9.737 lest ·
26 svar
10k lest
26 svar
Brannisoler stålbjelker
Av dømme fra bildene har du en Br3 bygning og da trenger du ikke beskytte bærekonstruksjonen mot brann (det kalles R0 i BBR). Det kan være noen andre faktorer som spiller inn, f.eks. hvis du har en utleid leilighet innen egen branncelle, men antar at det bare er en bolig i bygningen og ingen branncellegrenser.
Ja det er jo et enebolig.C Cpt_NoPants skrev:Av å dømme fra bildene har du en Br3 bygning og da trenger du ikke beskytte bæreverket mot brann (det kalles R0 i BBR). Det kan være litt andre faktorer som spiller inn, for eksempel om du har en utleid leilighet innen egen branncelle, men utgår fra at det bare er en bolig i bygningen og ingen branncellegrenser.
Bjørn C
Igjen, du har helt riktig en Br3 bygning, og ifølge gjeldende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning som rommer virksomhetsklasse 3 henføres brannsikkerhetsklasse 2, dvs R15. For den nysgjerrige finnes dette å lese i EKS 11, kapittel 1.1.2, 2§ tabell C-5.
Men som sagt, spør konstruktøren om lastutnyttelse og om det går uten ekstra beskyttelse, det pleier ikke ofte være så høy utnyttelse på grunn av andre parametere som krever overdimensjonering, for eksempel nedbøyning.
Men som sagt, spør konstruktøren om lastutnyttelse og om det går uten ekstra beskyttelse, det pleier ikke ofte være så høy utnyttelse på grunn av andre parametere som krever overdimensjonering, for eksempel nedbøyning.
Dette gjelder når det er flere enn en bolig i bygningen. Se nedenforG GustH skrev:Igjen, du har helt riktig en Br3-bygning, og i henhold til gjeldende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning som inneholder virksomhetsklasse 3 henføres brannsikkerhetsklasse 2, dvs. R15. For den nysgjerrige finnes dette å lese i EKS 11, kapittel 1.1.2, 2§ tabell C-5.
Men som sagt, spør konstruktøren om lastutnyttelse og om det går uten ekstra beskyttelse, det pleier ikke ofte å være så høy utnyttelse på grunn av andre parametere som krever overdimensjonering, for eksempel nedbøyning.

Fast brannceller er ikke det samme som brannsikkerhetsklasse for bærverk, selv om vi ikke har brannceller er kravet til bærverket R15. Hadde vi hatt flere boenheter avskilt som separate brannceller EI60 hadde kravet til bærverk som stabiliserer branncellegrenser blitt R60.
Typ så ja. For R15 pleier man ofte å klare seg uten brannbeskyttelse gjennom avlesning av nomogram for ubeskyttet stål ved standard brandkurve. (Derimot hvis det er R60 pleier ikke dette å fungere, det er i størrelsesorden noen prosent igjen av stålets styrke da).G GustH skrev:Nok en gang, du har helt riktig en Br3 bygning, og i henhold til gjeldende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning som inneholder virksomhetsklasse 3 henføres til brannsikkerhetsklasse 2, dvs R15. For den nysgjerrige finnes dette å lese i EKS 11, kapittel 1.1.2, 2§ tabell C-5.
Men som sagt, spør konstruktøren om lastutnyttelse og om det går uten ekstra beskyttelse, det er ofte ikke så høyt utnyttelse på grunn av andre parametere som krever overdimensjonering, f.eks. nedbøyning.
Jeg har en 7m HEB-220 der det står "utnyttelsesgrad bjelke 40% bruddgrense". Klarer jeg meg uten brannsikring da?G GHGH skrev:Igjen, du har helt riktig en Br3-bygning, og ifølge gjeldende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning som rommer virksomhetsklasse 3 henføres til brannsikkerhetsklasse 2, dvs R15. For den nysgjerrige kan dette leses i EKS 11, kapittel 1.1.2, 2§ tabell C-5.
Men som sagt, spør konstruktøren om lastutnyttelse og om det går uten ekstra beskyttelse, det pleier ikke ofte å være så høyt utnyttelse på grunn av andre parametre som krever overdimensjonering, f.eks nedbøyning.
Har du eksempel eller lenke til en tabell man kan se på? Trenger å vite om min stålbjelke trenger beskyttelse for å oppfylle r15 eller om jeg kan slippe det. Bruddsgrense 40%.W witten skrev:
Klikk her for å svare