Hei
Jeg bor i et trehus bygget i 91. Huset er bygget av ferdige treseksjoner som er satt sammen. Vi har oppdaget at yttergavlen ved vår tilbygde garasje heller utover i midten. Jeg oppdaget dette for ca. 1 år siden og sikret veggen med spennbånd og en bjelke, men trenger å lage en permanent løsning for det. Med spennbåndet klarte jeg å tvinge veggen tilbake ca. 1 cm til takkledningen tok imot ytterveggen.
Jeg har åpnet opp veggen, men kan ikke se at noe skulle være feil eller ødelagt, alt ser bra ut. Men jeg lurer på hva det er som hindrer at veggen beveger seg utover, så det eneste som holder sammen seksjonene er spikrene mellom dem. Det sitter liksom ikke en bjelke oppå som forbinder dem, like lite som det finnes noe som binder sammen gavlen i midten med resten av huset. Jeg vurderer at det heller ca. 4-5 cm.
Hvordan gjør jeg best for å rette opp dette?
Vedlegger 2 bilder, det ene bildet viser tegningen på hvordan det skal være bygget opp. Det jeg ser som mangler er den bjelken som skal ligge på oversiden, står "Bjelke 35x95, 311800"
Det andre bildet viser fugen mellom 2 blokker fra loftet, den impregnerte bjelken som vises i overkanten har jeg satt til for å unngå at det blir verre. Her vises det at det ikke finnes noe som både binder sammen blokkene og hindrer dem fra å bevege seg utover. Det vises også glest og takkledning og den siste takstolen på bildet.
Du får forsøke å strekke opp gavlen til riktig posisjon og ankre opp den med kanskje større vinkelbeslag som det festes bjelker i og går bort og forbi noen takstoler. Eller så ankrer du med skråmontasje til langveggenes overkant på ca. halvparten, om du kommer til.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.