Jeg søker en løsning på følgende problem. Jeg har i vindeltrappen en materialeskjøt på trappens sider/vegger der det er tre på sidene i trappen og deretter går over i (ny) gipset vegg. Materialeskjøten er imidlertid ikke rett i linje, men den går i en bue som en banan (om dere forstår hva jeg mener...). Vet ikke hva jeg skal si om radien på buen, men på 3 meter slår det kanskje 10-15 cm. Materialene tre/gips ligger i plan. Gipsingen er utført veldig nøyaktig, dvs. det er bare en sprekk på noen millimeter mellom materialene. Et alternativ er kanskje å fylle denne sprekken, men det føles veldig vanskelig å få det til å holde og å få det pent. Tredelen i trappen skal lakkeres mens gipsen males. Jeg har derfor tenkt på en slags list å sette over sprekken (typ skru/limme dit). Jeg har da tenkt på for eksempel 20 mm smyglist eller en planhøvlet list 20 x 8 mm. Problemet er at listen må bøyes motsatt vei så å si, det er ikke så lett å ordne. Å bøye en list rundt et rundt hjørne er jo en ting, men i mitt tilfelle skal listen liksom bøyes på tvers, og jo bredere trelist desto umuligere blir den jo å bøye som jeg vil. Skulle altså trenge en form for list som er bøybar på den ledden. Er det noen som har noen tips til løsning?
Det finnes plastlister å kjøpe. Disse er mykere og mer bøyelige enn tre. Jeg satt selv opp slike i skjøten mellom tak og vegg i trappen ned til kjelleren (også en masse rare bøyinger). Det var bare å spikre dem fast og bøye etter hvert.
Når man så maler alt ser det ut som hvilken som helst trelist.
Når man så maler alt ser det ut som hvilken som helst trelist.
Sist redigert:
Takk eviljava! Noe sånt kanskje kan funke. Har surfet rundt litt og lett etter noe sånt men ikke funnet noe passende i profil. Skulle gjerne hatt profilen som en foglist eller som en helt rektangulær list, f.eks. 8-10 mm x 15-20 mm.
Takk eviljava! Jeg var og så på Bauhaus i helgen, eksakt hva jeg trengte. Primo lister het de.
Alko (kult navn forresten
): I mitt tilfelle ligger vangstykket (i tre) innebygd i liv med veggen (i gips) så det er ingen kant eller lignende på vangstykket som man kan legge liggende list på. Om du forstår hva jeg mener... Gammelt hus med plassbygd loftstrapp...
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Tenk båtbygging!
Du kan jo prøve å fukte listen din, klemme den mellom to bord, (listen på høyden mellom to bord som ligger side ved side) og så bøyer du bordene til "riktig" retning og lar det være slik i noen dager i garasjen. Da burde du ha fått en langsiktig deformasjon på listen din til "feil" retning.
//
Du kan jo prøve å fukte listen din, klemme den mellom to bord, (listen på høyden mellom to bord som ligger side ved side) og så bøyer du bordene til "riktig" retning og lar det være slik i noen dager i garasjen. Da burde du ha fått en langsiktig deformasjon på listen din til "feil" retning.
//
Klikk her for å svare