Hei!
Kort fortalt solgte jeg huset mitt for en tid siden, og jeg har nå en tvist med de nye eierne angående to tilbygg som er soverom. Det var ikke jeg som oppførte tilbyggene. Tvisten handler om byggetillatelsene for soverommene som de nye eierne mener ikke er gjeldende på grunn av usikkerhet rundt brannklasse for yttervegg m.m.
Tilleggsavtale finnes angående ovennevnte hvorpå jeg søker svar...
Nå til spørsmålene.
Som jeg har forstått det er det EI30 (dobbelt gipsplater) som gjelder for yttervegg i soverom. Er det også det samme for innervegg, eller er det andre regler? Hvordan kontrolleres dette best på en så konkret måte som mulig for å tilfredsstille de nye eierne?
Er EI30 standard ved bygging av soverom samt øvrige vegger i hus?
Gjelder det en rømningsvei fra soverommet, hvis soverommet ligger i direkte tilknytning til stue/kjøkken samt i direkte tilknytning til altandør som leder til uterom samt i nær tilknytning til altandør som leder ut i det fri, gjelder det da fortsatt at det skal/bør være åpningsbart vindu i soverommet eller ikke?
Jeg har stilt spørsmålene til kommunen og Direktoratet for byggkvalitet, men har ikke fått svar ennå.
Er veldig takknemlig for konkrete svar!
Mvh
Kort fortalt solgte jeg huset mitt for en tid siden, og jeg har nå en tvist med de nye eierne angående to tilbygg som er soverom. Det var ikke jeg som oppførte tilbyggene. Tvisten handler om byggetillatelsene for soverommene som de nye eierne mener ikke er gjeldende på grunn av usikkerhet rundt brannklasse for yttervegg m.m.
Tilleggsavtale finnes angående ovennevnte hvorpå jeg søker svar...
Nå til spørsmålene.
Som jeg har forstått det er det EI30 (dobbelt gipsplater) som gjelder for yttervegg i soverom. Er det også det samme for innervegg, eller er det andre regler? Hvordan kontrolleres dette best på en så konkret måte som mulig for å tilfredsstille de nye eierne?
Er EI30 standard ved bygging av soverom samt øvrige vegger i hus?
Gjelder det en rømningsvei fra soverommet, hvis soverommet ligger i direkte tilknytning til stue/kjøkken samt i direkte tilknytning til altandør som leder til uterom samt i nær tilknytning til altandør som leder ut i det fri, gjelder det da fortsatt at det skal/bør være åpningsbart vindu i soverommet eller ikke?
Jeg har stilt spørsmålene til kommunen og Direktoratet for byggkvalitet, men har ikke fått svar ennå.
Er veldig takknemlig for konkrete svar!
Mvh
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Hvor gamle er tilbyggene?
Hvor langt er det til bygninger ved siden av?
Finnes det byggetillatelse og ferdigattest?
Hva synes de er et problem som ikke var synlig på visningen?
Hvor langt er det til bygninger ved siden av?
Finnes det byggetillatelse og ferdigattest?
Hva synes de er et problem som ikke var synlig på visningen?
Jeg var uklar, det er egentlig bare en del som er en påbygning til soverom til eksisterende huset og den ble bygget rundt 2011. Det andre soverommet er i en del av garasjen.plåtrickard skrev:
Nærmeste nabo er mellom 1,5-2 meter.
Byggetillatelse finnes, ferdigattest har de nye eierne anket fordi de mener at det ikke er sikkert at blant annet ytterveggene er korrekt klassifisert for brann.
Påbygningen ble først oppført med byggetillatelse som bod, så har jeg søkt om endring til soverom.
TS, jeg har ikke noe vettugt konkret å tilføre til din sak, jeg vet altså ikke hvilke regler som gjaldt i 2011 da tilbyggingene ble laget.
Så la meg gå litt OT her:
Jeg synes at forumet blir stadig mer fylt med det jeg ser som rare problemstillinger, som er basert på at noen kjøper en eiendom eller en BRF-leilighet, som de egentlig ikke er fornøyde med, noe i utførelsen, eller kanskje mer i prisen. Det gjelder både eiendomskjøp og anskaffelse av håndverkstjenester.
Egentlig er det slik at det er "feil på alt", alle eiendommer/leiligheter har ulike avleiringer der de er blitt renovert, bygget til, modifisert eller reparert på en ikke-perfekt måte. Akkurat som det krever en del fingerspissfølelse å skape et prosjekt rundt en håndverkstjeneste så det blir nøyaktig som man forventet.
Jeg opplever det som at dagens kjøpere tror at de har kjøpt perfekte hus/leiligheter, og når de begynner å finne de ulike lagene av "ikke-perfekt" så søker de konflikt, at selgeren skal fikse det "ikke-perfekte" eller raskt få en betydelig prisreduksjon.
Selv når man kjøper et nyere hus, følger det med historiske lag. Ulike deler kan ha fulgt ulike standarder og regelverk som gjaldt da man bygde om eller bygde til.
Litt sånn er det som at dagens kjøpere ikke vil innse at man kjøper en mer eller mindre langvarig historie når man kjøper sin eiendom...
Ja, ja, jeg burde kanskje starte en tråd om dette i stedet for å skrive her...
Så la meg gå litt OT her:
Jeg synes at forumet blir stadig mer fylt med det jeg ser som rare problemstillinger, som er basert på at noen kjøper en eiendom eller en BRF-leilighet, som de egentlig ikke er fornøyde med, noe i utførelsen, eller kanskje mer i prisen. Det gjelder både eiendomskjøp og anskaffelse av håndverkstjenester.
Egentlig er det slik at det er "feil på alt", alle eiendommer/leiligheter har ulike avleiringer der de er blitt renovert, bygget til, modifisert eller reparert på en ikke-perfekt måte. Akkurat som det krever en del fingerspissfølelse å skape et prosjekt rundt en håndverkstjeneste så det blir nøyaktig som man forventet.
Jeg opplever det som at dagens kjøpere tror at de har kjøpt perfekte hus/leiligheter, og når de begynner å finne de ulike lagene av "ikke-perfekt" så søker de konflikt, at selgeren skal fikse det "ikke-perfekte" eller raskt få en betydelig prisreduksjon.
Selv når man kjøper et nyere hus, følger det med historiske lag. Ulike deler kan ha fulgt ulike standarder og regelverk som gjaldt da man bygde om eller bygde til.
Litt sånn er det som at dagens kjøpere ikke vil innse at man kjøper en mer eller mindre langvarig historie når man kjøper sin eiendom...
Ja, ja, jeg burde kanskje starte en tråd om dette i stedet for å skrive her...
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Men hva vil de?
P
Posselosse
Trekonstruksjonsbygger
· Stockholm
· 326 innlegg
Posselosse
Trekonstruksjonsbygger
- Stockholm
- 326 innlegg
Det høres ut som de spør deg og ikke vet selv...!? Kan du ikke bare si at du ikke kjenner til noen feil knyttet til brannsikkerheten? Hvis de så ønsker å rapportere feil, må de spesifisere hva det er som er feil og hvilke lover/regler som gjaldt under oppføringen som de mener konstruksjonen bryter mot.
Om jeg forstår rett.H Heivon skrev:
En ombygging ble gjort i 2011, av daværende eier. Det er nok litt av en oppgave å finne ut nøyaktig hvilke regler som gjaldt da.
Det finnes byggetillatelse for ombygginger.
Eiendommen er nå solgt og ny eier stiller spørsmål. Dette burde kjøperen ha gjort før kjøpet, undersøkelser bør gjøres før kjøpet og ikke etter. Du kan som selger med stor sikkerhet føle deg trygg om det ikke er noen del som er uten byggetillatelse. Dessverre er det ofte som noen skrev ovenfor, kjøpere tror at de har kjøpt noe perfekt som oppfyller alle nåværende standarder når de har kjøpt noe brukt som følger regler fra eldre tider. Det er en risiko for at du havner i diskusjoner uten ende med kjøperne, så det kan være klokt å avslutte dette nå. Om du ikke har gitt noen feilaktige løfter og byggetillatelse finnes, så er det risikofritt.
Hva er det rommene skal brannsikres fra? Er det en nabo eller noe annet?
Yttervegg pleier å klare seg med enkel 13mm gips og minst 95mm steinull. Så din yttervegg klarer nok det uten bekymring.
Så skriver du om innervegg, hva skal det brannvernet beskytte mot. Innen samme bolig kreves det ingen brannsikring bortsett fra mot garasje og eventuelt fyrrom.
Yttervegg pleier å klare seg med enkel 13mm gips og minst 95mm steinull. Så din yttervegg klarer nok det uten bekymring.
Så skriver du om innervegg, hva skal det brannvernet beskytte mot. Innen samme bolig kreves det ingen brannsikring bortsett fra mot garasje og eventuelt fyrrom.
I tilleggskontrakten som jeg har nevnt står det bl.a. at korrekte byggetillatelser skal søkes for soverommene. Bygglov finnes, men de nye eierne har stoppet/anklaget sluttattesten fordi de mener at det er uklart om bl.a. veggene..P Posselosse skrev:
Deres hus. Deres problem. Si at du ikke vil ha noe med dem å gjøre lenger.
Og dessuten: hvordan kan de nye eierne være så dumme at de klager på sluttbeskjed på eget hus?
Hvorfor søkte du byggetillatelse for påbygg som du ikke har gjort.
Men ikke bekymre deg.
Det finnes uoverstigelige hindringer for de nye eierne for at de skulle vinne en strid om erstatning for skjult feil. Dels skjultheten, dels ville eventuelle skjulte feil påvirke prisen for lite.
Og dessuten: hvordan kan de nye eierne være så dumme at de klager på sluttbeskjed på eget hus?
Hvorfor søkte du byggetillatelse for påbygg som du ikke har gjort.
Men ikke bekymre deg.
Det finnes uoverstigelige hindringer for de nye eierne for at de skulle vinne en strid om erstatning for skjult feil. Dels skjultheten, dels ville eventuelle skjulte feil påvirke prisen for lite.
Klikk her for å svare