Er det noen som vet om man må brannisoler stålbjelker i en privatbolig?

Jeg holder på å bygge en terrasse i betong og stålbjelker.

Bjørn

Inne i boligen kanskje, men en terrasse brannisolerer vi jo ikke engang trestendere.

Terrasser har ikke samme krav til brannsikring, boligen er en annen sak. Jeg er langt fra brannkonsulent, men ofte kler vi inn stålbjelker i gips fordi stålbjelken går gjennom skillevegger og det er veldig vanskelig å tette gjennomføringen.

3D-modell av et hus med vinterisolert terrasse, plassert på en skrånende tomt, med moderne design og glassert rekkverk. Verandaen blir som et ekstra vinterisolert rom.

• Liker
OestlundJ
  • Laddar…
Takk "Stolsben"
Mye å lese, men jeg antar at jeg må brannsikre da!

Spørsmålet er om det holder å male på spesiell brannbeskyttelsesfarge, eller om det må være gips?

Björn

Om det bare er en bolig i huset er det ingen krav med branninkledning da hele huset klassifiseres som en branncelle. Reglerne som er lenket til gjelder byggninger med flere brannceller, altså flere forskjellige boliger.

Aha ok dette gjelder jo mitt private frittstående enebolig. Med flere hundre meter til nærmeste nabo.
Riktignok er terrassen en separat bygning om 10 mm fra huset dog kun for å ikke belaste husets såler.
Bjørn

J JKrister skrev:
Inne i boligen kanskje, men en terrasse brannsikrer vi jo ikke engang trestendere.
"Ikke engang"? Er det ikke mye høyere krav til brannvern av bærende stålkonstruksjoner enn trevirke for bæreevne ved brann?

• Liker
Berrabus123 og 1 annen
  • Laddar…
En altan bygget i betong og stålbjelker høres ut som byggesøknadpliktig. Hva sier kommunen om brannsikring?

Ser ikke 100% på bildet, men antar at det er en 1- eller 2-plansbygg med kjeller i terreng? Da gjelder R15-beskyttelse for din terrasskonstruksjon, noe som lett kan oppnås uten annen beskyttelse. Har bjelkene tilstrekkelig lav belastningsutnyttelse klarer de R15 (har ikke tallet i hodet men vi snakker typ Max 50-60%..)

G GustH skrev:
Ser ikke 100% på bildet, men antar at det er en 1- eller 2 plansbygning med kjeller i suterreng? Da gjelder R15-beskyttelse for din altankonstruksjon, noe som lett kan oppnås uten annen beskyttelse. Har bjelkene tilstrekkelig lav lasnutnyttelse klarer de R15 (har ikke tallet i hodet men vi snakker typ Max 50-60%..)
Hvordan motiverer du at det er et brannsikkerhetskrav på altanen?

H hempularen skrev:
En altan byggd i betong og stålbjelker, høres ut som byggemeldingspliktig. Hva sier kommunen om brannsikring?
Ja, det krever byggegodkjennelse. Og kontrollansvarlig.
Vet ikke hva kommunen krever, nok lurt å spørre dem!
Björn C

G GustH skrev:
Ser ikke 100% på bildet, men antar at det er en 1- eller 2-etasjes bygning med kjeller i sokkel? Da gjelder R15-beskyttelse for din altankonstruksjon hvilket lett kan oppnås uten annen beskyttelse. Har bjelkene tilstrekkelig lavt lastutnyttelse klarer de R15 (har ikke tallet i hodet men vi snakker typ Maks 50-60%..)
Vet jo ikke hvor mange prosent?

Vet bare at ingeniøren ville endre fra HEA 200 til 220 når vi endret tegningen (vi forlenget med 1000 mm ut fra opprinnelig tegning)

Men da bjelkene allerede var innkjøpt, så tegnet han inn "samvirkebjelker" dvs. bjelkene utstyres med vertikale armeringsjern med tette mellomrom som gjør at bjelkene samvirker med betongen.

Så jeg skulle tro at de er vel utnyttet, men sikkert lurt å spørre ingeniøren.

Björn C

Sist redigert:
Stålbjelker på trepaller på en betongplate, omgitt av jord og gress. En oransje jekk er plassert mellom bjelkene. Så tid for å gå ut og sveise og skjære til bjelkene!

• Stabletter med metalldeler ligger på en pall ved siden av en feiekost og ledninger, på en betongoverflate utendørs.
Fordi det bare er en bolig, kreves det ingen brannvern. Det du bør tenke på er at hvis du hadde rømningsvei gjennom verandadøren, så må du kanskje ordne en ny gjennom f.eks. et vindu for deres egen del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.