Hei!

Jeg er superdårlig på å forklare ting, men skal gjøre mitt beste :)

Vi fikk plassmangel hjemme da barn nr. 2 kom. Vi bestemte oss derfor for å bygge om terrassen som vi ikke brukte til et isolert rom som nå tilhører huset.

Problemet er litt at det ser slik ut (sett ovenfra)
|
------------------------------------------------- |
X-----------------------X----------------------X

X-----------------------X----------------------X

Der "----------" er husvegg og "X" er støpt søyler i eternittrør (firkantet)

Mellom søylene på langsiden ligger det en 100x200 bjelke og hviler, det samme gjelder mot ytterveggen.
Antar at det er to bæring da? :)

Ovenpå dem ligger det 45x195 lekter cc60 i motsatt retning (fra husveggen og ut)

Mellom søylen nede til venstre til den nede til høyre er det omtrent 4 meter.
Mellom søylene fra husvegg og ut er det omtrent to meter

Sett ovenfra har søylene satt seg eller lignende, før byggingen begynte var det helling mindre enn 0.5cm per meter. Nå er det 3cm per meter. Alt heller ned mot høyre sett ovenfra. Det heller også 1,5cm fra husvegg og ut.

Søylene mot husveggen er faststøpt i huset.

Søylenes høyde er 1,20m ... Bjelkene ligger hvilende på disse søylene da...

Nå når alt er oppbygd, gipsen er på og taket er ordnet, rommet er innredet osv., så er det ikke stivt i det hele tatt.
Er veldig bekymret for at greiene skal rase eller lignende...

Vurderer derfor å støpe ned to søyler/søyler i midten, feste en bjelke til og litt mer lekter, så det burde bli ekstra stabilt ifølge nedenfor: ?
--------------------------------------
X------------X--------------X
------X------------X--------
X------------X--------------X

Vet ikke hvordan jeg skal forklare ... Men søylene har stått der siden 1953 og antar at de ikke flytter seg ... Er dog usikker på om de tåler belastningen ...

Konstruksjonen sitter ikke fast i huset heller, bortsett fra de innerste søylene som i bunnen er faststøpt i husgrunnen.

Spør gjerne masse så skal jeg prøve å forklare mer inngående.

Sist redigert:
Tror ikke jeg fullt ut har kunnskap til å hjelpe deg med dette, men jeg kan i alle fall stille noen kompletterende spørsmål som når de er besvart kanskje gjør at noen annen kan trekke noen kloke konklusjoner.

Hva står plintene på? Hvor store er tverrsnittet på de eksisterende søylene? Hvordan ser de ut i bunnen, er de bredere der? Hvordan tenkte du å forankre dine nye plinter i/på bakken?

(Til neste gang, skriv gjerne spørsmålet ditt i overskriften eller tidligere i teksten. Man må lese veldig langt før man forstår hva dette handler om, noe som nok er en grunn til at ingen ennå har svart.)

Om helningen har økt med så mye så er det jo et ganske tydelig tegn på at det ikke står rett til. Plintene er jo dimensjonert for en terrasse og nå er det et hus på dem....Det kunne man jo nesten gjettet at det blir problemer.
Bilder?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.