Ja jeg tok inn tilbud før jeg bygde døren min... 25tover skulle de ha..
for pardør med overlys og ekkarm. Så jeg bygde selv men eik er jo ikke billig så
det hele endte på ca 10´ men da ble det også parinnerdør... overlyset er ikke klart.. har ikke hatt tid, materialet ligger og skal freses, min kone fikk i oppgave å skjære ut glasset for å kunne lage "tiffanyglass" så ballen ligger hos henne :) jeg må nok ta tilbake ballen om det skal bli klart en gang..;)

Hva betyr overluft?
Du tilfeldigvis har ikke noen bilder av byggeplassen?

overluft lær bli et glassparti over døren det :)

Overluft ja akkurat vindu over døren...
Dessverre fungerte det ikke å laste opp et bilde...
må prøve igjen senere..

Nå fungerte opplastingen...
Bilde fra innsiden: med parinnerdør og ytterdør
Bilde fra utsiden, Jeg holder på og skal bygge et tak over døren så man kan komme ut via døren som man kan skimte en bit av i overkant på bildet. Det skal bli en liten balkong så man kan komme ut fra badet.
Det skal så bli 2 vinduer over døren der det blir to stående sprosser så rutene blir ca 20x20cm og 6 stk, nå sitter noen plater foran åpningen.
Vakre plast under døren det skal bli en kobberplate når det er klart..

Men dette er døren til bolighuset jeg har skrevet tidligere i tråden om døren til verkstedet.. Best å tydeliggjøre så det ikke blir blandet sammen.

• Bilde av ytterdør med grønn maling og hvit dørkarm, samt interiørbilde med hvite parinnerdører, paraply og panelvegger.
Sist redigert:
  • Elsker
sofftis
  • Laddar…
Takk for at du tok deg tid til å legge ut bildene. De ser virkelig fine ut.
Kan du beskrive litt dypere på hvordan du har bygget disse?

Takk..
Ja, man burde vel ha tegninger for å kunne forklare fullt ut...
Men jeg skal prøve å forklare. Jeg har ingen planhøvel så jeg gjør alt med standard dimensjoner.
Først så laget jeg selve dørbladet av 5mm kryssfiner limt på hver side av en 30mm hard isopor, det er viktig at man legger det hele ordentlig flatt når man limer sammen bitene, ellers blir døren skjev.
Da har jeg et dørblad som er 40mm. Rammen rundt har jeg limt sammen av 4 biter 2 stk 15x75 og 2 stk 20x45
75-erne ligger ytterst og 45-erne innerst, det gjør at man får en liten fals der dørbladet kan skyves inn.
Så er understykkene laget med senterbitene lengre og sidestykker er kappet så man kan skyve dem sammen med hverandre. Disse dørene har så to biter som ligger over og under der låsen sitter, og de er bare limt og skrudd oppe på kryssfineret for å unngå kuldebro. Så er gangdøren litt bredere enn den faste, men to lister som sitter på gangdøren gjør at det ser ut som om dørbladene er samme bredde. Jeg limte sammen bitene, så måtte jeg frese opp sporet litt for å kunne skyve inn dørbladet.
Ja, så ligger det forsterkninger inne i dørbladet der låsen er montert og i rammen rundt for å kunne ha maskinskruer. Ja, så er karmen i eik.
Håper det går å forstå.. Ellers så får jeg prøve å sette sammen en tegning...

Krillew skrev:
Nå fungerte opplastingen...
Bilde fra innsiden: med parinnerdør og ytterdør
Bilde fra utsiden, jeg holder på og skal bygge et tak over døren så man kan komme ut via døren som man kan skimte en bit av i overkant på bildet. Det skal bli en liten balkong så man kan komme ut til fra badet.
Det skal så bli 2 vinduer over døren der det blir to stående sprosser så rutene blir ca 20x20cm og 6 stk, akkurat nå sitter noen plater for åpningen.
Vakker plast under døren det skal bli en kobberplate når det er klart..

Men dette er døren til bolighuset jeg har skrevet tidligere i tråden om døren til verkstedet.. Best å tydeliggjøre så det ikke blandes sammen.
Kaprer tråden litt for å si at innertaket ser interessant ut (på bildet som er tatt innenfra). Finnes det taket beskrevet et sted, og har du i så fall lyst til å lenke til det?

• Elsker
sofftis
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Kapper tråden litt for å si at innertaket ser interessant ut (på bildet som er tatt innenfra). Finnes det taket beskrevet noe sted, og har du i så fall lyst til å lenke til det?
Heisann!
Ja jeg har nok litt bilder jeg kan legge opp. Jeg får starte en ny tråd og lenke dit...
Jeg skal lete i kveld eller så får jeg ta fram kameraet..
Kommer tilbake...

Har tenkt å bygge en skyvedør med målene 1200x2700. Den kan dessverre ikke være tykkere enn 50mm og bør være så lett som mulig. Overflaten skal være glatt oljet eikefiner.
Kan jeg bygge døren etter samme prinsipp som byggherren beskriver, eller blir den for ustabil?

Jeg bygde skyvedøren til verkstedet mitt med ramme rundt og metallregler for å redusere vekten og fylte med isoporplater og limte oljefiberplate på inn- og utsiden. Nå laget jeg døren 70mm, men 50mm fungerer nok også helt fint. Den henger jo deretter i topplisten, man må bare sørge for at festene tåler vekten.

Ja det bør funke. Spørsmålet er om jeg kan finne så spinkle stålprofiler. Så kommer den forsåvidt ikke til å henge på klassisk skyvedørsmaner, men i stedet stå på en skinne i gulvet innebygd i veggen. Skinnen slutter der veggen slutter, og hele konstruksjonen må derfor ha en motvekt for å kunne "sveve" fritt når den er lukket. Vet ikke ennå om det er mulig å få til en stabil løsning på dette, men det får bli et testprosjekt. Grunnen til at den ikke kan være takhengt er at den skal fungere som en avdeler i en korridor, og taket har 6 graders helling, så da må døren også være skråskåret i overkanten. Tanken er at når døren er åpen skal man ikke kunne se at den finnes.

Det høres jo flott ut..
jo 45 lekter må finnes i metall, men det er nok smartest å ta samme tykkelse på lekteren som på frigoliten
om du velger å bygge slik, det blir lett og stabilt. Stabilisest blir med så hard frigolit som mulig. det blir jo også lyddempende. Om det bare er romdelere så trenger du vel ikke tenke på innbruddssikring, dvs. det holder med en tynn list i kanten rundt om. Du kan kanskje bruke noen form for glidebane som hekter i døra i overkant den siste biten når du åpner.. Skal du ha vekt så må den følge med..
Jeg gjorde en lignende løsning bare opp og ned..:-) på en av mine innerdører, den henger i overkant men i underkant freste jeg et spor og felt inn en u-bjelke i metall som stikker ut bak på døren så styringen i bunnen sitter inne i veggen, der sitter et kulelager 10mm og åpningen i bjelken er noen mm større. Fungerer utmerket, noe slikt kan kanskje fungere for deg, du må dog ha flere enn ett kulelager siden banen ikke kommer til å gå hele veien så den må kunne "hoppe" mellom lagrene.

Det høres nesten identisk ut med hvordan jeg hadde tenkt å løse det med. Når det gjelder regelen bør den nok ligge rundt 35 mm om man skal havne på 50 med plate- og finer-materiale. Må undersøke hva som finnes av dimensjoner. Kommer tilbake med rapport under byggeprosessen. Takk for tipsene!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.