Ser at det finnes noen eldre tråder om samme tema men da de har fått dårlig med svar prøver jeg en gang til.

Jeg planlegger å bygge et fritidshus. Absolutt ikke noe luksuriøst, men vinterisolert og ordentlig VA.
Har tilgang til hundrevis av skiferplater som har ligget i en haug i snart 50 år.
Føler at det ville vært gøy å kunne bruke disse til noe ved mitt fritidshus og lurer derfor på om dere har noen tips å gi meg.
Kan man mure en vegg i f.eks. badet eller inngangen eller er de for ulike i tykkelse m.m.?
Kan man bruke dem på veggen bak vedovnen?
Kan man gjøre noe gøy på utsiden av huset? F.eks. del av vegg, noe ved terrassen el.lign.

Hva kan man gjøre respektive ikke gjøre?

Ville blitt veldig glad for en masse morsomme og annerledes tips. Ingenting er for sprøtt...

Om det er takskifer så er de nok ganske jevntykk. Dessuten har de hull for innfestingen. Hvorfor ikke legge dem på taket? Skifer er et fantastisk takmateriale, et av de beste som finnes. Rekker platene ikke til hele taket, så kan du legge dem på finstiden. Du kan også kle en del av en utefasade med skifer.

J justusandersson skrev:
Om det är takskiffer så är de nog ganska jämtjocka. Dessutom har de hål för infästningen. Varför inte lägga dem på taket? Skiffer är ett fantastiskt takmaterial, ett av de bästa som finns. Räcker plattorna inte till hela taket, så kan du lägga dem på finsidan. Du kan också kle en del av en utefasad med skifer.
Ja, det er takskifer. Husker når de ble byttet ut mot et annet tak.
Selv om jeg synes det er veldig fint med skifertak så er jeg redd for at det innebærer en del jobb. Jeg kommer ikke verken ha tid eller lyst til å krype rundt på taket for å fikse. Men kan noen overbevise meg om at det ikke innebærer verken mer jobb eller høyere risikoer så blir jeg glad.
Ang. å kle en del av en utefasade så takker jeg for tipset. Er det noen mer her som har erfaring med dette og kanskje til og med har noen bilder?

Krona på verket typ...

Kledde inn skorsteinen med takskifer, når jeg la nytt Planiatak i år.

Kappet platene med Biltema diamantklinge.

Nå snudde jeg vinkelsliperen opp og ned. Vred sprengbeskyttelsen riktig og satte håndtaket på den andre siden.

Greia blir da at stein- og støvsprut farer fremover.

Vernebriller og ordentlig gummimaske med støvfilterpatron.

Du kan vel kle inn hva du vil. Riktig morsomt faktisk.

Viktig er at du får tette fuger, så ikke vann trenger inn, om det skal være utendørs.
Råd fra murer, farget Kerakolor GG, som fugemasse.
Og så en primer på platene og underlaget før de ble presset fast i uteheftmasse.

Til sommeren skal jeg dessuten ifølge gammelt oppskrift, stryke med rå linolje og terpentin.
I hvert fall på en prøverute.

• Skorstein kledd med takskifer på et svart Planja-tak, omringet av grønne trær og blå himmel i bakgrunnen.
  • Tak med en skorstein i ferd med å bli kledd med takskifer. Skorsteinen har trestøtter rundt og blå forsegling ved basen.
  • En person i blå kjeledress bruker vinkelsliper for å kappe takskifer på en plen. Støv blåses i stor mengde framover. Skiferplater ligger spredt på bakken.
Sist redigert:
  • Liker
Fotografen
  • Laddar…
I stedet for å klatre opp og ned, og blant annet måle til platene, lagde jeg en ramme som kopi på hver side, for å legge platene i etter hvert.

Så kom først nytt pipebeslag...

• Steinplater plassert i en treramme, brukt for å justere tilpasning. Skorsteinsbeslag kan sees til høyre.
Sist redigert:
Takk for tipset!
Settes stor pris på. Glad for alle ideer og tips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.