15.098 lest ·
31 svar
15k lest
31 svar
Garasje med cc1200 på veggene samt brannklasse
Jeg har altså en garasje med cc 1200 på veggene. Skal isolere dette og sette opp gips.
Mitt spørsmål da er, det føles svært ustødig å sette gips på cc1200. Skal vel være cc600?
På veggen mot huset må jeg sette dobbelt gips på grunn av brannklassifisering da garasjen er nærmere 4 meter enn bolighuset. Kan man i stedet sette en OSB og en gipsplate? Eller har gips "bedre" brannklassifisering?
Hvis jeg da bruker OSB, er CC1200 nok eller må man sette opp flere stendere?
Tankene mine er da, det sitter allerede 45x45 langsgående. Garasjen er et byggesett. Stenderne som er nå er 45x120. Hvordan løser man det da om man skal sette opp flere stendere? Bruke 45x120 og sage ut for hver langsgående 45-stender eller? Finnes jo ingen stender som har 75 som mål.
Mitt spørsmål da er, det føles svært ustødig å sette gips på cc1200. Skal vel være cc600?
På veggen mot huset må jeg sette dobbelt gips på grunn av brannklassifisering da garasjen er nærmere 4 meter enn bolighuset. Kan man i stedet sette en OSB og en gipsplate? Eller har gips "bedre" brannklassifisering?
Hvis jeg da bruker OSB, er CC1200 nok eller må man sette opp flere stendere?
Tankene mine er da, det sitter allerede 45x45 langsgående. Garasjen er et byggesett. Stenderne som er nå er 45x120. Hvordan løser man det da om man skal sette opp flere stendere? Bruke 45x120 og sage ut for hver langsgående 45-stender eller? Finnes jo ingen stender som har 75 som mål.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Bruk gjerne OSB bak, ikke bare for platestabilitetens skyld, men også for muligheten til å henge opp ting i en garasje (noe man gjerne gjør). Legg OSB-platene ned så får du skjøtene forskjøvet, legg i et blokkforband (forskjøvet en halv plate).
Antar at du er ute etter EI30, hvilket normalt er tilfellet ved en garasjebygging. http://www.norgips.se/projektering/trastomme
Du trenger altså enkle gipsplater på begge sider av en 70s regel med isolasjon imellom. Det finnes alternative løsninger også http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Personlig ville jeg satt innenfra og ut, gips + OSB + regel/isolasjon + utegips + fasade.
Antar at du er ute etter EI30, hvilket normalt er tilfellet ved en garasjebygging. http://www.norgips.se/projektering/trastomme
Du trenger altså enkle gipsplater på begge sider av en 70s regel med isolasjon imellom. Det finnes alternative løsninger også http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Personlig ville jeg satt innenfra og ut, gips + OSB + regel/isolasjon + utegips + fasade.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Leste litt slurvete.
...Eller bruk enda bedre plyfa i stedet for OSB.
Har du nå liggende 45-regel på innsiden av 120s reglene og disse 45x45:ene er satt på cc 1200? Da ville jeg bare komplettert med ytterligere 45x45:er sånn at du får cc 600, men træ inn isolasjonen i den stående stommen først.
I de fleste tilfeller kan man bytte ut en innkledd gipsskive mot treplate, dvs 1 gips + plyfa kan være nok for å oppnå EI30.
For REI30 kreves minst 95s regler om c24 treverk ellers 120mm:
http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf
...Eller bruk enda bedre plyfa i stedet for OSB.
Har du nå liggende 45-regel på innsiden av 120s reglene og disse 45x45:ene er satt på cc 1200? Da ville jeg bare komplettert med ytterligere 45x45:er sånn at du får cc 600, men træ inn isolasjonen i den stående stommen først.
I de fleste tilfeller kan man bytte ut en innkledd gipsskive mot treplate, dvs 1 gips + plyfa kan være nok for å oppnå EI30.
For REI30 kreves minst 95s regler om c24 treverk ellers 120mm:
http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Bildet?
Du vil altså ikke øke veggtykkelsen (og isoleringen) innover en eneste mm mer enn absolutt nødvendig?
Det enkleste hadde vel ellers vært å legge liggende lekter (45x45) innvendig (cc 60 cm)?
Sagde 3"x2" holder 75x50 mm.
Det enkleste hadde vel ellers vært å legge liggende lekter (45x45) innvendig (cc 60 cm)?
Sagde 3"x2" holder 75x50 mm.
Jeg vil forsøke å beholde bredden på garasjen. Den er bare 3.4 m bred så det er ingen gigantisk garasje.
Deretter vil jeg ha en så smidig løsning som mulig for å kunne oppfylle brannklasse EI30. Det store problemet slik jeg ser det er at det er cc1200 og det føles litt stort for at gipsplaten skal bli stabil. Setter gjerne en osb innenfor.
Deretter vil jeg ha en så smidig løsning som mulig for å kunne oppfylle brannklasse EI30. Det store problemet slik jeg ser det er at det er cc1200 og det føles litt stort for at gipsplaten skal bli stabil. Setter gjerne en osb innenfor.
Du kan vel gjøre en Donald Duck-løsning. Sett 2 stk OSB liggende ned over hverandre (har du 240 i takhøyde?) og kutt OSB'en på langs slik at den begynner og slutter midt på en stender (dvs kutt den i 240 cm, om du har normale cc-mål). Deretter setter du gips stående, dvs på tvers av OSB, skru med 32 mm gipsskrue for trestender.
Denne løsningen er knapt ifølge noen bygningsnormer og vil sannsynligvis risikere å lide av ting som svakt buet vegg og visse vanskeligheter med å feste opp mye og/eller virkelig tunge ting. Tross alt kunne jeg selv vurdere å gjøre akkurat slik, men det vil jo anses av en eventuell ny eier som dumt og ikke håndverksmessig gjort, og et mulig skjult feil, så det gjelder å påpeke sakforholdet på forhånd. Men avhengig av hvor viktig vegg det er, så er det jo ikke helt umulig å tenke seg å gjøre slik.
Brannklassen tror jeg du klarer, en trefiberskive bak gips gir ikke spesielt mye dårligere brannmotstand enn dobbeltgips gir. Deretter gir også mineralullsisolasjonen samt ytterkledningen ekstra til brannmotstanden. Dette skriftet gir deg nok alt du trenger å vite om det. http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf Et sted i slutten tas addisjonsmetoden opp, som kan brukes til å regne på ikke-typveggar.
Denne løsningen er knapt ifølge noen bygningsnormer og vil sannsynligvis risikere å lide av ting som svakt buet vegg og visse vanskeligheter med å feste opp mye og/eller virkelig tunge ting. Tross alt kunne jeg selv vurdere å gjøre akkurat slik, men det vil jo anses av en eventuell ny eier som dumt og ikke håndverksmessig gjort, og et mulig skjult feil, så det gjelder å påpeke sakforholdet på forhånd. Men avhengig av hvor viktig vegg det er, så er det jo ikke helt umulig å tenke seg å gjøre slik.
Brannklassen tror jeg du klarer, en trefiberskive bak gips gir ikke spesielt mye dårligere brannmotstand enn dobbeltgips gir. Deretter gir også mineralullsisolasjonen samt ytterkledningen ekstra til brannmotstanden. Dette skriftet gir deg nok alt du trenger å vite om det. http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf Et sted i slutten tas addisjonsmetoden opp, som kan brukes til å regne på ikke-typveggar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hva hindrer at du setter inn 120x45 lekter mellom de eksisterende?
Slik at du får de ønskede cc 600.
To lag med gips blir vel enklest og billigst.
Det kan man henge ganske tunge ting på.
Og hvis du markerer hvor lektene sitter, kan du henge ekstremt tunge ting der.
Tillegg: Beklager, så nå at 45x45 lektene var innfelt.
Men å kløyve noen lekter slik at du kommer ned til 75 mm er jo ikke en stor jobb.
Slik at du får de ønskede cc 600.
To lag med gips blir vel enklest og billigst.
Det kan man henge ganske tunge ting på.
Og hvis du markerer hvor lektene sitter, kan du henge ekstremt tunge ting der.
Tillegg: Beklager, så nå at 45x45 lektene var innfelt.
Men å kløyve noen lekter slik at du kommer ned til 75 mm er jo ikke en stor jobb.
Sist redigert:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Akkurat så jeg tenkte, men du skriver det bedreMikael_L skrev:Du kan vel gjøre en Donald Duck-løsning.
Sett 2 stk OSB liggende ned over hverandre (har du 240 i takhøyde?) og kapp OSB'n på lengden så den begynner og slutter midt på en regel (dvs kapp den i 240cm, om du har normale cc-mål).
Så setter du gips stående, dvs tvers over OSB, skru med 32mm gipsskrue for treverk.
Gips+plyfa+120mm isolasjon klarer med god margin EI30 (for øvrig bare ensidig brann). Mikael_Ls lenke var meget bra, velpakket informasjon.
Da kan man si at jeg har to alternativer. Enten kløyve større regler til de målene jeg trenger og da få det ordentlig eller kjøre med liggende osb og da risikere at det blir litt svaiete. Kommende kjøpere er ingenting jeg bryr meg om. Bygger huset nå og har tenkt å bo der mange år framover. Takhøyden er 2.5.