272.953 lest ·
85 svar
273k lest
85 svar
Bygge dør som ikke slår seg?
Takk for svar. Med spor på yttersiden mener jeg på listen til rammen som sitter mot vegg,
Jeg vet at man sager spor på gulvplank f.eks.
Det trykkimpregnerte treverket skulle jeg bare ha til terskelen. Det blir jo dyrt med teak.
Jeg vet at man sager spor på gulvplank f.eks.
Det trykkimpregnerte treverket skulle jeg bare ha til terskelen. Det blir jo dyrt med teak.
Vet ikke hva sporet du har sett er til for. Men er overbevist om at det finnes noen her som vet om det finnes en funksjon for det.
Det kan ikke være et spor for en gummilist som har "falt" bort, da?
Det trykkimpregnerte virket vil bare bli til ved etter hvert. Terskler bør tåle mye juling, noe vanlige lekter eller impregnert trevirke ikke gjør.
Jeg bruker terskel av eik. Sjekk lenken så ser du de forskjellige treslagenes hardhet. http://www.kahrs.se/SE/Consumer/Support/TechInfo/FloorFacts/Pages/Hardness.aspx
Det er veldig stor forskjell på furu og eik.
Det var slagporter du skulle lage. Kommer du kjøre inn bilen der eller?
Hvis det er tilfellet ville jeg unngå å bruke tre i hvert fall. Metall blir nok best.
Farsan har en vinkeljern støpt inn i platen som fungerer som terskel. fals på døren også.
Det kan ikke være et spor for en gummilist som har "falt" bort, da?
Det trykkimpregnerte virket vil bare bli til ved etter hvert. Terskler bør tåle mye juling, noe vanlige lekter eller impregnert trevirke ikke gjør.
Jeg bruker terskel av eik. Sjekk lenken så ser du de forskjellige treslagenes hardhet. http://www.kahrs.se/SE/Consumer/Support/TechInfo/FloorFacts/Pages/Hardness.aspx
Det er veldig stor forskjell på furu og eik.
Det var slagporter du skulle lage. Kommer du kjøre inn bilen der eller?
Hvis det er tilfellet ville jeg unngå å bruke tre i hvert fall. Metall blir nok best.
Farsan har en vinkeljern støpt inn i platen som fungerer som terskel. fals på døren også.
Jo utsiden av karmen pleier å være sporad både hos vindu og dører det er for å motvirke at treverket "skåler" seg
Man kan legge en vinkeljern i kanten på terskelen for å forsterke hvis man insisterer på å bruke furu..
Har selv furu i snekkeriet men har ikke rukket å felle inn en metallvinkel. men det er et must hvis man velger furu, hvis man ikke synes det er gøy å lage terskler..
Man kan legge en vinkeljern i kanten på terskelen for å forsterke hvis man insisterer på å bruke furu..
Sist redigert:
Det blir nok vinkeljern, nå er det bare tiden som skal strekke til. Skal jo også drenere og isolere huset, men sommeren har jo akkurat begynt.
Ja det finnes jo metallister som avslutning til gulv.. de er ofte litt avrundet, en vinkeljern blir jo ganske så skarp. men selvfølgelig mest holdbar for de andre pleier vel å være i aluminium.
Hei,
Jeg tenkte å bygge en parytterdør til huset mitt i henhold til Byggarens instruksjoner. Kan noen gi noen tips om hvordan jeg kan gjøre den mer innbruddssikker? Kanskje en metallplate mellom bjelkene og k-platen? Jeg tar gjerne imot tips.
Jeg tenkte å bygge en parytterdør til huset mitt i henhold til Byggarens instruksjoner. Kan noen gi noen tips om hvordan jeg kan gjøre den mer innbruddssikker? Kanskje en metallplate mellom bjelkene og k-platen? Jeg tar gjerne imot tips.
Jeg bruker 5mm kryssfiner og det er ganske så vanskelig å forsere. Man kan lime en aluminiumplate, men den gjør ikke så mye forskjell. Visst, det blir vanskeligere å sparke i stykker døren, men en øks forserer ganske lett en aluminiumplate. Og det finnes billige batteridrevne sirkelsager... Fordelen med å ha aluminium er at det blir ganske så formstabilt. Jeg har 5mm kryssfiner som er limt på begge sider av en skumplastkjerne, og jeg har valgt å ta hard skumplast. Det gjør at døren blir vanskeligere å sparke i stykker. Deretter har jeg laget ekstra forsterkninger ved lås og hengsler. Jeg har bygget inn mutterstykker slik at man kan bruke maskinskruer i stedet for treskruer. Døren er betydelig mer vanskelig å forsere enn noe av vinduene...
Mener du at du skrur fast lås og hengsler med maskinskruer? Er dette de "ekstra forsterkninger ved lås og hengsler" eller har du gjort ytterligere forsterkninger?
Hvordan ser disse mutterstykkene ut?
En 3 mm metallplate burde vel likevel stoppe en og annen sirkelsag og kanskje til og med en øks i noen minutter.
Hvordan ser disse mutterstykkene ut?
En 3 mm metallplate burde vel likevel stoppe en og annen sirkelsag og kanskje til og med en øks i noen minutter.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Fundér litt på mer enn bare døren!brettan skrev:
En øks eller sirkelsag - vel, da har noen bestemt seg for å ta seg inn - uansett hvor mye bråk man lager osv - da er det ikke et vanlig innbrudd vi snakker om lenger.
Dessuten burde det være raskere/enklere å slå inn et vindu - så trenger du en dør som står imot dette, så har du antagelig jernrister for alle vinduer + forsterket balkongdør allerede?!
Nja - målet må være å stoppe et spark, vise viss motstandskraft mot brekkjern og evt. slegge - mer enn det høres ut som litt for mye overkill!?
/K
3mm stålplate da blir døra veldig tung... jeg tror at de fleste ytterdører er forsterket med 1mm aluminium.
Ja mutterstykket... et 5mm tykt flattjern bak der hengslene skal monteres så har jeg boret hull og gjenget. Like så på utsiden av karmen har jeg forsenket en stålplate som jeg har gjenget for maskinskruer.
Like så der låsen sitter er det litt ekstra forsterkning...
Jo, jeg resonerer slik at det skal stå imot et brekkjern. Drar man alt med maskinskruer og en plate på baksiden, da bryter man ikke bare bort skruene... man må ødelegge karmen og bryte i stykker døra for å komme inn... Det blir raskere å bruke en batteridrevet tigersag eller noe sånt... eller slå i stykker et vindu.
Ja mutterstykket... et 5mm tykt flattjern bak der hengslene skal monteres så har jeg boret hull og gjenget. Like så på utsiden av karmen har jeg forsenket en stålplate som jeg har gjenget for maskinskruer.
Like så der låsen sitter er det litt ekstra forsterkning...
Jo, jeg resonerer slik at det skal stå imot et brekkjern. Drar man alt med maskinskruer og en plate på baksiden, da bryter man ikke bare bort skruene... man må ødelegge karmen og bryte i stykker døra for å komme inn... Det blir raskere å bruke en batteridrevet tigersag eller noe sånt... eller slå i stykker et vindu.
Bakkants tapper forbedrer innbruddssikkerheten noe og er billig. Men som sagt, alt som tåler et spark eller et mindre brekkjern må vel regnes som ok. Alle ytterdører på det private markedet, til og med sikkerhetsdører som daloc klasse 3 og 4, kan brytes opp med to k Jenter og en håndslegge på under ett minutt. Jeg har gjort det, men det bråker mye. Min tanke angående sikkerhet er at selv om man kommer inn, så skal dører og større vinduer være låst slik at de ikke kan åpnes innenfra. Det skal være jævlig å bære ut tingene.
/kato
/kato
Virkelig interessant lesning dette om å lage egne ytterdører.
Hva sier egentlig forsikringsselskapene om slike?
Hva sier egentlig forsikringsselskapene om slike?
Jeg har ikke sjekket med mitt selskap, men min gjetning er at forsikringsselskapene synes det er helt greit hvis det er en bra utført dør. Det er jo som tidligere nevnt ingen problemer å komme inn i et hus gjennom vinduer. Jeg vil bare gjøre det så lite innbydende som mulig, og da er det jo bra å tenke på tingene som er diskutert her. Jeg ville nok uansett satset på å legge inn en metallplate i døren da dette ikke koster så mye og forsterker døren betydelig.
Hvordan forsikringsselskapene ser på ting styres jo dessverre ikke alltid av sunn fornuft. Det hadde virkelig vært gøy med en dør man selv har skapt. Trolig ville den også vært mye tryggere enn mange billigere dører som finnes å kjøpe i dag.