Hei,
Jeg har bygd et horisontalt gjerde, se vedlagt bilde.
Vil også bygge en dobbeltport i henhold til bildet.
Mine spørsmål er følgende:
- Hvordan skal jeg forsterke det på baksiden for at det skal være stabilt og hvilken dimensjon på treverket bør jeg bruke? De horisontale plankene er 28*145. Kan jeg også bruke dem for å forsterke?
At jeg skal ha 2 stk på kortsiden forstår jeg, men hvordan løser jeg det på en pen måte med den tverrgående?
- Tips om hvordan jeg enklest setter det sammen for å få en rett og pen linje mellom portene?
Jeg har bygd et horisontalt gjerde, se vedlagt bilde.
Vil også bygge en dobbeltport i henhold til bildet.
Mine spørsmål er følgende:
- Hvordan skal jeg forsterke det på baksiden for at det skal være stabilt og hvilken dimensjon på treverket bør jeg bruke? De horisontale plankene er 28*145. Kan jeg også bruke dem for å forsterke?
At jeg skal ha 2 stk på kortsiden forstår jeg, men hvordan løser jeg det på en pen måte med den tverrgående?
- Tips om hvordan jeg enklest setter det sammen for å få en rett og pen linje mellom portene?
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Jeg er ikke helt 100% på at jeg liker den rette linjen mellom gjerde og port. Man ser jo knapt at det er en port? Porter synes jeg skal skille seg ut litt og invitere inn.
Jeg hadde nok valgt en mindre dimensjon og kanskje satset på fire bord i høyden. Da trenger du ikke ta i med dimensjonene på regelverket heller.
Min mening
Jeg hadde nok valgt en mindre dimensjon og kanskje satset på fire bord i høyden. Da trenger du ikke ta i med dimensjonene på regelverket heller.
Min mening
Høres interessant ut forslaget ditt. Hvilke dimensjoner hadde dere brukt? Tenkte på tykkelsen, har 28 på liggende gjerdet. Kan man ha smalere? Bare så ikke porten føles tynn mot gjerdet.
Og hvilke bjelker skal man ha dimensjon som ville funket.
En annen tanke er å ha stående, funker det?
Og hvilke bjelker skal man ha dimensjon som ville funket.
En annen tanke er å ha stående, funker det?
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
En grind med stående kan definitivt bli stilig!
På denne ser det ut til å være 95*95 stolper så hva kan selve grinden bestå av da? 28*70?

Denne er jo en litt enklere variant som går an å modde litt som man vil. Enkel å bygge men man ser at det er en innkjørsel.

Her har du ellers en bra byggeveiledning for litt forskjellige grinder (også en lik den ovenfor, men konkav)
http://wse111750.web16.talkactive.net/pdf/grindar.pdf

Christian
På denne ser det ut til å være 95*95 stolper så hva kan selve grinden bestå av da? 28*70?

Denne er jo en litt enklere variant som går an å modde litt som man vil. Enkel å bygge men man ser at det er en innkjørsel.

Her har du ellers en bra byggeveiledning for litt forskjellige grinder (også en lik den ovenfor, men konkav)
http://wse111750.web16.talkactive.net/pdf/grindar.pdf
Christian
Sist redigert:
Klikk her for å svare
