Eller denne idéen:
Uten MDF plater i midten. Da sparer jeg ytterligere 10 kg. Isolasjonsplatene stabler jeg på hverandre på bunnplaten. De lengst fram og lengst bak klemmes fast i regelrommet, de i midten ligger stablet på hverandre, på høykant. Ville det funke? Vet at isolasjonen ikke må komprimeres, da endres luftstrømmotstanden. Er det risiko for det når de står på høykant på hverandre, at de nederste komprimeres? Og trenger jeg å krysse hvert rom eller holder det med ett?
Hei!
Som det ser ut nå blir det byggestart på lørdag, farsan kommer opp da med henger og hjelper meg å handle alt og begynne å bygge. Farsan foreslo en helt annen design, hva tror dere om dette? De tverrgående lektene fester vi spaltene i. 45x45 lektene i hjørnene fester vi MDF platene i.
Hadde vært fint med en kommentar. Vi spikrer denne designen hvis dere ikke har innspill. Vil det holde? Vil det funke?
Hva bra at det holder! Har litt forskjellige alternativer til hjulene, er på jobb nå, linker når jeg kommer hjem.
Har et raskt spørsmål, spaltene på forsiden er av variabel bredde. Tre forskjellige bredder, 240mm, 145mm og 70mm, i en matematisk beregnet sekvens. Ifølge akustikeren er tykkelsen på spaltene ikke viktig fra et akustisk synspunkt, men konstruksjonsmessig trodde han at for tynne spalter kunne risikere å bøye seg ut av isolasjonen.
Jeg vil gjerne ha så tynne spalter som mulig for å gjøre konstruksjonen så lite framtung som mulig. Hvor tynt kan jeg gå? Ville 6mm MDF funket? Eller hvor tynt kan jeg gå?
Jeg ville sette pris på et kjapt svar da jeg er i kontakt med et sagbruk som skal sage opp spaltene for meg, og de trenger å vite det snart!
Det kalles for "slats" med binær tallrekke og dens tykkelse spiller faktisk ingen rolle.
Siden isolasjonen ikke skal komprimeres er tykkelsen på panelet ikke kritisk. Vær nøye når du skjærer isoleringen slik at stoffet ikke bøyer seg. Kle også baksiden.
Et spørsmål til. Jeg holder på å konstruere hjørnene. Hvordan hindrer jeg isolasjonen fra å falle bakover? Altså hvordan holder jeg den fast på baksiden? Kan jeg sette opp et til stenderverk 24 cm ut fra veggen? Som på dette bildet:
Eller kan det løses på en annen måte?
/Jens
Ok takk, men klarer jeg meg med et regelfag? Eller må jeg ha to som på bildet? Kan jeg droppe det bakre og feste hønsenetting/murarsnor i det fremre faget og liksom gjøre det u-formet?
Hvordan fester jeg murarsnor forresten? Med stiftemaskin?
Som jeg skrev tidligere så avhenger passende konstruksjon av hvordan du vil at designen skal se ut. Lagde en enkel prinsippskisse på hvordan jeg synes du skal gjøre. List rundt om med samme tykkelse som spaltepanelet så får det en skjult og pen avslutning på stoffet. Stoffet klamrer du i lektene. Pass på så du ikke klamrer der stoffet ikke skjules av noen panel. Du bør kunne blåse gjennom stoffet.
Ja, det går hvis du ikke klamrer nærmere enn 20 mm fra en avslutning. Men det blir jo ikke så pent å gjøre det på denne måten. Jeg tenkte siden det vil være i et boligareal. For funksjonen spiller det jo ingen rolle.
Men om jeg sørger for at spaltene dekker klamrene, da burde det ikke synes. Eller?
Men i midten er det ingen spalter så der vil jo klamrene synes uansett om jeg stifter i reglen eller i MDF-en. Har du noen idé på hvordan jeg løser det?
Gjør som jeg har forklart tidligere, dvs at du lister rundt om med samme tykkelse som panelene. Tenk deg at du har en slags sokkel både oppe og nede og mellom disse skyver du fast panelet. På samme måte på sidene. På den måten blir all klamring skjult samt en pen avslutning på stoffet.
Aha nå forstår jeg, du mener en list 6 mm tykk 19 mm bred typ. Det løser jo det på en pen måte!
Et lite spørsmål til. Etter at jeg har laget veggen i Sketch up ser jeg hvor pent det blir med hvite spalter. Har lest om å male MDF og det virker litt komplisert med sandpapir og flere lag. Vurderer å sende dem til en maler hvis det ikke blir altfor dyrt.
Jeg tenkte da på tykkelsen, 6mm MDF går det an å male? Eller blir det noe igjen når man har malt og sandpapiret i flere omganger? Bør jeg gå opp i tykkelse hvis jeg vil male dem?
Ps. Veldig snilt at du svarer på spørsmålene mine. I helgen er det definitiv byggestart og det blir bare flere og flere spørsmål jo mer jeg planlegger!
*redigert*
Eller vent, leste svaret ditt igjen og reagerte på en setning. Fester man panelet? Med stiftepistol? Eller mener du spikerpistol? Eller hvordan får man festet den på penest måte?