Hva anbefaler du for stoff? Jeg vet at man skal kunne blåse gjennom stoffet og at det skal være litt stretch i det, men jeg vet ikke hvor jeg skal lete. Hva for stoff pleier du å bruke?
Helt riktig, du trenger å kunne blåse gjennom stoffet. Hvis du vil komme billig unna, kjøper du på Ikea. Dog så kan ikke den kvaliteten (har ingenting med lyden å gjøre) sammenlignes med dyrere stoffer som er bedre vevd og dermed gir et penere sluttresultat.
Jeg jobber med sånt her daglig og ofte bruker jeg Karat fra Svensons eller BlazerLite fra Camira avhengig av hva kunden ønsker.