Jeg skal bygge en carport til vår nye campingvogn og skal bruke den gamle garasjen som støtte.
Ser for meg pulttak med helling tilbake mot garasjen for å bruke takrennen felles.
Har problemer med at jeg ikke har tilstrekkelig høyde på garasjen og lurer på om noen har peiling på om jeg eventuelt kan feste i garasjens takstoler nedenfra takskjegget og hva som ville trenges for at det skal sitte ordentlig.
Målene som trengs er 2800 frihøyde så campingvognen får plass samt 4000 bredde, lengde blir 7000.

Det er nok ingen bra løsning av flere grunner. Det er bedre å plassere carporten på søyler slik at taket kommer høyere opp og aldri berører garasjens. Du kan deretter bruke garasjeveggen for å forankre carportens søyler i sidelengs retning.

Hei Justus, Takk for svar, men hvis jeg må unngå stolper, er det ingenting som kan gjøres med garasjen for at det skal fungere? Hvilke grunner er det du tenker på? Jeg er ganske uvitende innen bygg, derfor spørsmålet mitt igjen.

Det er vanskelig å få garasjetaket tett hvis du skal lage hull i det nåværende tetningslaget. Det er heller ikke selvsagt at garasjeveggen tåler den ekstra belastningen som det da blir snakk om. To stolper til carporten som står rett ved siden av garasjeveggen må du vel kunne få plass til?

Tegning av garasjeplan med spørsmål om justering for å få inn en campingvogn. Viser mål og håndskrevet tekst om hvordan målingen gjøres.
Hei igjen,
Jeg har ikke tenkt å gå gjennom taket uten se min lille tegning vet ikke om dette er mulig eller blir helt feil.
Må komme over garasjen for å få inn campingvognen som jeg har tenkt.

Dessverre tror jeg ikke at det holder. Med snø blir det en betydelig last som ikke garasjens takstoler er dimensjonert for. Jeg skal forsøke å lage en skisse litt senere.

• Liker
Magnus33
  • Laddar…
Sånn tenker jeg:
Pergola festet til side av et hus i illustrasjon.

Hei igjen,
Takk for tegningen ser bra ut.
Ville helst ikke ha de innerste stolpene da bakken allerede er klar. Men må nok gjøre som du beskriver kan jo klart bli problemer med min tenkte løsning.

Prøver å vekke denne gamle tråden til live.... Jeg har akkurat det samme problemet. Det jeg er litt bekymret for er at vannavrenningen fra carportens platetak får sånn fart at det tar seg inn under taksteinene på garasjetaket. Men det er kanskje ikke noe å bekymre seg for?

Hvordan ble carporten din så, @Magnus33? Noen bilder du vil dele med deg av?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.