272.960 lest ·
85 svar
273k lest
85 svar
Bygge dør som ikke slår seg?
En karm kan du lage på mange forskjellige måter, alt fra det enkleste (en høvlet planke + en høvlet list som anslag) til det litt mer krevende (en tykkere planke med utsparing for anslag gjennom fresing eller saging fra to retninger).halvproffset skrev:Har lest og vurdert dette grundige innlegget og vurderer trolig å bygge en dør til friggebodens grovlagringsdel med byggerens spec. Tenker imidlertid litt på hvordan jeg lager en vettig karm og hvordan man gjør med hengsler og hvor stort mellomrom som trengs mellom dør og karm for at den skal kunne åpnes
Hengslene bør være tre i antallet (slik at de tåler vertikal kraft = dørbladets vekt) og settes med den øvre omtrent 20 cm fra dørbladets overkant, den andre omtrent 20-30 cm under det (slik at begge disse tåler momentet som oppstår når dørbladet vil vri seg utover siden tyngdepunktet ligger i diagonalens krysningspunkt) og den tredje omtrent 20 cm fra dørbladets nederkant.
For deretter å kunne lukke og åpne døren tar du av en bit på dørbladets forkant på innsiden som tilsvarer svingradiusens påvirkning på buen. Det pleier å bli noen millimeter maks. I tillegg maks 3 mm mindre bredde på dørbladet enn på innermål dørfals.
Jeg trenger å skaffe en skyvedør som er ca 220 høy og 140 cm bred. Den vil sjelden være lukket, men er nødvendig for å skjerme av gangen mot stuen ved kaldt vær og festlige anledninger. Dessverre kan jeg ikke endre målene. Det finnes ingen andre vegger å kjøre den inn i.
Vurderer å snekre selv. Har god tilgang til verktøy og er hendig. Har dessverre (enda) bare laget en slett MDF-skyvedør som fungerer bare bra.
Vurderer å bygge en speildør med 2 omganger speil (pga bredden). Vurderer å bruke en MFD i midten, over hele flaten, og montere rammeverket likt på begge sider. Speilene tenkte jeg frese i tynn MDF og lime på før rammeverket settes på plass.
Er bekymret for at døren vil slå seg hvis jeg bare snekker i homogent treverk. Vurderer også å forsterke med stål langs kantene, typ flatstål eller T-stål. Beijers har en proffsavdeling med 'snekkertørt virk' Håper at det duger.
Takk for tips.
Mvh
Peter
Jeg trenger å skaffe en skyvedør som er ca 220 høy og 140 cm bred. Den vil sjelden være lukket, men er nødvendig for å skjerme av gangen mot stuen ved kaldt vær og festlige anledninger. Dessverre kan jeg ikke endre målene. Det finnes ingen andre vegger å kjøre den inn i.
Vurderer å snekre selv. Har god tilgang til verktøy og er hendig. Har dessverre (enda) bare laget en slett MDF-skyvedør som fungerer bare bra.
Vurderer å bygge en speildør med 2 omganger speil (pga bredden). Vurderer å bruke en MFD i midten, over hele flaten, og montere rammeverket likt på begge sider. Speilene tenkte jeg frese i tynn MDF og lime på før rammeverket settes på plass.
Er bekymret for at døren vil slå seg hvis jeg bare snekker i homogent treverk. Vurderer også å forsterke med stål langs kantene, typ flatstål eller T-stål. Beijers har en proffsavdeling med 'snekkertørt virk' Håper at det duger.
Takk for tips.
Mvh
Peter
Er du ikke lysten på å snekre en ramme og deretter to speil (ikke fastlimt, men løse) i ordentlig tre? Kunne nok blitt et hyggelig prosjekt.GSM-Peter skrev:Hei
Jeg trenger å skaffe en skyvedør som er ca 220 høy og 140 cm bred.
Den kommer sjelden til å være lukket, men er nødvendig for å skjerm av gangen mot stuen ved kaldt vær og festlige anledninger.
Dessverre kan jeg ikke endre målene. Det finnes ingen andre vegger å kjøre den inn i.
Vurderer å snekre selv. Har god tilgang til verktøy og er handy.
Har dessverre (ennå) bare laget en glatt MDF skyvedør som fungerer bra.
Vurderer å bygge en speildør med 2 omganger speil (pga bredden).
Vurderer å bruke en MFD i midten, over hele overflaten, og montere fakkverket likt på begge sider. Speilene tenkte jeg å frese i tynn MDF og lime på før fakkverket settes på plass.
Er bekymret for at døren kan slå seg om jeg kun snekrer i homogent tre.
Vurderer også å forsterke med stål langs kantene, typ flatjern eller T-jern.
Beijers har en proffavdeling med 'snekkertørt virke'.
Håper det duger.
Takknemlig for tips.
Mvh
Peter
Hei Daniel
Jo da, det kan være et morsomt prosjekt å bygge helt i homogent trevirke.
Men jeg vet ikke hva som blir best. Jeg er bekymret for at den slår seg, spesielt siden den blir stor.
Løse speil kan gå bra siden jeg ikke trenger diagonalstyrken (overkanthengt skyvedør).
Vi får se, Døren trenger ikke være ferdig før til sommeren.
Peter
Jo da, det kan være et morsomt prosjekt å bygge helt i homogent trevirke.
Men jeg vet ikke hva som blir best. Jeg er bekymret for at den slår seg, spesielt siden den blir stor.
Løse speil kan gå bra siden jeg ikke trenger diagonalstyrken (overkanthengt skyvedør).
Vi får se, Døren trenger ikke være ferdig før til sommeren.
Peter
Beklager et sent svar. Da jeg skrev om halvveis hadde jeg ikke lest din beskrivelse ordentlig. Jeg hadde i tankene kløyvd reglene til 21x70, altså på den andre ledden. Derav mitt forslag om halvveis.imported_Byggaren skrev:Forstår ikke helt hvordan du mener med å forskyve en regelbredde. Kan du vise med en skisse?
Poenget med å kløyve, velte og vendlime samme regel er at de spenningene som finnes i treverket blir like store når delene er tatt fra samme bit. Det blir de ikke hvis du tar to forskjellige biter og gjør det samme med, altså ikke rett i det lange løp.
Svar: Ingen skisse akkurat nå. Kommer forhåpentligvis med tiden. Litt tullete beskrevet var det uansett. Prøver igjen.
Det jeg mener er at en 135 cm bred dør ikke blir pen om jeg bare har tre speil. Derav forslaget om å bygge noe som ligner to dører, men som sitter sammen.
Det blir da 6 speil og forhåpentligvis litt vakrere (i helt åpen, helt lukket eller halvt lukket tilstand. Ellers ser det tullete ut).
Tanken var først å sette på en blind midt-deler (som om det var en åpning i midten).
Min siste tanke er å kjøpe 2 standard dørblad og lime dem sammen samt forsterke med en regel i under- og overkant.
For at det skal bli harmoni må jeg kutte litt i midten først slik at det gir et slankere inntrykk.
Alle ideer mottas med takk!
God natt for nå skal jeg bestille nye kull til vaskemaskinen!
Mvh
Peter
Spørsmålet var: Forstår ikke helt hva du mener med å forskyve en regelbredde. Kan du vise med en skisse?
Svar: Ingen skisse akkurat nå. Kommer forhåpentligvis med tiden. Litt tullete beskrevet var det uansett. Prøver igjen.
Det jeg mener er at en 135 cm bred dør ikke blir pen om jeg bare har tre speil. Derav forslaget om å bygge noe som ligner to dører, men som sitter sammen.
Det blir da 6 speil og forhåpentligvis litt vakrere (i helt åpen, helt lukket eller halvt lukket tilstand. Ellers ser det tullete ut).
Tanken var først å sette på en blind midt-deler (som om det var en åpning i midten).
Min siste tanke er å kjøpe 2 standard dørblad og lime dem sammen samt forsterke med en regel i under- og overkant.
For at det skal bli harmoni må jeg kutte litt i midten først slik at det gir et slankere inntrykk.
Alle ideer mottas med takk!
God natt for nå skal jeg bestille nye kull til vaskemaskinen!
Mvh
Peter
Løfter opp tråden med en fundering:
Ville det funke med å skjære ut remser (f.eks. 70mm brede) fra 15mm K-plyfaskive og lime sammen f.eks. 3 stk for å få vristive lekter til en dør. Noen som har prøvd?
Ville det funke med å skjære ut remser (f.eks. 70mm brede) fra 15mm K-plyfaskive og lime sammen f.eks. 3 stk for å få vristive lekter til en dør. Noen som har prøvd?
Har nå bygget en dør etter anvisningene i tråden. Veldig stabil men utrolig tung. Måtte bruke traktoren for å henge den på hengslene. Brukte 45*90 lekter som ble delt på midten til rammen, 12mm vannfast kryssfiner til innsiden (går ikke an å male på og jeg vil jo ha det pent på utsiden selv om den bare skal være på låven...), 45*45 lekter til "snepinnen" og for å feste 22*100 plankene på forsiden. En ekstra lektbit som forsterkning der låskisten havnet. Fylte rammen med isolasjon som var til overs etter baderomsrenoveringen og la deretter på armert plast (unødvendig med armert men det lå en rull her...). Karmen bygde jeg på stedet del for del av 45*90 lekter og 25*25 "pinner" som også var i låven.
Stor takk til imported_Byggaren for inspirasjonen og instruksjonene. Hadde nok ikke turt å bygge en dør ellers. Uansett hadde den garantert ikke blitt like stabil.
Her er noen bilder som ble tatt under arbeidet og når døren kom på plass.

Bonusbilde av den "nye" (noen kløne som ikke kunne håndtere den og trodde den var ødelagt...) klyvsagen, kanskje ikke et under av kvalitet men den er betydelig bedre enn ingen klyvsag i det hele tatt...

Stor takk til imported_Byggaren for inspirasjonen og instruksjonene. Hadde nok ikke turt å bygge en dør ellers. Uansett hadde den garantert ikke blitt like stabil.
Her er noen bilder som ble tatt under arbeidet og når døren kom på plass.
Bonusbilde av den "nye" (noen kløne som ikke kunne håndtere den og trodde den var ødelagt...) klyvsagen, kanskje ikke et under av kvalitet men den er betydelig bedre enn ingen klyvsag i det hele tatt...
Sist redigert:
Skulle tro at det går like bra å lage en innerdør med spinklere virke og tynnere plater, typ masonitt. Jeg vet ikke sikkert siden jeg ikke er byggmester (kjører lastebil når konjunkturen tillater det...) men prøver meg fram og tenker "om man gjør sånn BURDE det funke". Så leser jeg mye her og det hjelper jo litt...
Hvis du har tid og en del materiale "til overs" så er det jo bare å teste.
/Samuel
Hvis du har tid og en del materiale "til overs" så er det jo bare å teste.
/Samuel
Ja, vil man gjøre det støydempet så bør det nok være tunge plater på begge sider av døren og så få regel som mulig som kobler sammen sidene lydmessig
så fylle med tung dempet isolasjon f.eks markplater.
eller som det pleier å se ut på gamle filmer.. en galon/skinn spent over døren, fast spikret rundt om og så isolasjon bakpå..
så fylle med tung dempet isolasjon f.eks markplater.
eller som det pleier å se ut på gamle filmer.. en galon/skinn spent over døren, fast spikret rundt om og så isolasjon bakpå..
Hva bruker man for virke til rammen på en slagport til en garasje?
Skal man vendlime for at det ikke skal slå seg?
Har sett et sted at man sager spor på yttersiden (mot veggen).
Kan man bruke trykkimpregnert virke til terskelen?
Er ny på dette fremragende forumet.
Skal man vendlime for at det ikke skal slå seg?
Har sett et sted at man sager spor på yttersiden (mot veggen).
Kan man bruke trykkimpregnert virke til terskelen?
Er ny på dette fremragende forumet.
Sist redigert:
Velkommen til forumet. Det går an å bruke vanlige lekter. Forslagsvis 45*95. Vende limt bør de være. Spor på yttersiden? Henger ikke med på hva du mener. Ikke falsen da? Trykkimpregnert treverk er nok ikke å anbefale, ser heller ingen fordel med å bruke det. Det skal vel males uansett?intruderbosse skrev:
Bifogar en bilde av mine dører. Ikke slagporter men 14*19.